Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Petur Martin Glerfoss
|
Hold
|
2024 fy/i (1i fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Læringsmål
- kende grundlæggende energiformer
- kunne beskrive energibevarelse og omdannelse mellem energiformer
- kende definitionen for effekt
- kende energienhederne J og kWh og omregne mellem disse
- kende SI-systemet for måleenheder
- kunne anvende eksponentiel notation og dekadiske præfikser
- kunne definere specifik varmekapacitet
- kunne udføre beregninger vedrørende energitilførsel og temperaturtilvækst
- kende den absolutte temperaturskala
- kunne definere og beregne nyttevirkning
- kunne definere smelte- og fordampningsvarme
- kunne definere kinetisk og potentiel energi
- kunne formulere bevarelse af mekanisk energi og anvendelse heraf i beregninger
Væsentligste arbejdsformer
- klasseundervisning
- demonstrationsøvelser
- laboratoriearbejde
Laboratoriearbejde
- Mekanisk energi af en legetøjsbil
- Vands specifikke varmekapacitet
- Vands specifikke fordampningsvarme
- Mekanisk energi af en hoppende bold
- Nyttevirkning af el-kedel
- Farvedråbe i koldt/varmt vand
- Glødende møtrik
- Fordampning fra termoføler
- Kuldeblanding og opvarmningskurve
Særlige fokusområder
- god laboratorieskik
- rapportskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger: Lyd og lys
Læringsmål
- transversal- og longitudinalbølger
- beskrivelse af bølger og bølgeligningen
- interferens
- vandbølger og lavvandsbølgeformlen
- bestemme lydens fart i luft
- frekvens og tonehøjde, dopplereffekt
- stående bølger, resonans og overtonespektre
- rene intervaller og ligesvævende skala
- decibelskalaen og høreområdet
- lysets fart og det elektromagnetiske spektrum
- bestemme bølgelængder for farverne i det synlige spektrum
Væsentligste arbejdsformer
- klasseundervisning
- demonstrationsøvelser
- laboratoriearbejde
Laboratoriearbejde
- Kromatisk ligesvævende skala
- Overtonespektre
- Bølgelængden af laserlys og tykkelsen af et hår
- Lavvandsbølgeformlen
- Resonansrør
- Lydens fart i luft
- Frekvensspektre (VGA)
- Stående bølger på en streng
- Klangfigurplader
- Kaffekruset
- Dopplereffekt
- Laser, røg, gitter, bølgelængde
- Farver i hvidt lys
- Linjespektre
- Lysets hastighed i vand
Særlige fokusområder
- den rene diatoniske skala og dens problemer, den ligesvævende kromatiske skala
- musikinstrumenters virkemåde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stof og atomer
Læringsmål
- Atomets opbygning og størrelse
- Det periodiske system
- Linjespektre
- Bohrs atommodel
- Atomers absorption og emission af lys
- Fotoner og Plancks konstant
Væsentligste arbejdsformer
- klasseundervisning
- demonstrationsøvelser
Laboratoriearbejde
- Linjespektre
Særlige fokusområder
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Astronomi og kosmologi
Læringsmål
- kunne beskrive grundlæggende træk ved jordkloden (størrelse, densitet, længde og bredde)
- kunne gøre rede for døgnrytmen og årstiderne
- kunne gøre rede for månens faser
- kunne gøre rede for måne- og solformørkelser
- træk af verdensbilledets historie og udvikling
- solsystemet i overblik
- det moderne verdensbillede, stjerner og galakser
- stjerners udvikling
- universets udviklingshistorie
- elementer af Big Bang-teorien
- Hubbles lov og universets alder
- den kosmiske baggrundsstråling
Væsentligste arbejdsformer
- klasseundervisning
- laboratoriearbejde
- demonstrationsøvelser
- gruppearbejde
Laboratoriearbejde
- Jordens omkreds (med Phyphox)
- Hubbles lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og lab
Repetition teori (i store træk).
Bliv klar til eksamen: Rammer og procedure, eksamensspørgsmål og eksempler på bilag.
Repetition af laboratoriearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955297",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955297",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955297"
}