Titel
2
|
Forløb i mediefag c 2023-24
I mediefag efter grundforløbet veksles mellem tematiske teoriforløb og praktisk produktion i form af først en pilotproduktion (2 minutters bunden produktionsopgave) og til sidst en eksamensfilm (max 6 minutters fri produktion). Mellem produktionerne undervises i et teoretisk forløb med fokus på krigsfilm og et teoretisk forløb med fokus på ungdomsserier. De enkelte forløb er beskrevet nedenfor.
KRIG – TEMATISK FORLØB I (ca. 8 moduler):
Der arbejdes med krigsfilm som fiktionsgenre, samt krigsfilmens undergenrer med fokus på vet-, combat-, beredskabs- og antikrigsfilm, eksemplificeret ved "Fury", "The Hurt Locker" samt citater fra krigfilmens film- og genrehistorie.
Der trænes analyse af æstetiske og dramaturgiske træk, som er typiske for genren, ligesom der perspektiveres til de samfundsmæssige og filmhistoriske kontekster, der gør sig gældende for særligt de to filmværker.
Eleverne producerer i par/smågrupper i forbindelse med forløbet et videoessay med genre- samt næranalyse af et citat fra "The Hurt Locker".
Materiale:
Martin Houlind & Mimi Olsen: KRIG – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof 2017
side 19-20, 27, 29-32, 36, 38, 40, 85-90, 101
Citater:
Apocalypse Now (1979) - citat
Born on the Fourth of July (1989) - to citater
Navy Seals (1990) – citat
Top Gun (1986) - citat
Film:
The Hurt Locker (2008) – (film om krigen mod terror) - hele filmen
Fury (2014) - (2. verdenskrigsfilm) - hele filmen
PILOTPRODUKTION (ca. 8 moduler):
Første gruppeproduktion med udstyr.
Eleverne arbejder med en bunden opgave: at lave en fiktionsfilm, hvor historien udvikles ud fra filmiske benspænd i form af 3 virkemidler og en rekvisit. Produktionen skal være ca. 2 minutter lang. I forbindelse med produktionen arbejdes med 3-aktermodellen, ligesom der udarbejdes skudliste til filmen.
Skolen har til eksamensproduktionen stillet optageudstyr bestående af Sony HDR-PJ810E digital kamera, Velbon DV-7000N stativ, RØDE boompole, Røde NTG2 mikrofoner til rådighed.
Eleverne har redigeret i Adobe Premiere Pro.
Faglige mål i forløbet:
- Eleverne kan betjene optage- og redigeringsudstyr
- Eleverne kan i grupper planlægge og gennemføre en produktion
- Eleverne kan anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Eleverne kan arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
UNGDOMSSERIER – TEMATISK FORLØB II (ca. 10 moduler):
Forløbet starter med en introduktion til målgrupper, platforme og distributionskanaler, hvor vi især fokuserer på, hvilke virkemidler og kanaler der særligt henvender sig til et ungt segment.
Herefter arbejder vi med ungdomsfilmens kendetegn, herunder forskellen på ungdomsfilm og opvækstfilm. Vi analyserer eksempler fra ungdomsserier med fokus på karakterfremstilling og anvender i denne forbindelse Turners passagemodel og begreberne alignment og allegiance.
Vi arbejder desuden med det serielle format, og eleverne træner at identificere kendetegn og dramaturgiske træk fra episode og føjetonserier med særligt fokus på de kortere, serielle formater.
I anden del af forløbet introduceres til dokumentargenren. Her fokuseres på autenticitetsmarkører, faktakontrakt og hvordan et virkemiddel ændrer karakter alt efter kontekst og hensigt. Under dokumentargenren arbejdes med den observerende og den autoritative fortælleform.
Afslutningsvist kommer forløbet ind på blandingsformer mellem fakta og fiktion.
Materiale:
Harboe og Poulsen: Close-up, grundbog til mediefag c, Gyldendal 2020 s. 76-80
Anders Lyssne og Neel Schucany: Ungdom – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2017 s. 13-18
Mimi Olsen & Hans Oluf Schou: Levende Billeder – grundbog i mediefag, Systime 2020, s. 65-68
Tina Bødker: Seriens udvikling – fra TV-serie til streaming-serie, upubliceret, 2019
Dorte Granild & Mette Wolfhagen: DOX – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof 2016
s. 16-22, 33-39
Mimi Olsen & Hans Oluf Schou: Levende Billeder – grundbog i mediefag, Systime 2020, uddrag om fakta, fiktion og blandingsformer
Film, serier og citater:
Reklamefilm for Roskilde Katedralskole 2024 (forskellige versioner fra skolens SOME-platforme, hhv. FB og Insta)
Citater
Blair Witch project (1999) (citat)
Hich School (1968) (citat)
Min søster ser spøgelser s1 e1 (citat)
Herlufsholms Hemmeligheder (citat)
Takeover s1 e1 (citat)
Serieepisoder
SKAM (2015) s1e1 (NRK - set på DRTV)
The end of the fucking world (2017) s1 e1+2 (Netflix)
Klub Kranium, (2021, filmversionen)
Grænser (2021) s1 e1, (Youtube.com)
EKSAMENSPRODUKTION (ca. 10 moduler):
Eleverne arbejder i grupper sammen om at skabe en fri produktion á max 6 minutters varighed. I forbindelse med produktionen introduceres eleverne til genretræk ved kortfilmen. Filmene produceres med afsæt i Jonas Risvigs undervisningsvideoer om ydre og indre plot, want og need, scenedramaturgi og step-outline. Filmene produceres med henblik på deltagelse i skolens filmfestival og evt. distribution på skolens platforme.
Materiale: ‘SHORTS - kortfilm i undervisningen’ af Mette Wolfhagen og Dorte Granild (2023)- ”Teori om kortiflm” - uddrag af iBog
Forløbet inddrager følgende af læreplanens faglige mål:
- Eleverne kan betjene optage- og redigeringsudstyr
- Eleverne kan i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- Eleverne kan anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Eleverne kan arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- Eleverne kan tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- Eleverne kan forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|