Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
|
Lærer(e)
|
Kristina Lang
|
|
Hold
|
2024 SPb/kspb 5 (kspb 5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 grundforløb
I dette forløb kommer du til at lære lidt spansk, som du bygger videre på i de næste 3 år, - hvis du vælger spansk A, og opleve hvordan vi arbejder i spansk både mundtligt og skriftligt.
Du vil lære følgende:
✓ Være bekendt med vigtigheden af glosetræning, og kender til forskellige glosetræningsprogrammer
✓ Kunne genkende de mest almindelige måder at indlede en samtale på og kort kunne præsentere sig selv på spansk
✓ Kunne tallene fra 1-20 og kunne anvende dem løsrevet fra hinanden
✓ Kunne tale om vejret.
✓ Kunne genkende en artikel og kunne anvende den i en sætningsstruktur.
✓ Kende til bøjningen af substantiver (køn og tal)
✓ Kende de personlige pronominer (som subjekt)
✓ Kunne skelne mellem brug af SER/ESTAR/HAY
✓ Kunne bøje SER og ESTAR i nutid.
✓ Kunne farverne
✓ Beherske et basalt ordforråd fra kap. 1
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Pronunciación en español. El alfabeto // Spanish pronunciation. The alphabet.
-
Learn Spanish alphabet and vowels with BASHO & FRIENDS - El Alfabeto
-
Titel
-
Læs siden og besvar første spørgsmål (Hvordan ser den mest effektive sprogundervisning ud) sidst på siden. Hvordan bliver man mere motiveret til at lære sprog.pdf
-
Vi ser i timen :2. Saludos y despedidas en español - "Spanish Sitcom A1"
-
Grupper K5 grundforløb.docx
-
Caminando øvebog; sider: 5-6
-
Lav øvelserne på første side i dit øvehæfte og oversættelsen fra dansk til spansk på side 2- medbring også læse"bog" og dit spanskhæfte + blyant/kuglepen
-
formulas cortesia.php
-
-Læs teksterne på side 11 og 12 højt( igen) i teksthæftet (det uden opgaver)- repeter udtalereglerne for c/ch/g/h/ll/ñ/u mellem q og e/i /y.
-
Læringsstrategier.docx
-
Husk at sætte dig på den plads, du kan finde under :Siddepladser K5 grundforløb (5).docx
-
Que Tiempo Hace hoy?
-
læs i dit teksthæfte side 17 højt og øv dig på gloserne hace calor, hace frío + grande, país - hvad betyder de og hvordan udtales disse sætninger? Husk også dit øvehæfte og dit kladdehæfte samt lápiz (blyant)
-
Minlæring
-
Øv dig på vejrudtryk ved at synge med på sangen " Que Tiempo hace hoy" ((hvordan er vejret i dag ) og ved at øve på vejrudtrykkene, der står i dit teksthæfte side 18 (se også nedenfor)- Husk at tage dine spanskhæfter med også kladdehæftet
-
Caminando tekstbog grundforløb.pdf (vejrgloser side 12/18)
-
colores 1.php
-
el tiempo juego.php
-
Manzanita & Ketama
-
Læs i teksthæftet: s. 19 og 20 om Spanien- øv dig på at læse hele teksten højt, og oversæt oversæt side 19. Øv dig desuden på, hvad nord, syd, øst, vest hedder på spansk
-
Husk at sætte jer på den måde, som der står i dokumentet Grupper K5 grundforløb.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=ZiNFXntWOJw
-
Un video en español.docx
-
Øv dig på tallene fra 20-100, gentag det personen sige på videoen - se med i din tekstbog i grammatikdelen(Caminandotekstbog), hvor du kan finde tallene.Números de 20 a 100. Nivel A1
-
Husk dine 2 spanskhæfter og øv dig til timen, ved at synge med på de nedenstående sange:
-
Numbers Song in Spanish. Canción de los números de BASHO & FRIENDS
-
Colores y números. Song to learn Numbers and colors in Spanish for kids and children
-
Un video en español 24.docx
-
Mappe til film på spansk:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955179",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955179",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955179"
}