Holdet 2024 fy/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Jakob Kirknæs
Hold 2024 fy/y (1y fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Solsystemet
Titel 3 Jordskælvsbølger
Titel 4 Elektromagnetiske bølger, atomer og Big Bang
Titel 5 Kernefysik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Energi, Energikvalitet, , effekt, nyttevirkning. Mekanisk energi, Potentiel og kinetisk energi.
Termisk energi, Temperatur, Opvarmning begrebet varmekapacitet.
Faseovergang. Begrebet Smeltevarme.

Læringsmål:
-  I skal kunne give eksempler på beregninger med de ovennævnte
   fysiske størrelser, med korrekte enheder.

- I skal kunne eudlede en formel for den hastighed en bil opnår når den
   triller ned af en bakke.

- I skal kunne forklare hvordan eksperimentelt bestemmer nyttevirkningen ved opvarmning af vand.

- I skal kunne forklare temperaturudviklingen når vand køles ned så det
  fryser.



Eksperimenter:
Legetøjsbil på en bane.
Nyttevirkning af en elkedel

Frysekurve for vand.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Solsystemet

I skal kunne forklare årstider, månefaser og formørkelser.
I skal kende forskel på planeter kometer og asteroider.
I skal kende til afstand-kvadratliven der fortæller hvordan solens lysintensitet aftager med afstanden fra solen.
I skal kende forskel på stenplaneter og gasplaneter, og I skal kunne vurdere mulighederne for liv i vores solsystem uden for jorden.


Eksperiment:
Afstandskvadratloven med en lampe
Måling af væskers densitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jordskælvsbølger

Bølgers egenskaber, Bølgelængde, frekvens amplitude.
Bølgeloven.
Jordskælvsbølger, P og S. PS interval. Lokalisering af epicenter for et jordskælv.
Udledning af en formel der beregner afstand til epicenteret ud fra SP interval.
Tsunamibølger.



Eksperimenter: Sammenhæng mellem dybde og hastighed for tsunamibølger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Elektromagnetiske bølger, atomer og Big Bang

Det elektromagnetiske spektrum.
Interferens og diffraktion. Gitterloven

Bohrs Atommodel som forklaring på absorbtionsspektre og emissionsspektre.
(Behandlet kvalitativt)

Rødforskydning og beregning af galaksers hastighed.
Afstandsbestemmelse med Sephidestjerner og type 1a supernova.

Hubbles Lov. Big bang og baggrundsstrålingen.
Øvelse i excel vedrørende Hubbles lov.

Eksperimentelt arbejde.
Vi har set på solen og på en spektrallampe med håndspektroskoper.
Bestemmelse af bølgelængden for en laser med optisk gitter.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kernefysik

Atomkerner, isotoper og kernekort.
Alfa, beta og gammahenfald. Aktivitet og henfaldskonstant samt begrebet halveringstid.
Solens energiproduktion.


-Du skal kunne forklare sammenhængen mellem henfaldstyper og kerners placering i kernekortet.

-Du skal kunne give eksempler på radioaktive henfald, og redegøre for at  at ladning, massetal og leptontal er bevaret.

-Du skal kunne forklare hvordan halveringstiden for Ba* bestemmes eksperimentelt, og herunder hvordan der tages højde for baggrundsstrålingen.

-Du skal forklare hvordan radioaktive isotoper kan anvendes til datering.

Eksperimentelt arbejde.
Simulering af radioaktivt henfald med terninger.
Bestemmelse af halveringstiden for Ba*.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer