Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Søren K. Dahl
|
Hold
|
2024 Ty/ktyf 3 (ktyf 3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tysk Grundforløb
Forløbet har til formål at bygge bro mellem folkeskolen og gymnasiet. Der er fokus på at øge elevernes motivation for at lære tysk, og et mål har været at give eleverne viden om, hvordan de selv kan være med til at forbedre deres kommunikative kompetencer og deres læsestrategier.
Succeskriterier for mundtlig sprogproduktion:
At eleverne kender og kan bruge følgende strategier: At tale i hele sætninger, at genbruge ord fra spørgsmål i svar og at forklare ord, man ikke kender, vha. andre ord.
At eleverne kender og begynder at bruge faste udtryk (faste vendinger til at føre samtale - herunder at udtrykke sin egen holdning - samt tidsudtryk)
At eleverne kender og kan bruge udtaleregler for tysk
At eleverne oplever, at de taler meget tysk i timerne
At eleverne erfarer, at aktiv deltagelse giver motivation og sproglig forbedring
Succeskriterier for læsning:
At eleverne bliver opmærksomme på at udnytte transparente ord
At eleverne ved, hvordan de på forskellig vis kan udnytte gloser til en tekst
At eleverne bliver opmærksomme på, at konteksten kan hjælpe til at forstå nye ord
Materiale:
Luna: Blau (2021) (azlyrics.com, sidst set 11.8.2023)
Tim Bendzko: Programmiert (2013) (i: Auf uns")
Hvordan bliver man mere motiveret til at lære sprog? (i: "Sprogenes verden" af Gottschalck og Terp)
"Lob tut gut" (i: "Melde dich mal" af Beck og Hove)
Jugend Internet Monitor, Österreich 2022 (www.saferinternet.at, sidst set 11.8.2023)
Gesunder Umgang mit Medien, 2021 (www.bundesregierung.de, sidst set: 11.8.2023)
Lærerproduceret materiale:
Svage og stærke verbers bøjning + øvelser
Du und Deutsch
Ausdrücke für einen Dialog
Opgaver til testmaterialet (forståelse, samtale, skriftlig tysk)
Antal sider i alt: ca. 38 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til RKS og til tysk. Ingen lektier. Mød op med humør og åbent sind.
-
AnswerGarden » Wie grüsst man sich auf Deutsch?
-
Saying Hello in Germany | Easy German 1
-
image.png
-
Mein_Lieblings_CLøvelse_.docx
-
Øvelse i timen:
-
ingen lektie - men hav skrivegrej, gerne mappe med - og vær klar på en sidste runde med de spørgsmål i kompendiet, som I gik rundt spurgte hinanden om sidste gang :-)
-
Glæder mig til at se jer igen. Hvis I kan finde tid, så må I gerne minde jer selv om
-
Til brug i timen (ikke lektie). Fragen zum Musikvideo.docx
-
1. Find sangen “Blau” med Luna på YouTube og lyt til den igen, mens du følger med på side 9-10 i kompendiet. (Tidsestimat: 5-6 minutter)
-
Bildbeschreibung _ Blau.docx
-
Ingen lektie, husk kompendium.
-
AnswerGarden » Was verbindest du mit Freundschaft?
-
Unsere Elfchen über Freundschaft tysk 3.docx
-
Medbring handoutet med "find det forkerte ord plus wer ist Lucsas/wer ist Tim", som I fik i sidste tysketime. Øv jer på mundtligt at lave 8 udsagn med ich (ich spiele, ich singe....) og 8 udsagn med er/sie/es/die Person (spielt, singt) osv. Det er på
-
Vi har arbejdet med Programmiert. Transparente ord, oversættelse, richtig/falsch m.m.
-
Vi færdiggør Programmiert og har det ellers meget tysk og sjovt :)
-
Vores sidste time :-/
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955183",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955183",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955183"
}