Holdet 2024 if/1r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Heidrun Weise
Hold 2024 if/1r (1r if, 1r if (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 App-udvikling og databaser
Titel 2 Hjemmesider og IT-sikkerhed
Titel 3 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 App-udvikling og databaser

- Teori:
Analyse af websider,
AIDA-modellen og reklamer,
Persona,
Interaktionsdesign,
Brugergrænseflade og brugervenlighed,
Tænke-højt-test,
Strukturdiagram,
Rutediagram med Lucidchart,
Kontrolstrukturer (sekvens, forgrening, løkke), event, variabler, funktion, algoritme,
E/R-diagram og tabelskitser,
SQL-sætninger,
Spilgener og spillertyper,
Trelags-akitektur

-Øvelser i AppLab

-Gruppeprojekt: Rejsebureau-app

-Individuelle projekter:
Bestillingsapp med database,
Spil (quiz, klik-spil)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
App til rejsebureau 21-11-2024
Prøve om databaser 16-12-2024
Logbog 18-12-2024
Model af en database 19-12-2024
Prøve om programmering 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Hjemmesider og IT-sikkerhed

- Teori:
Minerva-modellen,
Lasswell-modellen,
Skitser med Figma,
Strukturdiagram,
Gestaltlovene (Gestalte Principper),
Normans designprincipper,
Tænke-højt-test,
Variabler, datatyper og kontrolstrukturer i JavaScript,
Rutediagrammer for JavaScript-kode med switch,
Binære tal, hexadecimaltal, farver i CSS,
IT - sikkerhed: passwords, phishing, ransomware, cookies, opbygning af en computer
Innovation (4-P model)
påvirkning af og med kunstig intelligens (træne en kunstig intelligens med teachable machine, eksempler på AI og diskussion af deres påvirkning),
klient-server-arkitektur

- Afprøve og modificere vejledninger til at lære HTML,  CSS og JavaScript (med Visual Studio Code)

- Individuelle projekter: Hjemmeside om en musiker, Quiz med point

- Gruppeprojekt: Hjemmeside af en parti



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Logbog 2 03-03-2025
Parti-projekt 21-03-2025
Prøve 3 25-04-2025
Logbog 3 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Du må bruge følgende digitale hjælpemidler i forberedelsen:

- Internet, hvis opgaven kræver det (fx analyse af en hjemmeside)
- hjemmesiden www.w3schools.com til at finde forklaring til HTML, CSS og JavaScript
- ChatGPT til at finde fejl i JavaScript-kode og til at hjælpe med mindre dele af CSS (under forudsætning af, at du har 100% styr på den anvendte kode)
- YouTube til at gense forklaringer til at lave apps med AppLab
- code.org  (AppLab-siden)
- Lucidchart
- Figma
- Browser
- Visual Studio Code til at skrive kode
- online.praxis.dk  (med interaktive øvelser)

Til selve eksamen har du ikke mulighed for at se vejledende videoer, finde ny kode med hjælp, rette kode med  ChatGPT, lave interaktive øvelser, men du må bruge alle hjælpemidler, som er nødvendige til at besvare opgaven.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer