Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Morten Espersen
|
Hold
|
2024 de/kde 4 (kde 4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
Eleverne introduceres til designfaget, herunder genstandsfelter, designproces og designparametre. Eleverne arbejder teoretisk, praktisk og analytisk.
ØVELSER
- Hvad er design?
- Genkende genstandsfelter i designeksempler
- Designproces - Genkende tilgang til designprocessen fra forskellige designere (vha. Video Danmarks Næste Klassiker)
- Designparametre - Benævne designparametre ved billeder fra eksempler ad de 3 genstandsfelter
- Lave egen fysiske portfoliomappe
- Designe navn på portfoliomappen
MATERIALER
- Tekst - Genstandsfelter (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 10, 28, 46)
- Tekst - Analysemodeller (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 145-149)
- 2_Tekst_Designproces "Kruseduller, diamanten og bølger"
(https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136, 2 sider)
- Tekst - Kapitel Designparametre (Design og Arkitektru Grundbog, Jesper Bek, s. 72-80)
- Video - Danmarks næste klassiker
(https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_84919)
Lærerproducerede PP:
- PP-Intro fag Grundforløb-regler
- PP-Hvad er design?
- PP-Genstandsfelter
- PP-Godt design
- PP-Designproces
- Billeder Designparametre - Eksempler fra genstandsfelter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign - plakatforløb
Projekt PLAKAT
Kommunikationsdesign
DESIGNBRIEF
Du designer en plakat til at annonce en selvvalgt begivenhed eller produkt.
Din plakat er inspireret af en typografisk stilart.
ØVELSER FØR PLAKATOPGAVEN
- Typografi - udtrykke stemning af ord ved brug af typografi
- Farvecirkel - farvecirklen repræsenteres digitalt med designeksempler
- Farvekontraster - håndtegnet objekt gengives i fire farvekontraster
UNDER PLAKATOPGAVEN ARBEJDES MED:
- Målgruppe - Minervamodellen og udarbejdelse Persona
- Mini skitser/idegenererende skitsering - samspil mellem titel, brødtekst og illustration
- Midi skitser/undersøgende skitsering - undersøgelse af farvebrug og komposition
- A3 plakat - udarbejdelse af endelige plakatdesign i hånden
MATERIALER
- Tekst - "Hvad er typografi?"
(link: https://aproposbureau.dk/artikler/hvad-er-typografi/, 5 sider)
- Tekst - kapitel Kommunikationsdesign
(Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, 2017, s. 10-25)
- Tekst - Analysemodel af Kommunikationsdesign
(Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s.147-149)
- Tekst - Farveteori (kilde: systime.dk-Design og Arkitekturbogen, 4 sider)
- Tekst - Minervamodellen (kilde: https://hhxelev.dk/minerva-modellen, 4 sider)
- Skitsering_tekst (fra iBog: Janne Yde og Katrine Busk, Design og arkitekturbogen, 1.3: Skitsering, 3 sider)
LÆRERPRODUCEREDE PP:
- PP-Designbrief Projekt Plakat
- PP-Typografi og Stilart
- PP-Typografiske plakateksempler Ægget
- PP-Intro Eksempler farver og funktion
- PP-Farveteori + Opgave Farvecirkel med designeksempler
- PP-Farvekontraster på portfoliomappe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955196",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955196",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955196"
}