Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Morten Espersen
|
Hold
|
2024 de/sr1 (1qru de, 1qru de (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
Eleverne introduceres til designfaget, herunder genstandsfelter, designproces og designparametre. Eleverne arbejder teoretisk, praktisk og analytisk.
ØVELSER
- Hvad er design?
- Genkende genstandsfelter i designeksempler
- Designproces - Genkende tilgang til designprocessen fra forskellige designere (vha. Video Danmarks Næste Klassiker)
- Designparametre - Benævne designparametre ved billeder fra eksempler ad de 3 genstandsfelter
- Lave egen fysiske portfoliomappe
- Designe navn på portfoliomappen
MATERIALER
- Tekst - Genstandsfelter (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 10, 28, 46)
- Tekst - Analysemodeller (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 145-149)
- 2_Tekst_Designproces "Kruseduller, diamanten og bølger"
(https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136, 2 sider)
- Tekst - Kapitel Designparametre (Design og Arkitektru Grundbog, Jesper Bek, s. 72-80)
- Video - Danmarks næste klassiker
(https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_84919)
Lærerproducerede PP:
- PP-Intro fag Grundforløb-regler
- PP-Hvad er design?
- PP-Genstandsfelter
- PP-Godt design
- PP-Designproces
- Billeder Designparametre - Eksempler fra genstandsfelter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign - plakatforløb
Projekt PLAKAT
Kommunikationsdesign
DESIGNBRIEF
Du designer en plakat til at annonce en selvvalgt begivenhed eller produkt.
Din plakat er inspireret af en typografisk stilart.
ØVELSER FØR PLAKATOPGAVEN
- Typografi - udtrykke stemning af ord ved brug af typografi
- Farvecirkel - farvecirklen repræsenteres digitalt med designeksempler
- Farvekontraster - håndtegnet objekt gengives i fire farvekontraster
UNDER PLAKATOPGAVEN ARBEJDES MED:
- Målgruppe - Minervamodellen og udarbejdelse af Persona
- Mini skitser/idegenererende skitsering - samspil mellem titel, brødtekst og illustration
- Midi skitser/undersøgende skitsering - undersøgelse af farvebrug og komposition
- A3 plakat - udarbejdelse af endelige plakatdesign i hånden
MATERIALER
- Tekst - "Hvad er typografi?"
(link: https://aproposbureau.dk/artikler/hvad-er-typografi/, 5 sider)
- Tekst - kapitel Kommunikationsdesign
(Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, 2017, s. 10-25)
- Tekst - Analysemodel af Kommunikationsdesign
(Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s.147-149)
- Tekst - Farveteori (kilde: systime.dk-Design og Arkitekturbogen, 4 sider)
- Tekst - Minervamodellen (kilde: https://hhxelev.dk/minerva-modellen, 4 sider)
- Skitsering_tekst (fra iBog: Janne Yde og Katrine Busk, Design og arkitekturbogen, 1.3: Skitsering, 3 sider)
LÆRERPRODUCEREDE PP:
- PP-Designbrief Projekt Plakat
- PP-Typografi og Stilart
- PP-Typografiske plakateksempler Ægget
- PP-Intro Eksempler farver og funktion
- PP-Farveteori + Opgave Farvecirkel med designeksempler
- PP-Farvekontraster på portfoliomappe
- Farvelære
- Komposition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Arkitektur 1
Introduktion til arkitektur som genstandsfelt.
Historisk er følgende særligt dækket: Funktionalisme, postmodernisme, dekonstruktion, ny pragmatisme.
Der arbejdes teoretisk, analytisk og praktisk.
Praktiske opgaver
- Model af pavillon efter dekonstruktionens principper
- Funktionalistisk villa designet i Sketch up
Materiale
Jesper Bek, Design og arkitektur, 2017, s. 46-51, 97, 102-109, 118-131, 140-142
Lindhard Weiss, Den ny bølge i dansk arkitektur, Arkitektens Forlag, 14 sider
Abstract: The art of design – Bjarke Ingles: Architecture (Netflix 2017) https://www.youtube.com/watch?v=rKeFCd1j5BE
Arkitektur der deler vandene: Sæson 1 – Nyt møder gammelt. Om Zaha Hadid fra 14:36.
Dutch Profiles: Rem Koolhaas OMA, 2012 https://www.youtube.com/watch?v=H7qFd3Vcp54
The Human Scale (de første 55 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=OlrXeh1z1LU
Læreroplæg/slideshows om:
Arkitektur, dekonstruktion, sketch up
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Produktdesign - udendørs siddemøbel-projekt
Designbrief
Du designer et siddemøbel, som har en funktion udenfor og tager udgangspunkt i målgruppens ønske.
Dit siddemøbel skal stå udenfor og er lavet af/med bæredygtige materialer.
Faser i designprocessen (med mulighed for iterationer):
- Imageboard - produktcollage - forskellige siddemøbler
- Analyse af to siddemøbler
- Interview med bruger
- Minervamodel
- Moodboard - stemningscollage - bruger/målgruppes ønsker/behov afdækkes
- Problem definition
- Idegenererende skitser, hurtige tegninger på papir
- Hovedgreb/grundide
- Arbejdsmodeller
- Endelig model
- Interview brugeren om han/hun er tilfreds med designet ...
Materiale
Jesper Bek, Design og arkitektur, 2017, s. 33-39, 150-152
Volf, Design - proces og metode, iBog, kapitler: Imageboard og Mindmap
Nanna Ditzel - den legesyge designer, DRTV https://www.dr.dk/drtv/program/nanna-ditzel-_-den-legesyge-designer_411160
Lærerproduceret materiale om faser i designprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Arkitektur 2 - biografprojekt
Designbrief
Der skal bygges en ny biograf i Hyrdehøj til indbyggerne i Roskilde og omegn. Bygherren, Roskilde kommune, ønsker et markant og nyskabende byggeri, som er i overensstemmelse med arkitekturretningen ny pragmatisme. Biografen skal ligge ved Hyrdehøj-centret.
Biografbygningens ydre skal indgå i en form for samspil med omgivelserne, så i hvert fald dele af arkitekturen spiller sammen med eller kommenterer på området og bygningerne i nærheden.
Biografbygningens indre skal som minimum bestå af følgende fire funktioner: en biografsal, en cafe, billetkøb og toiletter. Indtænk et rumforløb inde i biografbygningen, som inviterer den besøgende til at opleve selve arkitekturen og som samtidig binder funktionerne sammen på en funktionel måde.
Produktkrav:
En digital 3D model som viser hele biografens ydre (eksteriør). Denne skabes i Sketch Up.
En plantegning af biografen udført i hånden, som viser både biografens indre (interiør) og ydre (eksteriør). Plantegningen skal være i korrekt målestoksforhold (eksempelvis 1:100, hvilket vil sige, at 1 cm på tegningen svarer til 100 cm i virkeligheden). Plantegningen udføres på A3 papir.
Vigtigt! - Du skal ikke indrette biografens indre i detaljer med produktdesigns såsom møbler og lamper. Ligesom du heller ikke forventes at gå i detaljer med ydre detaljer såsom dørhåndtag og tagrender. Til gengæld skal du arbejde med beskrivelser af bygningens forskellige byggematerialer inde som ude.
Øvrige krav:
Alt dit materiale skal samles i en powerpoint, hvor du skal komme ind på alle nedenstående punkter. Husk at processen er lige så vigtig som resultatet!
Opgaven løses i par.
Processen følger Double Diamond-modellen, hvilket skal være tydeligt i præsentationsdokumentet.
Materiale
Andreas Lønstrup, ”Unge arkitektkometer sætter Dammark på verdenskortet”, artikel i Berlingske 2016
Arkitektur der deler vandene: Sæson 1 – Fremtidens ikonbyggerier, DRTV https://www.dr.dk/drtv/se/arkitektur-der-deler-vandene_-fremtidens-ikonbyggerier_198177
Arkitektur der deler vandene: Sæson 1 – Nyt møder gammelt, DRTV (se de første 14:36 minutter) https://www.dr.dk/drtv/se/arkitektur-der-deler-vandene_-nyt-moeder-gammelt_198179
Lærerproduceret materiale
Slides om biografbygningens historie, Double Diamond-modellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
I den afsluttende del af undervisningen skal du kigge hele din portfolio igennem og finde frem til, hvilke to projekter på tværs af genstandsfelter, som du ønsker at fokusere på til eksamen samt udvælge et overordnet eksamensemne ud fra to designparametre. Herefter udarbejdes en ny præsentation, som sammenfletter de valgte projekter med fokus på det valgte eksamensemne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955341",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955341",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955341"
}