Titel
3
|
Kristendom
Kristendom er klassens andet forløb i Religion C efter introduktionsforløbet og Islam.
Beskrivelse af forløbet:
Kristendom er klassens første forløb i Religion C efter introduktionsforløbet. Vi begynder med at læse Den Apostolske Trosbekendelse, som danner baggrund for, at vi i de efterfølgende moduler ser nærmere på de tre trosartikler: Gud, Jesus Kristus og Helligånd. Vi læser skabelsen og syndefaldet i Det Gamle Testamente og bruger det som blik på gudsbilledet samt menneske -og natursyn i kristendom. Jesusfiguren belyses i et historisk og mytisk perspektiv og vi læser om hans liv og (under-)gerninger). Fænomenet Helligånden undersøges i relation til kirken. Eleverne analyserer desuden med dåbsritualet som et kultdrama og et overgangsritual.
Kristendomshistorisk omfatter forløbet en indføring i kristendommens baggrund i den israelitisk-jødiske historie samt kristendommens formative periode med fokus på Jesus, Peter og Paulus. Vi arbejder kort med den første splittelse i den ortodokse og katolske kirke i 1054 samt den anden splittelse i den katolske kirke og de protestantiske trossamfund, Reformationen, i 1500-tallet. I den forbindelse har klassen læst Martin Luthers tekst ”Et opgør med gerningsretfærdighed”.
Klassen arbejder desuden med udviklingen af den kristne etik fra gammeltestamentlig regeletik til sindelagsetikken, som den udtrykkes i Jesus’ fortolkning af næstekærlighed og det dobbelte kærlighedsbud. Vi læser Bjergprædikenen (uddrag) og lignelsen om Den barmhjertige samaritaner. Jesus’ korsfæstelse, død og opstandelse behandles med analyse af korte synoptiske uddrag fra evangelierne samt analyse af forskellige billedlige fortolkninger af lidelsen. Hertil har klassen læst og arbejdet med de tre teorier om forsoningslæren jf. Forman.
Forløbet afsluttes med at eleverne arbejder med den moderne kristendoms reaktion på det naturvidenskabelige verdensbillede. Her er de introduceret til begreberne udelukkelsestesen og kombinationstesen/dialogtesen, og de er blevet bekendte med de fire retninger eller måde at tolke naturvidenskab-religion på: modernistisk kristendom, fundamentalistisk kristendom (kreationisterne), new age og ateisternes holdning til det naturvidenskabelige verdensbillede. For at nuancere den danske folkekirkes mange forskellige retninger (modernistisk, traditionalistisk og fundamentalistisk) har klassen set første afsnit af ”De Unge Præster” (DR).
Læringsmål for forløbet:
• Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder i kristendommen
• Redegøre for kristendommens ophav i israelitisk-jødisk religion, kristendommens formative periode samt splittelserne i 1054 og 1500-tallet
• Forklare kristendommens frelseforståelse, herunder problem -og løsningsmyten og betydningen af Jesus’ korsfæstelse, død og opstandelse
• Redegøre for Jesus Kristus som mytisk og historisk figur
• Have kendskab til centrale sider af Jesus’ forkyndelse og virke ifølge evangelierne, herunder Jesus’ radikalisering af den jødiske etik
• Redegøre for Paulus’ teologi og frelseforståelse
• Forklare hvem Martin Luther var, herunder hans frelseforståelse og betydning for den anden splittelse, Reformationen
• Anvende ritualteori til at analysere dåbsritualet som hhv. overgangsritual og kultdrama
• Redegøre for og diskutere moderne kristendoms reaktion på det naturvidenskabelige verdensbillede.
Fokuspunkter i forløbet:
Fokuspunkter i den israelitisk-jødiske baggrundshistorie:
- Skabelsesmyterne og syndefaldsmyten (problemmyten)
- Pagten og patriarkerne, Abraham og Moses
- Etik i GT, herunder de 10 bud, og lovreligion
Fokuspunkter i formativ kristendom:
- Jesusfiguren i et mytisk og historisk perspektiv:
o Jesu liv og gerninger (historisk)
o Jesu korsfæstelse og genopstandelse (mytisk)
- Påsken og pinsen
- Disciplen Peter og apostlen Paulus
- Den kristne gudsopfattelse
- Kernestof i NT (evangelier og Paulusbreve: frelseforståelse og gudsopfattelse)
Ritualer i kristendom: Nadver
Etik i kristendom:
- Næstekærlighed
- Det dobbelte kærlighedsbud
- Regeletik sindelagsetik
Fokuspunkter i reformationstid:
- Kristendommens udbredelse og hovedretninger, den ortodokse, den romersk-katolske kirke og de protestantiske kirker
- Martin Luther og reformationen
Fokuspunkter i moderne og senmoderne tid:
- Den moderne kristendoms reaktion på det naturvidenskabelige verdensbillede
o Kombinationstesen/Dialogtesen vs. Udelukkelsestesen
o Sekularisering og kristendom
o Fundamentalistisk og modernistisk kristendom
Materiale
Grundbogsmateriale:
Forman, Jens: ”De Kristnes Religion”, s. 49-53 (afsnit B. Udvælgelse og pagter + afsnit C. Moselov (uddrag); ss. 174-177 (Katolicisme og Lutherdom),
Haaning og Korshøj (2016): Kristendom – Tro og Praksis, systime (uddrag), s. 13-27.
Madsen, Thelander Motzfeldt m.fl: Grundbogen til Religion C, Systime: side 76-79 (kristen etik), 54-55, 59, 60-65, 82-84, 86
Poulsen, Allan: Religion & Kultur – en grundbog, Systime 2013, 3. udgave, kapitel 8, s. 144-151 (historisk baggrund, Lidelsesmyten),
Kilder:
Den Apostolske Trosbekendelse
Bibeltekster:
Tekster fra Det Gamle Testamente: 1 Mos 1-3 (Skabelsen og Syndefaldet), 2 Mos 17 + 20 (Omskærelsen + De 10 Bud).
Tekster fra Det Nye Testamente:
Johannesevangeliet 1, 1-14 (Ordet)
Matthæusevangeliet 3, 1-17 (Johannes Døber i Ørkenen og Jesu dåb) + 4, 1-11 (Jesu fristelse i ørkenen), Matthæusevangeliet 22,34-40 (Det største bud i loven) + kap. 5-7 (Bjergprædikenen),
Markusevangeliet 1,32-45 (helbredelse); Markusevangeliet 14-16 (særligt nadver og Korsfæstelsen)
Lukasevangeliet 10,25-37 (Den barmhjertige samaritaner) + 2020-oversættelsen af samme (Samaritaneren, der hjalp den overfaldne mand)
Apostlenes Gerninger 1,3-14 (Løftet om Helligånden og Jesu Himmelfart) + kapitel 2,1-13 +37-47 (Pinsedagen og den første menighed)
Paulus’ breve: (anvendt til eksamensøvelse)
- Paulus’ brev til Galaterne 1, 10-24 (Paulus’ apostelkald), 3, 1-14 + 23-29 (Lovgerninger eller tro, Loven og Guds løfter).
- Paulus’ brev til Korintherne 15,1-28 (kristi opstandelse)
Martin Luther: ”Et opgør med gerningsretfærdigheden” (1520)
Mickey Gjerris: ”De tågede beretninger i Mosebogen kan ikke forklare livets udvikling” (2002), Religion C s. 109
Adventistkirken: ”Livet på jorden er skabt på 6 dage”, (2004), Religion C s. 109-110
Jakob Wolf: ”Naturen summer af intelligens”, (2004), Religion C s. 110
Film/TV:
- 5 skarpe om Jesus, DR
- 5 skarpe om Luther, DR
- ”Reformationen - hvad skete der lige der?”, https://youtu.be/Y6cdXMBjHPc
- video fra Folkekirkens Skoletjeneste om nadver (ca. 8 min.)
- So F*** Special i USA (3): "De kristne", CFU
|