Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Søren K. Dahl
|
Hold
|
2024 En/k5 (k5 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb Plot twist
Plot Twist
I dette grundforløb kommer eleven til at arbejde med forskellige typer af tekster inden for fiktion, non-fiction og evt. poesi. Alle teksterne omhandler i en eller anden sammenhæng det overordnede emne ”Plot Twist”. Der gives i grundforløbet en introduktion til metoder og fagbegreber i faget, disses anvendelse både i tale og på skrift, samt basale grammatiske emner, som der vil blive bygget videre på efter grundforløbet.
Faglige mål:
– beherske et relevant og varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion om de pågældende emner/tekster på engelsk.
– kendskab til teksttyperne: novelle (short story), talk (tale/foredrag), kortfilm (short film) og digt (poem).
– analysere tekster med anvendelse af relevant fagterminologi og metode.
– gøre rede for indhold i forskellige typer engelsksprogede tekster, og at kunne skrive et resume.
– at kunne skrive kortere analytiske tekster på engelsk med korrekt brug af bl.a. citater.
– analysere engelsk sprog grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi.
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler, herunder engelsk-engelsk og dansk-engelsk ordbøger.
Læringsmål:
-Du kan analysere en novelle med fokus på narrator/POV, characterisation, plot twist, structure, theme og message.
-Du kan anvende dit nye ordforråd analytisk på skrift og i tale
-Du kan anvende ordbøger
-Du har en grammatisk viden indenfor områderne kongruens, genitiv samt ordstilling, og du kan identificere følgende ordklasserne substantiv, verbum, adjektiv, adverbium.
Materiale:
Cleary, Benjamin. Stutterer (kortfilm) via. mitCFU. Bare Golly Films, 2015. (12 min).
Dodd, Sonya C. “In an Instant” (2013) i “CHOICES - GRUNDBOG TIL 1.G” af Mette Herman. Systime, 2023.
Finn, Billie W. ”Why Do I Love Thee?” (digt). The Herald-Mail’s 2014 Love Poetry Contest via The Herald-Mail, 2014. https://eu.heraldmailmedia.com/story/lifestyle/2014/02/09/poetry-adult-winner-poem-has-a-surprise-ending/45511705/
Quist, Nanna Flindt. “What is non-fiction?” fra On Purpose, s. 10-13. Gyldendal. 2009.
Reasoner, James. ”House Names” (2010) i “CHOICES - GRUNDBOG TIL 1.G” af Mette Herman. Systime, 2023.
"TED-Talk, R. Waldinger: What makes a good life? Lessons from the longest study on happiness" https://www.youtube.com/watch?v=8KkKuTCFvzI.
Østergaard, Trine. “Narrator/Point of View (POV)” i The English Handbook, s. 211-213. Systime, 2019. .
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary
|
09-09-2024
|
Virtuelt modul - In an Instant.
|
11-09-2024
|
Written English 2 characterization
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955121",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955121",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955121"
}