Holdet 2024 dr/kdr 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Gry Nybo D. Christensen, Martin Winther-Zarp
Hold 2024 dr/kdr 1 (kdr 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

UNDERVISNINGSBESKRIVELSE: introforløb dramatik, c-niveau 2023

STX-BEKENDTGØRELSE - dramatik på c-niveau
I Undervisningsministeriets bekendtgørelsen for dramatik på c-niveau i gymnasiet fremgår det, at du skal lære:

- Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk og spil
- Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- Reflektere over den skabende proces og produktet

LÆRINGSMÅL:
I forbindelse med dette introforløb arbejder vi med at træne fagets to iagttagerpositioner (deltager, tilskuer), samt de tre elementer, som vi er optaget af i faget dramatik: skuespilleren/performeren, rum/scene, tekst/dramaturgi. Vi arbejder også med Keith Johnstons tilgang til improvisation med udgangspunkt i principperne for 'tilbud, accept og blokering, status og konflikt'.

NØGLEORD:
- scene/rum, lys
- blikretning (Jens Arentzen)
- udtryksniveau
- tilbud, accept, blokering, status, vippeprincippet (Johnston)

SUCCESKRITERIER:
- Jeg kan beskrive scene og lysets teatralske funktion
- Jeg kan redegøre for begreberne blikretninger og udtryksniveau, samt anvende dem i praksis
- Jeg kan forklare hvad tilbud, accept, blokering, status og vippeprincippet er og anvende det i en improviseret scene

KERNESTOF
Sørensen, Karen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2011, s. 14-18 + 21 - 22
Johnstone, Keith: "Improvisation og teater, Forlaget Drama 1997, s. 34-40 + 103-110
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer