Holdet 2024 me/sr2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Kasper Timm Tornbjerg
Hold 2024 me/sr2 (1cepy me, 1cepy me (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Krigsfilm
Titel 3 Ungdomsfilm
Titel 4 Pilotproduktion
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Der arbejdes med filmsproget herunder de forskellige filmiske virkemidler og æstetik (beskæring, perspektiv, kamerabevægelser, klippestrategier, mise-en-scene (herunder lys og lyd) samt dramaturgi. Eleverne trænes i at kunne identificere de forskellige æstetiske og dramaturgiske virkemidler og derved bruge dem i henholdsvis analyse og i egne fremtidige produktioner.

Eleverne har desuden produceret en lille film i en gruppe, hvor opgaven har lydt således: "I løbet af dette grundforløb i mediefag, skal I, i grupper, lave en film. I skal ikke selv finde på ideen til filmens historie - den får I nemlig tildelt. Historien er dog ikke med en slutning endnu - den skal I selv finde på senere i grundforløbet. Derimod skal I selv udtænke hvordan I får filmet ideen med de bedste indstillinger, som I kan lave. Derudover skal I klippe og vise filmen for mediefagsholdet, når grundforløbet er ved at nå sin ende. Filmens indstillinger skal altså løbende gennem grundforløbet udtænkes og videreudvikles på. Det er en proces, hvor I løbende skal revurdere det arbejde I har lavet i tidligere moduler. Jeres film skal være mellem 1-2 minutter lang."

Eleverne har læst et lærerproduceret kompendium (fysisk udprintet), som er skrevet ud fra Levende Billeder (opdateret 2020) og Filmcentralens filmleksikon. Alle begreber her er kort beskrevet, hvorefter et citat er til rådighed som eksempel herpå. Både tekst og citater er en del af forløbets pensum. Citater findes via Google drev-mappe.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Krigsfilm

Der arbejdes med krigsfilm som fiktionsgenre, samt krigsfilmens undergenrer med fokus på vet-, combat-, beredskabs, og antikrigsfilm, eksemplificeret ved "Fury", "The Hurt Locker" samt citater fra krigfilmens film- og genrehistorie. Der trænes analyse af æstetiske og dramaturgiske træk, som er typiske for genren, ligesom der perspektiveres til de samfundsmæssige og filmhistoriske kontekster, der gør sig gældende for særligt de to filmværker.

Eleverne producerer i par/smågrupper i forbindelse med forløbet et videoessay med genre- samt næranalyse af et citat fra "The Hurt Locker".

Materiale:
Martin Houlind & Mimi Olsen: KRIG – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof 2017
side 19-20, 27, 29-32, 36, 38, 40, 85-90, 101

Film og citater:
- Apocalypse Now (1979) - to citater
- Born on the Fourth of July (1989) - to citater
- Full Metal Jacket (1987) - hele filmen
- Fury (2014) - hele filmen
- The Hurt Locker (2008) – hele filmen
- Navy Seals (1990) – citat
- Top Gun (1986) - citat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdomsfilm

Forløbet starter med en introduktion til målgrupper, platforme og distributionskanaler, hvor vi især fokuserer på, hvilke virkemidler og kanaler der særligt henvender sig til et ungt segment.
Herefter arbejder vi med ungdomsfilmens kendetegn, herunder forskellen på ungdomsfilm og opvækstfilm. Vi analyserer eksempler fra ungdomsserier med fokus på karakterfremstilling og anvender i denne forbindelse Turners passagemodel og begreberne alignment og allegiance.
Vi arbejder desuden med det serielle format, og eleverne træner at identificere kendetegn og dramaturgiske træk fra episode og føjetonserier med særligt fokus på de kortere, serielle formater.

I anden del af forløbet introduceres til dokumentargenren. Her fokuseres på autenticitetsmarkører, faktakontrakt og hvordan et virkemiddel ændrer karakter alt efter kontekst og hensigt. Under dokumentargenren arbejdes med den observerende og den autoritative fortælleform.  
Afslutningsvist kommer forløbet ind på blandingsformer mellem fakta og fiktion.

Materiale:
Harboe og Poulsen: Close-up, grundbog til mediefag c, Gyldendal 2020 s. 76-80
Anders Lyssne og Neel Schucany: Ungdom – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2017 s. 13-18
Mimi Olsen & Hans Oluf Schou: Levende Billeder – grundbog i mediefag, Systime 2020, s. 65-68  
Tina Bødker: Seriens udvikling – fra TV-serie til streaming-serie, upubliceret, 2019
Dorte Granild & Mette Wolfhagen: DOX – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof 2016
s. 16-22, 33-39
Mimi Olsen & Hans Oluf Schou: Levende Billeder – grundbog i mediefag, Systime 2020, uddrag om fakta, fiktion og blandingsformer

Film, serier og citater:
Reklamefilm for Roskilde Katedralskole 2024
SKAM (2015) s1e1+2 - via DRTV
The end of the fucking world (2017) s1 e1+2 - via Netflix og Google drev-mappe
Klub Kranium s1 e1-3 (2021, serieversionen) - via filmcentralen
Grænser (2021) s1 e1 - via youtube

Jeg er ikke voldtægtsmand (2020) (citat), via Google drev-mappe
Min søster ser spøgelser s1 e1 (2022) (citat), via Google drev-mappe
Ung, nøgen og udstillet (2016) (citat)
Efterskolen s1 e1 (2021) (citat), via Google drev-mappe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pilotproduktion

Første gruppeproduktion med udstyr.
Eleverne arbejder med en bunden opgave: at lave en fiktionsfilm, hvor historien udvikles ud fra filmiske benspænd i form af 3 virkemidler og en rekvisit. Produktionen skal være ca. 2 minutter lang. I forbindelse med produktionen arbejdes med 3-aktermodellen, ligesom der udarbejdes skudliste til filmen.

Skolen har til eksamensproduktionen stillet optageudstyr bestående af Sony HDR-PJ810E digital kamera, Velbon DV-7000N stativ, RØDE boompole, Røde NTG2 mikrofoner til rådighed.

Eleverne har redigeret i Adobe Premiere Pro.

Faglige mål i forløbet:
- Eleverne kan betjene optage- og redigeringsudstyr
- Eleverne kan i grupper planlægge og gennemføre en produktion
- Eleverne kan anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Eleverne kan arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensproduktion

Eleverne arbejder i grupper sammen om at skabe en fri produktion á max 6 minutters varighed. I forbindelse med produktionen introduceres eleverne til genretræk ved kortfilmen og forskellige typer af kortfilm med udgangspunkt i genrebeskrivelsen i bogen "SHORTS - kortfilm i undervisningen". Filmene produceres med henblik på deltagelse i skolens filmfestival og evt. distribution på skolens platforme.

Materiale: ‘SHORTS - kortfilm i undervisningen’ af Mette Wolfhagen og Dorte Granild (2023)- ”Teori om kortiflm” - uddrag af iBog

Forløbet inddrager følgende af læreplanens faglige mål:
- Eleverne kan betjene optage- og redigeringsudstyr
- Eleverne kan i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- Eleverne kan anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Eleverne kan arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- Eleverne kan tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- Eleverne kan forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer