Holdet 2024 id/k9 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Søren Ellehammer Johansen
Hold 2024 id/k9 (k9 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - "Idræt i gymnasiet"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - "Idræt i gymnasiet"

Hensigten med introforløbet er, I  får kendskab til de vigtigste elementer af idrætsfaget. I introduceres i praksis til de tre færdighedsområder: “boldspil”, “musik og bevægelse” samt “nye og klassiske idrætter” – og får viden herom. Et gennemgående teoretisk tema i forløbet er holdsamarbejde, hvor I undervises i, hvad et team er, hvilken effekt roller har på teamet, dets kohæsion samt hvilken betydning teambuilding har for et team. Temaet vil være gennemgående uafhængigt af, hvilket færdighedsområde der arbejdes og er baseret på teorien fra “B for bedre idræt” s. 156-166 og s. 57-59 i “Krop og Samfund”.
Det sidste element i forløbet er fysisk kapacitet, hvor I vil stifte bekendtskab med begrebet og udføre en fysisk test (Cooper eller bip-test).

Læringsmål:
Kunne redegøre for regler og rammer for idrætsundervisningen på Roskilde Katedralskole
Kunne redegøre for de tre færdighedsområder og idrætsdiscipliner herunder
Forstå begrebet fysisk kapacitet og kunne give eksempler på, hvordan det kan testes
Kunne redegøre for begrebet gruppe og begrebet team, og forstå forskellen mellem disse. Samt at indgå i disse i en praksissammenhæng
Analysere et team bestående af eleven selv og dennes klassekammerater ud fra begrebet kohæsion.
Analysere sin egen og klassens elevers rolle på et team. Herunder et team i undervisningen og i klassens sociale hverdag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer