Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Aida Ümit Dönmez
|
Hold
|
2024 bk/sr3 (1bds bk, 1bds bk (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fotokunst
Der arbejdes med dokumentarfotografi og kunstfotografi siden fotografiets opfindelse og frem til samtiden. Der arbejdes med formanalyse, betydningsanalyse og kontekstanalyse. Eleverne arbejder undervejs med digital fotoredigering.
Praktiske øvelser og opgaver
FEMO-principperne (med digital billedredigering)
Skarphed og dybde
Lys, skygge og bevægelse
Samfundskritisk digital foto-collage
Parafraseopgave i grupper
Litteratur og andet undervisningsmateriale
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Forlaget Columbus, iBog 2024, kapitel 7: Fotografi
Birkvig og Pedersen, Grundbog i grafisk design, Grafisk Litteratur, 2015, s. 59-65
Lærerproducerede slides/docs om fotografiske genrer og parafrase, FEMO-principperne og redigeringsprogrammet pixlr
Faglige mål
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Opgave: Parafrase. Iscenesat fotografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Indtryk og udtryk i kunsten
Faglige mål:
- Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag
- Skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier som realistisk gengivelse, ekspressiv gengivelse og impressionistisk gengivelse og praktisk og teoretisk arbejde med sidde tre gengivelsesstrategier.
Billedanalyse med fokus på formalanalyse.
Opgaver:
1. Realistisk portræt
2. Ekspressiv portræt
3. Impressionistisk storbymaleri
Materiale:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst. Det ny forlag. 2013. Side 157-162
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Moderne arkitektur
Dette forløb har omhandlet moderne arkitektur, hvor målet har været at opbygge færdigheder i forhold til analytisk tilgang til arkitektur og opnå grundlæggende forståelse for arkitekturens virkemidler. Derudover har eleverne arbejdet med at opbygge evner til at se og vurdere arkitekturens form og funktion.
Materiale:
Jørgen Holdt Eriksen, Sophie Holm Strømog Henrik Oxvig. Grundbog i kunst og arkitektur – kunstens rum. 1. Udgave, 1. Oplag, 2013, side 37-46.
Internetsider
Le Corbusier
https://dac.dk/viden/artikler/le-corbusier/
Modernismen
https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Praktsike opgaver:
- Moderne arkitektur af mælkekartoner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Menneskekroppen i kunsten
Formålet med forløbet er at undersøge, hvad en skulptur er og skulpturens virkemidler. Eleverne skal kunne skildre mellem de forskellige stiludviklinger i skulpturer og kropsidealeridealer og fremstillingen af menneskekroppen fra Grækenland, renæssancen, modernismen/ekspressionismen, og i grupper fremlægge en bestemt stilperiode for hele klassen og kunne analysere en skulptur ved hjælp af analyseskema for formalanalyse af skulpturer.
Praktisk opgave:
1. Naturalistisk skulptur af ler.
2. Moderne skulptur lavet i grupper.
Materialer:
Lærerforfattet materiale.
Katrine Busk. Billedkunstbogen, 2022. Om skulptur.
Jørgen Holdt Eriksen, Sophie Holm Strøm og Henrik Oxvig. Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Systime, Århus 2013. Pp. 76-77 105-112.
Jonas Wolter. Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst. 2014, side 59-63.
Jonas Wolter. Temaer i kunsten Grundbog til billedkunst. 2023, side 128-131.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samtidskunst
Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige samtidskunstere og fremlagt .
Fokuspunkter:
- Forstå samtidskunst i en samfundsmæssig og kunsthistorisk kontekst
- At kunne analysere og fortolke samtidskunst
- At få kendskab til værker og kunstnere uden for den traditionelle vestlige verden
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Elevoplæg
Klassediskussion
Opgave:
1) Performance i grupper
2) Værdipolitisk plakat
3) Tæt på kunsten: Politisk kunst. Husk mit navn.
Materiale:
Jesper Bek et.al. For Øjeblikket 1. Samtidskunst til billedkunst C. København 2009 pp. 23-37.
Jørgen Holdt Eriksen, Sophie Holm Strømog Henrik Oxvig. Grundbog i kunst og arkitektur – kunstens rum. 1. Udgave, 1. Oplag, 2013 pp. 145-152.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt - Identitet
Eksamensprojekt:
Eleverne har undersøgt hvordan nogle kunstnere behandler temaet identitet i deres værker og brugte deres iagttagelser af kunstnernes værker som afsæt for, hvordan de selv vil skabe et værk om deres egen identitet.
Eleverne bestemte selv materialer og udtryksform, og skabte ud fra deres overvejelser et værk, som udtrykker (eller skjuler) deres identitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955339",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955339",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955339"
}