Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Heidrun Weise
|
Hold
|
2024 if/1r (1r if, 1r if (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
App-udvikling og databaser
- Teori:
Analyse af websider,
AIDA-modellen og reklamer,
Persona,
Interaktionsdesign,
Brugergrænseflade og brugervenlighed,
Tænke-højt-test,
Strukturdiagram,
Rutediagram med Lucidchart,
Kontrolstrukturer (sekvens, forgrening, løkke), event, variabler, funktion, algoritme,
E/R-diagram og tabelskitser,
SQL-sætninger,
Spilgener og spillertyper,
Trelags-akitektur
-Øvelser i AppLab
-Gruppeprojekt: Rejsebureau-app
-Individuelle projekter:
Bestillingsapp med database,
Spil (quiz, klik-spil)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
App til rejsebureau
|
21-11-2024
|
Prøve om databaser
|
16-12-2024
|
Logbog
|
18-12-2024
|
Model af en database
|
19-12-2024
|
Prøve om programmering
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Hjemmesider og IT-sikkerhed
- Teori:
Minerva-modellen,
Lasswell-modellen,
Skitser med Figma,
Strukturdiagram,
Gestaltlovene (Gestalte Principper),
Normans designprincipper,
Tænke-højt-test,
Variabler, datatyper og kontrolstrukturer i JavaScript,
Rutediagrammer for JavaScript-kode med switch,
Binære tal, hexadecimaltal, farver i CSS,
IT - sikkerhed: passwords, phishing, ransomware, cookies, opbygning af en computer
Innovation (4-P model)
påvirkning af og med kunstig intelligens (træne en kunstig intelligens med teachable machine, eksempler på AI og diskussion af deres påvirkning),
klient-server-arkitektur
- Afprøve og modificere vejledninger til at lære HTML, CSS og JavaScript (med Visual Studio Code)
- Individuelle projekter: Hjemmeside om en musiker, Quiz med point
- Gruppeprojekt: Hjemmeside af en parti
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Logbog 2
|
03-03-2025
|
Parti-projekt
|
21-03-2025
|
Prøve 3
|
25-04-2025
|
Logbog 3
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Du må bruge følgende digitale hjælpemidler i forberedelsen:
- Internet, hvis opgaven kræver det (fx analyse af en hjemmeside)
- hjemmesiden www.w3schools.com til at finde forklaring til HTML, CSS og JavaScript
- ChatGPT til at finde fejl i JavaScript-kode og til at hjælpe med mindre dele af CSS (under forudsætning af, at du har 100% styr på den anvendte kode)
- YouTube til at gense forklaringer til at lave apps med AppLab
- code.org (AppLab-siden)
- Lucidchart
- Figma
- Browser
- Visual Studio Code til at skrive kode
- online.praxis.dk (med interaktive øvelser)
Til selve eksamen har du ikke mulighed for at se vejledende videoer, finde ny kode med hjælp, rette kode med ChatGPT, lave interaktive øvelser, men du må bruge alle hjælpemidler, som er nødvendige til at besvare opgaven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955316",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955316",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955316"
}