Holdet 2024 bk/kbk 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Morten Espersen
Hold 2024 bk/kbk 1 (kbk 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Der arbejdes dels med en introduktion til samtidskunst, dels med visuelle virkemidler inden for billeder på flade. Der arbejdes praktisk, teoretisk og analytisk. Der arbejdes med formanalyse og betydningsanalyse.



Praktiske øvelser og opgaver

Performance
Komposition (statisk/dynamisk)
Komposition (fotografi)
Rum i billeder (collage)
Rum i billeder (perspektiv)
Lys og skygge (tegning/maleri)
Farve (farvelægning)



Litteratur og andet undervisningsmateriale

Andersen og Porse, TAP, 2021, s. 195-199
Holdt Eriksen, Strøm og Oxvig, Grundbog i kunst og arkitektur -
kunstens rum, Systime, 2013, s. 169-200
Jonas Wolter, Kunst i teori og praksis, 2022, s. 259-265
Lærerproducerede slides


Faglige mål

Eleverne har arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder  til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde