Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Kirknæs
|
Hold
|
2024 ng/1d (1d ng, 1d ng (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Geologi
Fagligt indhold: Teorien om pladetektonik: Vulkaner, bjergarter. Jordskælv og Tsunami.
Læringsmål:
- I skal kende forskellige beviser på at teorien om pladetektonik er rigtig.
- I skal kende forskellig vulkantyper, og vide hvor de forskellige typer
findes. I skal kende sammenhængen mellem vulkanens form og typen
af lava.
- I skal kunne klassifisere forskellige typer af pladegrænser ud fra
geologiske kort.
- I skal kende en metode til at finde epicenter og styrke for
et jordskælv. I skal kunne forklare sammenhængen mellem jordskælv
og tsunamier.
- I skal kunne identificere enkelte bjergarter, og forklar hvilken hovedtype
de tilhører.
Empirisk arbejde:
Øvelse i at identificerer bjergarter.
Måling af bjergarters densitet
Beskrivelse og klassificering af 3 vulkanske bjergarter.
Pladegrænser på google earth.
Måling af en tsunamibølges hastighed
Lokalisering af et epicenter og bestemmelse af jordskælvets styrke.
Forløbets omfang: 53 sider. Video 14 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima og floder
Drivhuseffekten. Det globale vindsystem med fokus på ITK-zonen og hadleycellerne. Nilen og fordeling af flodens vand mellem flere forskellige stater. Nedbør og fordampning.
Læringsmål:
-I skal kunne forklare drivhuseffekten med fokus på forskellen mellem drivhusgassernes absorption af hhv. Sollys og varmestråling .
-I skal kende til forskellen mellem maritimt klima og kontinentalt klima.
-I skal kende årsagen til vind, herunder sø og landbrise.
- I skal kende begreberne relativ luftfugtighed og absolut luftfugtighed.
- I skal kende begreberne aktuel og potentiel fordampning samt nettonedbør.
- I skal kunne forklare fænomenerne Regntid og tørtid
- I skal vide hvad der menes med at en flod har et opland, og kunne måle vandføring.
- I skal kende til Nilens geografi, herunder bifloder og lande. Og klimaet i
området.
- I vide hvor Nilens vand kommer fra og kunne diskuterer den politiske fordelingen af Nilens vand mellem landene.
Øvelser: NDVI målinger med Cupernicus-browser.
jordoverfladens strålingsbalance
Måling af dugpunktstemperatur
Feltarbejde: Skyobservation.
Feltarbejde: Vandføring i en å.
Omfang 49 sider. Video 53 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundvand
Grundvand, grundvandsspejl. Forurening af grundvandet. Betydning af jordtypen for muligheder for udvinding og for grundvandskvaliteten.
I skal kunne.
- Forklare hvad grundvand er og hvordan det strømmer, med anvendelse af begrebet permeabilitet.
- I skal kende til forurening af grundvandet, især nitratforurening.
- I skal vide hvad en afværgeboring kan bruges til.
- I skal kunne tegne kort over grundvandets højde og deraf vurdere hvilken vej forurening vil brede sig.
- I skal kunne tolke boredata fra Jupiter-databasen med henblik på at vurderer hvor godt jordlagene egner sig til grundvandsindvinding. Fokus på forskel mellem sandjord og lerjord.
Eksperimenttelt arbejde: Forsøg med grundvandsmodeller.
Omfang: 18 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi
Drivhuseffekten og jordens kulstofkredsløb.
Dannelse og udvinding af olie.
Læringsmål
- I skal kunne forklare hvordan olieforekomster dannes.
- I skal kunne forklare hvordan drivhuseffekten virker ud fra en
sammenligning mellem drivhusgasserne og en glasplade.
- I skal kende til kulstofkredsløbet, med fokus på forskellen mellem afbrænding af kul og afbrænding af træ.
- I skal kunne redegøre for et eksperiment hvor jordens indhold af organisk stof bestemmes.
- I skal kunne bruge grafer fra energinet.dk til at analyserer den rolle som sol og vind spiller i Danmarks elforsyning.
- I skal forklare hvordan man bestemmer porøsiteten af sand.
- I skal kunne analyserer grafer fra Danmarks Energistatisitik 2022 efter eget valg. Med henblik på at undersøge hvordan det går med bærerdygtigheden på energiområdet.
Øvelser:
Organisk indhold i jord.
Oliemigration og porøsitet.
Omfang: 19 sider. video 10 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955307",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955307",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955307"
}