Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Heuseler
|
Hold
|
2024 ng/1s (1s ng, 1s ng (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand og vejr - regionalt og globalt
I dette først forløb arbejdes der først med vandets kredsløb. Herunder ses der nærmere på:
- Selve vandets kredsløb, endvidere på grundvandsdannelse i Danmark samt på vandressourcespørgsmålet. Sidstnævnte dækker over vandforbruget og vandforurening i Danmark.
- Vejret, nedbør og vindsystemer, eksemplificeres med ITK-zonen. Men også klimazoner og plantebælter ses der på. Endelig præsenteres bæredygtighedsbegrebet.
- Endelig laves feltarbejde ved en å
I dette forløb er der særligt fokus på:
- Det empiriske arbejde med afrapportering (jf. nedenstående skriftlige afleveringer).
-Tillige indgår der anvendelsen af digitale kort samt øvelsen i at benytte fagtermer til at forklare grundlæggende geografisk processer og sammenhænge.
Praktiske øvelser:
- Forsøg mm om grundvand (se journalaflevering)
- Øvelser og forsøg om nedbør (se journalaflevering)
- Forsøg om tropiske orkaner og vind (se journalaflevering)
- Feltarbejde ved åen (se journalaflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær: Naturgeografi - vores verden, Geografforlaget; sider: 231-233, 235-237, 240-263, 265-277
-
Naturgeograf, s. 265-68.docx
-
Naturgeograf, s. 231-33 og s. 235-37 og s. 271-73.docx
-
oplandsopmåling-v. Sorte sti.docx
-
Titel
-
Vejledning_til_sigteanalyse.docx
-
Naturgeograf, s. 268-74.docx
-
Naturgeograf, s. 240-46.docx
-
Nedbørslektierne.pdf
-
Forsøg med skydannelse og højden til skyerne.docx
-
Hvordan_opstaar_vinde .docx
-
Lektientilvind.pdf
-
Mål 6: Rent vand og sanitet
-
Vandet som ressourcer - FN's 6. klimamål.docx
-
CFU-login
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om åen
|
29-11-2024
|
Grundvandsjournal
|
04-12-2024
|
Journal om nedbør
|
13-12-2024
|
Journal om vejret i ITK-zonen
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kampen om ressourcerne
I dette forløb tager vi afsæt i klimaet, den globale opvarmning og intentionerne om en såkaldt grøn omstilling. I fokus er:
- Klimaet, drivhuseffekten, kulstofkredsløbet og lidt bæredygtighed.
- Grøn omstilling med fokus på de forskellige løsninger (fx vindmøller)
- Vi er til foredag med Micki Gjerris om etik og håb i fbm. klimaforandringerne (11.11.2024)
- Konsekvenserne af klimaforandringerne med fokus på de store forandringer i det arktiske område.
- Vi ser på olieindvinding i nordsøen.
Vi øver fortsat i at arbejde eksperimentielt og med data. Endvidere er der et særligt fokus på at se på nogle af verdens store problemstillinger med geograføjne.
Praktiske øvelser:
- Forsøg og øvelser om sammenhæng imellem CO2 og Temperatur
- Forsøg og øvelser om Isens afsmeltning på nordpolen
- Øvelser og småforsøg i fht. kulstofkredsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om temperatur og CO2 - del 1 og 2
|
07-02-2025
|
Opgaverne i den arktiske region
|
11-03-2025
|
Vedvarende energi
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den dynamiske jord
I dette forløb arbejdes der med den dynamiske jord, herunder geologi og landskaber. Herunder ses der på følgende:
- De grove træk af jordens udvikling. Endvidere på kontinentaldrift, pladetektonik, jordskælv og vulkaner.
- De geologiske kredsløb med fokus på de forskellige bjergartstyper, sedimentære, metamorfe og magmatiske.
- Et geomorfologisk dansk perspektiv på den dynamiske jord i form af et besøg ved den lokale grusgrav
Fokus i vores arbejde er arbejde med grundbogens baggrundsteori og viden i en praksis sammenhæng. Således er der knyttes en del eksperimentielt arbejde til forløbet (se journaler), ligesom der løbende arbejdes med alt fra håndstykker og tegneøvelser til film og animationer for at forstå dette emne. Endelig fomidles der i form af oplæg om vulkaner.
I dette forløb er de faglige mål flere, om end særligt arbejdes der med modeller og rumlige mønstre, fx i forhold til kontinentaldrift og pladetektonik.
Praktiske øvelser:
- Forskellige opgaver om pladetektonik, jordskælv og vulkaner (se aflevering i lectio)
- Bjergarternes kredsløb
- Virtual eartquake, øvelser på nettet
-Tsunamiforsøg
- Vulkaner på nettet, undersøg egne vulkaner
- Div. digitale øvelser med miljoegis' kortmateriale
- Ekskursion i lokalområdet: Dels til en tidligere grusgrav, dels til området ved Skt Hans, hvor laver forskellige geofaglige øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den pladetektoniske model
|
30-04-2025
|
Opgave i jordskælv og vulkaner
|
02-05-2025
|
Skal ikke aflevere
|
07-05-2025
|
Skal ikke afleveres
|
15-05-2025
|
Journal om det gamle grusgravslandskab
|
22-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955310",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955310",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955310"
}