Holdet 2024 sa/k10 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Carina Pedersen
Hold 2024 sa/k10 (k10 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2024: Ulighed i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2024: Ulighed i Danmark

Grundforløbet i samfundsfag handler om ulighed i Danmark. Gennem forløbet vil du opnå en mangefacetteret forståelse af ulighed i Danmark, da vi både betragter ulighed med udgangspunkt i ideologi, sociologi og økonomni.

Igennem grundforløbet arbejder vi også med at du opnår kendskab til samfundsfag i gymnasiet. Herunder hvordan vi arbejder fagligt. Eksempelvis vil du opleve at vi belyser problemstillinger med begreber og forskellige former for empiri (tal og tekst). Forløbet indeholder også en samarbejdsflade med dansk, hvor du vil skulle udvikle en policy slam der belyser ulighed.

Læringsmål
-- Forklare de tre store ideologier samt deres underideologier (forgreninger)
-- Anvende ideologierne til at kunne identificere ideologiske standpunkter i forskellige materialer, fx tekst/billede/film
-- Opnå kendskab til fordelings- og værdipolitik samt kunne definere yderpolerne på de to akser.
-- opnå kendskab til rød og blå blok i dansk politik
-- Kunne placere politiske partiers standpunkter i forhold til henholdsvis værdi- og fordelingspolitik
-- Opnå en grundlæggende forståelse for relationen mellem ulighed og begrebet social arv
-- Opnå kendskab til begreberne social arv (positiv og negativ), chance ulighed, social mobilitet og mønsterbryder
-- Anvende disse begreber på forskellig samfundsfaglig empiri - bla. uddrag af dokumentarserien “En vej - to verdener”
-- Opnå en forståelse af Bourdieus begreber i relation til social arv og ulighed.
-- Anvende Bourdieus begreber til at forstå kvantitativ empiri (tabeller)
-- Opnå kendskab til kvantitativ og kvalitativ metode og empiri.
-- Anvende Bourdieus begreber til at forstå kvantitativ empiri (tabeller) og kvalitativ empiri (artikel)
-- At du kan forklare hvad en velfærdsmodel er
-- At du kan forklare Maslows behovspyramide
-- At du kan kende forskel på de tre forskellige velfærdsmodeller
-- At du kan give eksempler på, hvad stat, marked og det civile samfund kan løse af opgaver i en velfærdsmodel
-- At du kan give eksempler på centrale dele af både den offentlige sektors indtægter og udgifter
-- At du kan undersøge den danske velfærdsstats udfordringer i et talmateriale
-- At du kan forklare nogle af velfærdsstatens aktuelle udfordringer
-- At du kan stille forslag til, hvordan nogle af velfærdsstatens udfordringer kan løses


Begrebsliste
Ideologi (syn på menneske, syn på samfundets syn på statens rolle),
liberalisme (personlig frihed, minimal stat, privat ejendomsret, frit marked, kapitalisme,usynlig hånd), socialliberalisme, konservatisme (bevarelse af værdier, organisme, hierarki, sammenhængskraft), socialkonservatisme, nationalkonservatisme, Socialisme (marxisme, solidaritet, profit, klassekamp, lighed, fælleseje, kommunisme) socialdemokratisme, revolutionær socialisme, Social arv (positiv og negativ), chanceulighed, social mobilitet og mønsterbrydere, Habitus, kapitalformer (økonomisk, kulturel, social), felt, mønsterbrud, symbolsk vold, dominerende klasser, Kvalitativ og kvantitativ metode, Maslows behovspyramide, Liberal velfærdsmodel, konservativ velfærdsmodel, socialdemokratisk velfærdsmodel, stat, marked og civilsamfund, den offentlige sektors indtægter og udgifter, demografisk udvikling, faldende arbejdsudbud, stigende udgifter til forsvar og klima, stigende individualiserings- og forventningspres


Faglige mål
-- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af  digitale hjælpemidler
-- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
-- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
Sociologi
-- sociale og kulturelle forskelle.

Politik
-- politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Økonomi
-- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Metode
-- kvantitativ og kvalitativ metode.

Litteratur (samlet i kompendium):
Kauffeldt, Søren: ”C-bogen” s. 40-42 . 2014, Forlaget Columbus
Kureer, Frederiksen: ”Samfundsfag C” 2 udg. , S. 186, 188-193, 2008, Systime
Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op", 2. udgave s. 21, 2014, Forlaget Columbus
Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op", 4. udgave s. 100-8, 2021, Forlaget Columbus
Brøndum og Berg: "Vores Samfund" s. 48-65, 2024, Forlaget Columbus
POLITIKEN, Tirsdag 5. juni 2012: "Ishøj Gymnasium: 5,4 i snit – Aurehøj: 7,7"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer