Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Frida Hansen
|
Hold
|
2024 DA/k13 (k13 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk: Retorik og taler
Et fælles grundforløb med sprogligt fokus, hvor eleverne er blevet introduceret til det udvidede tekstbegreb.
Desuden har eleverne arbejdet med retorisk analyse, de forskellige talegenrer, argumentationsteori, appelformer og faglig formidling.
Læringsmål:
- Eleverne kender de tre talegenrer
- Eleverne kan lave en analyse af den kommunikationssituation, der knytter sig til en tekst.
- Eleverne kan analysere en teksts retoriske karakteristika.
- Eleverne kan udarbejde og holde en tale, hvor de med formidlingsbevidsthed anvender retoriske virkemidler og viden om argumentation.
Centrale begreber:
Påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør.
Logos, etos og patos. Sproglige virkemidler som fx gentagelser, ironi & metaforer.
Politisk-, informativ- og lejlighedstale.
Materialer:
Helle Borup - fra "Ud med sproget" kapitlet "Om argumentation"
Bodil-Marie Gade, Hans Elgaard Mogensen, Marianne Johnsen - fra "Grundbog i retorik - at vise og overbevise", kapitlet "Appelformer"
Jimmy Zander Hagen: "Sprog og tale" kapitlet 'Talegenrer'
Medietekster:
- Hans Rosling i Deadline (2015)
- Talen fra filmen "Festen" (1998) af - https://www.youtube.com/watch?v=1DGpaVR5k6M
- Kirsten til eksamen i filmen “Kærlighedens smerte” (1992) - https://www.youtube.com/watch?v=WALcEh3eUjg
Omfang af læste tekster: Ca. 30 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mappe til aflevering af tekster
-
Læs s. 1-4 i kompendiet til dansk grundforløb, så du har styr på begreberne belæg, påstand og hjemmel samt rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør. Vi gennemgår begreberne i timen, så hvis der er noget, du ikke helt fanger i teksten, må du meget gern
-
Til i dag skal I genopfriske begreberne fra Toulmins model: Belæg, påstand, hjemmel, gendrivelse. I timen snakker vi desuden om rygdækning og styrkemarkører. I kan få begreberne forklaret i mit powerpoint (vedhæftet), men tag også gerne et kig på jer
-
Læs om appelformerne logos, patos og etos i kompendiet s. 6-13 (lad jer ikke afskrække af sidetallet - nogle af siderne har meget lidt tekst). I skal læse, så I kan forklare, hvad de tre appelformer hver for sig går ud på.
-
Aflever tekster om sorte katte her
-
Man kan forberede sig til denne time ved at kigge mit powerpoint fra sidste time igennem (det er vedhæftet her), så man får genopfrisket sin viden om appelformerne 4. modul_ Appelformer (1).pptx
-
Læs s. 18-20 i kompendiet, så du har overordnet styr på de 3 talegenrer. Kig desuden på skemaet s. 29, så du får et overblik over forskelle på talegenrerne.
-
Aflever tekster om taler her
-
I dette modul skal vi starte på at skrive jeres egne taler til Policy slam. Ingen lektier, men medbring kompendiet.
-
Vi arbejder videre på jeres taler. Som forberedelse/inspiration skal I høre de første ca. 24 minutter af podcasten "Klog på sprog" i linket - det handler om unge talere og indeholder gode råd til at skrive og holde en vedkommende tale.
-
Talerne skal være skrevet færdige, og I skal være klar til at holde talen - dsv. sørg for at have printet jeres talepapir/talekort, og sørg for at have øvet den og tænkt over fremførelsen.
-
Vi laver lidt repetition. Læs op på jeres noter fra taleforløbet og medbring kompendiet.
-
Alex besked til dig: Du kan godt
-
Sundhedsstyrelsen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955087",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955087",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955087"
}