X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 re/2c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Religion C
Lærer(e)
Katrine Gadsbøll
Hold
2024 re/2c (
2c re
,
2c re (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro
Titel 2
Kristendom
Titel 3
Islam
Titel 4
Buddhisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro
Indhold
Kernestof:
Læreplan Religion C STX 2017.pdf
Teori og Metode kompendium
Rothstein - Der findes ikke religioner.pdf
Opgaver til intro 1 og 2.docx
The Jesus of History versus the Christ of Faith
Teori og Metodekompendium
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kristendom
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål Modul 1.docx
Kristendom Kompendie
Arbejdsopgaver Skabelse og Syndefald.docx
KRISTENDOMSKOMPENDIE - 2.C,U,X - KG.docx
image.png
Teori- og Metodekompendie
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL KRISTENDOM MODUL 3.docx
Arbejdsopgaver modul 4.docx
Teori og Metode
Arbejdsopgave NT & Ritualer.docx
Arbejdsopgave dåb og nadver.docx
Eat & meet Jesus.pdf
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Arbejdsspørgsmål til Luthers Reformation.docx
Hængeparti: Sørg for at få læst baggrundsteksten om dåb og nadver i kristendomskompendiet. Ikke alle grupper nåede det i sidste modul - og det er kernepensum! :-)
Arbejdsopgaver Modernitet 1
Gruppearbejde.docx
Arbejdsopgaver Modernitet 1.docx
Opgave til Casper Christensen.docx
Tal til mig | Casper Christensen: En dag bad jeg til Gud. Og så skete der det, at det virkede | DR LYD
LEKTIE: Til i dag skal du have lyttet til resten af interviewet med Casper Christensen! Mens du lytter, tænk over 1) Referencer til kristne myter og dogmer, 2) senmoderne træk
Islam Kompendium
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Islam
Indhold
Kernestof:
Islam Kompendium
Teori og metode
Tidslinje og arbejdsspørgsmål.docx
Arbejdsopgaver Islam 2.docx
Taksonomi i religion
Islam kompendium
Gruppearbejde 5 Søjler C.docx
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Islam Kompendie
Gruppearbejde 5 Søjler C (2).docx
image.png
Arbejdsopgaver Sharia & Fiqh.docx
Arbejdsopgaver Sharia 7.docx
Teori og Metode
Kvindelige imamer
Arbejdsopgaver til senmodernitet og konversion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Buddhisme
Forløbet er inddelt efter de tre juveler. Det vil sige, at vi begynder kort om buddhismens historiske ophav og buddhalegenden. Derefter er vi gået videre centrale dele af dharma med begreber som lidelse, begær, forgængelighed, de fire ædle sandheder og vejen med de otte led. Efterfølgende er våret i dybden med karma, samsara og årsagskæden, illustreret via livshjulet. Vi er også gået ind i opgøret med jeget og de fem skhandaer.
Derudover har vi arbejdet med generelle forskelle på Therevada, Mahayana og Vanaryana Buddhisme. Sanghaen er belyst gennem forskellene på klosterbuddhisme og lægfolkbuddhisme inden til sidst at komme ind på moderne vestlig buddhisme. Vi har læst følgende kildetekster, som også fremgår af det vedhæftede kompendium.
- Buddhalegenden
- Benarestalen
- ”Hvem er jeg” –
- Livshjulet
- Årsagskæden
- Vejen med de otte led, der fører til lidelsens ophør
- Meditationsteknikker
- ”Nirvana er usammensat”
- Uddrag af artikler om Buddhistisk etik af Jørn Borup
- Buddha, Buddha Cool af Jørn Borup
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt forløb om buddhisme. Et fantastisk spændende emne og kulturverden, vi nu skal træde ind i. Vedhæftet finder I det kompendium, som vi skal bruge til forløbet. I skal læse s 1-7 i kompendiet som introducerer emnet. Buddhisme kompendiu
Vi hopper videre til Buddhalegenden, og læs s 7-8 i kompendiet og brug de læsespørgsmål, der står i bunden.
Arbejdsark - buddhismen.odt
Læs Buddhisme Kompendium: side 10-11
Ingen lektier. Vi tager dem i moduler, men det kommer til at handle, hvad livet går ud på. Simpelthen. Inspireret af Buddhismen, selvfølgelig.
Vi starter med at samle op på jeres tekst fra sidst - vi mangler at gå helt ned i teksten og fortolkning - så gennemgå gerne jeres noter inden undervisning, og så gennemgår vi buddhismens berømte livshjul - læs s 16-17
Inden undervisningen skal I gennemgå alle jeres noter fra sidst om livshjulet. Så tager vi det i fælleskab. Efterfølgende skal vi beskæftige os med forskellige retninger indenfor buddhismen. I modulet skal I alle gå mere i dybden med de forskellige g
Opsamling på jeres arbejde om de forskellige retninger i buddhismen i vores fælles skema. Vi træner analyser i modulet på kilderne i kompendiet om "Årsagskæden" og "Vejen med de otte led" de er på s 34-36 i kompendiet.
Vi skal meditere! altså læse om det og prøve det. I modulet læser vi en tekst, og ser om hvorvidt vi kan nå en form for oplysning. Læs teksten "Meditationsøvelser" på s 38-40 i Kompendiet. Prøv også gerne at udføre meditationen derhjemme inden underv
Om Etik i Buddhismen - læs s 44- 48 i Kompendiet - det er række forskellige udgaver af hvad det vil sige at være et godt menneske i buddhismen.
Sanghaen i buddhismen. Vi ser filmklip og læser kilder om livet i kloster. Det bliver godt!!
Ritualer i buddhismen - læs s 53 til 57 i Kompendiet ( til med afsnittet om der på siden, hvor der står "overgangsritualer")
Moderne vestlig buddhisme læs s 60-64 i kompendiet
Afslutning og opsamling på buddhismen. Træning af analyse i modulet
I skal alle have jeres optagelser færdige, og så starter vi på et nyt forløb om nye religiøse bevægelser.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955357", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955357", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955357" }