Holdet 2024 En/k3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Henrik Fernley Schoppe
Hold 2024 En/k3 (k3 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Plot Twist

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Plot Twist

Plot Twist
I dette grundforløb kommer eleven til at arbejde med forskellige typer af tekster inden for fiktion, non-fiction og poesi. Alle teksterne omhandler i en eller anden sammenhæng det overordnede emne ”Plot Twist”. Der gives i grundforløbet en introduktion til metoder og fagbegreber i faget, disses anvendelse både i tale og på skrift, samt basale grammatiske emner, som der vil blive bygget videre på efter grundforløbet.

Faglige mål:
– beherske et relevant og varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion om de pågældende emner/tekster på engelsk.
– kendskab til teksttyperne: novelle (short story), talk (tale/foredrag), kortfilm (short film) og digt (poem).
– analysere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode.
– gøre rede for indhold i forskellige typer engelsksprogede tekster, og at kunne skrive et resume.
– at kunne skrive kortere analytiske tekster på engelsk med korrekt brug af bl.a. citater.
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi.
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler, herunder engelsk-engelsk og dansk-engelsk ordbøger.

Læringsmål:
-Du kan analysere en novelle med fokus på narrator/POV, characterisation, plot twist, structure, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger
-Du har en grammatisk viden indenfor områderne kongruens, genitiv samt ordstilling, og du kan identificere følgende ordklasserne substantiv, verbum, adjektiv, adverbium.

Materiale:
Cleary, Benjamin. Stutterer (kortfilm) via. mitCFU. Bare Golly Films, 2015. 4 NS (12 min).
Dodd, Sonya C. “In an Instant” (2013) i “CHOICES - GRUNDBOG TIL 1.G” af Mette Herman. Systime, 2023. 4,2 NS
Finn, Billie W. ”Why Do I Love Thee?” (digt). The Herald-Mail’s 2014 Love Poetry Contest via The Herald-Mail, 2014. 0,8 NS. https://eu.heraldmailmedia.com/story/lifestyle/2014/02/09/poetry-adult-winner-poem-has-a-surprise-ending/45511705/
Quist, Nanna Flindt. “What is non-fiction?” fra On Purpose, s. 10-13. Gyldendal. 2009. 3 NS
Reasoner, James. ”House Names” (2010) i “CHOICES - GRUNDBOG TIL 1.G” af Mette Herman. Systime, 2023. 4,2 NS.
Ronson, Jon. “TED Talk: Strange Answers to the Psychopath Test” (video). TED.com, 2012. https://www.ted.com/talks/jon_ronson_strange_answers_to_the_psychopath_test. 5,8 NS (17,5 min).
Østergaard, Trine. “Narrator/Point of View (POV)” (video) i The English Handbook (ibog) via Systime, 2024. 1 NS (3 min). https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148#c803
Østergaard, Trine. “Narrator/Point of View (POV)” i The English Handbook, s. 211-213. Systime, 2019. 2 NS.

Omfang: 25 NS.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer