Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Morten Espersen
|
Hold
|
2024 bk/sr1 (1ep bk, 1ep bk (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Der arbejdes dels med en introduktion til samtidskunst, dels med visuelle virkemidler inden for billeder på flade. Der arbejdes praktisk, teoretisk og analytisk. Der arbejdes med formanalyse og betydningsanalyse.
Praktiske øvelser og opgaver
Performance
Komposition (statisk/dynamisk)
Komposition (fotografi)
Rum i billeder (collage)
Rum i billeder (perspektiv)
Lys og skygge (tegning/maleri)
Farve (farvelægning)
Litteratur og andet undervisningsmateriale
Andersen og Porse, TAP, 2021, s. 195-199
Holdt Eriksen, Strøm og Oxvig, Grundbog i kunst og arkitektur -
kunstens rum, Systime, 2013, s. 169-200
Jonas Wolter, Kunst i teori og praksis, 2022, s. 259-265
Lærerproducerede slides
Faglige mål
Eleverne har arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Fotografi
Der arbejdes med dokumentarfotografi og kunstfotografi siden fotografiets opfindelse og frem til samtiden. Der arbejdes med formanalyse, betydningsanalyse og kontekstanalyse. Eleverne arbejder undervejs med digital fotoredigering.
Praktiske øvelser og opgaver
FEMO-principperne (med digital billedredigering)
Skarphed og dybde
Lys, skygge og bevægelse
Samfundskritisk digital foto-collage
Parafraseopgave i grupper
Litteratur og andet undervisningsmateriale
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Forlaget Columbus, iBog 2024, kapitel 7: Fotografi
Birkvig og Pedersen, Grundbog i grafisk design, Grafisk Litteratur, 2015, s. 59-65
Lærerproducerede slides/docs om fotografiske genrer og parafrase, FEMO-principperne og redigeringsprogrammet pixlr
Faglige mål
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Graffiti og street art
Graffiti og street art undersøges som visuel kultur.
Der arbejdes med formanalyse, betydningsanalyse og
kontekstanalyse.
Eleverne arbejder praktisk med billeder på flade, rumlige fænomener
og med digitale løsninger.
Forskellen på graffiti og street art diskuteres.
Praktiske øvelser:
Tag
Throw up
Piece
Subvertisering
Slinkachu
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Columbus 2023, ibog
2023, kapitel 8.4 Street art
Om Slinkachu: http://www.artnet.com/artists/slinkachu/biography
Video om Zevs: https://www.youtube.com/watch?v=Z8BG8v4sZnk
Video om pixacao: https://www.youtube.com/watch?v=8-lDyq6pw0E
Om Huskmitnavn: https://kunsten.nu/journal/huskmitnavn-det-maagerne-vaere-sjovt/
Film: Style Wars - om graffiti (første 30 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=qqUwNkr-B3k
Film: Exit through the giftshop - om street art (første 30 minutter)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001281/exit-through-the-giftshop
Film: Inside Outside - om graffiti og street art
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000759/inside-outside?
login=#
Lærerproduceret materiale om:
Graffiti og Street art, pixlr, Slinkachu
Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem
praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse
opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske
arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske
og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt
materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- forstå udvalgte visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder
digitale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Byrum
Der arbejdes praktisk, teoretisk og analytisk med midlertidigt byrumsdesign. Eleverne udarbejde projekter i grupper, hvor de selv har arbejdet med udkast til midlertidigt byrumsdesign på et valgfrit sted i Roskilde eller omegn.
Litteratur og andet undervisningsmateriale:
Højgaard Porse og Porse Carlsen, Byrumsdesign, Det ny forlag, 2017,
s. 57-62, 106-107, 140-142
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, iBog, Forlaget Columbus 2025, kapitel 6.2: Byplanlægning og byrum
Video om Shigeru Ban: https://www.youtube.com/watch?
v=IjHlyKT_Uug
Lærerproduceret slideshow om grundlæggende arkitektoniske principper
Faglige mål
Eleverne har arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt
I eksamensprojektet arbejdes med billeder på flade i form af plakater.
Plakaterne planlægges at blive sat op i det offentlige rum et sted i
København eller omegn. Plakaterne skal fungere stedsspecifikt i den
af eleven valgte kontekst.
Litteratur eller andet anvendt materiale:
Om stedsspecifik kunst: http://kunsteder.dk/tema/stedsspecifikkunst-en-oversigt
Om plakater: Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Colombus,
ibog 2024, kapitel 8.1 Plakater råber
Dertil supplerende lærerproduceret materiale om kunstprojekter udført
med plakater
Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem
praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse
opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske
arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske
og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt
materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget
arbejde skal indgå i materialet
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder
digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Repetition
Opsamling på årets forløb
Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955337",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955337",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955337"
}