Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Svend Runge Nielsen
|
Hold
|
2024 fy/a (1a fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energi
Energiformer og energiomdannelse, energibevarelse
Effekt
energitab og nyttevirkning.
Terminsk energi
- varmekapacitet, faseovergang, smelte- og fordampningsvarme, brændværdi
Mekanisk energi
- potentiel og kinetisk energi, fart, frit fald
Energiforbrug og energiressourcer, energiproduktion. Verdens energiforbrug (Analyse af data om forbruget i verdens lande (Energi-rapport fra BP (statistical review))
Der er arbejdet eksperimentelt med bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet
Desuder er der set på nyttevirkning ved opvarmning med stearinlys
Virtuel øvelse med skater-park applet (PHET)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger
Bølger:
Frekvens, periode / svingningstid, bølgelængde, udbredelsesfart, bølgeligningen,
Interferens, resonans
Bølger og lyd
Mekaniske bølger (bølger i en fjeder)
Lydens fart
interferens mellems lydbølger
Stående bølger
- Knudepunkter, bug, "fisk". Grundsvingning og overtoner. Forsøg med svingende streng, udbredelsesfart. Resonansrør ('Boom'-sticks), åbne og halvåbne rør.
Bølger og lys
Det synlige spektrum, dannelse af lys (atom-overgange)
Optisk gitter, bestemmelse af bølgelængde.
Eksperimentelt arbejde inkluderer bestemmelse af bølgelængde af laserlys med optisk gitter, bestemmelse af lydens fart (klasse), stående bølger på en streng, Boom-sticks og stående bølger i et rør (powerspektrum med programmet 'Friture').
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kernefysik
Kernefysik
Atomkerner, nukleontal, ladningstal, kernereaktioner (bevarelses love)
Type af radioaktive henfald (alfa, beta- og gamma-henfald), kernekort,
Svækkelse af stråling.
Kernekraft (energiproduktion, affaldsproblematik)
Der er lavet eksperimentelt arbejde med bestemmelse af halveringstid Ba*-137 -> Ba-137 + gamma (klasse), bestemmelse af halveringstykkelsen af bly for gamma-stråling (Ba*).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Den nære astronomi
Sol, Måne og Jord. Årstider, dagens længde, Månens faser, formørkelser (sol- og måne-formørkelse). Tidevand.
Bestemmelse af solens diameter (observation)
Verdensbilledet gennem tiden. Det geocentriske verdensbillede, Kepler og planeternes baner, Galileis opdagelser, Det heliocentriske verdensbillede.
Parallakse til afstandsmåling.
Solens diameter er blevet bestemt ved måling (Projektion af solskive på mm-papir).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
kosmologi
Kosmologi
Rødforskydning, spektre, Hubbles lov, Universets udvidelse
Undersøgelse af galaksespektre til undersøgelse af Hubbles lov og bestemmelse af Hubbletiden.
Kosmologisk baggrundsstråling, kernesyntese
Big Bang- teorien, Universets udvikling
Det moderne verdensbillede.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetetion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955294",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955294",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955294"
}