Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Maria Louise Storm Wesselhoff
|
Hold
|
2024 re/2d (2d re, 2d re (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Introduktionsforløbet har til formål at præsentere eleverne for religionsfagets identitet og metoder. Eleverne bliver præsenteret for forskellige definitioner og får i den forbindelse en indføring i religionsfagets grundlæggende begreber og metoder. I forløbet er der særligt fokus på at eleverne tilegner sig viden om religion i det senmoderne samfund, samt bliver fortrolige med teori og begreber i relation til arbejdet med ritualer og myter og ikke mindst begrebsparret indefra -og udefra-synsvinkel. Vi tager hul på tekstlæsning og analyse i faget og eleverne bliver introduceret til, hvordan vi karakteriserer og analyserer religionsfagligt materiale.
Faglige mål for forløbet
Eleverne skal
• Opnå grundlæggende viden om religionsfagets begreber (begrebsforståelse)
• Opnå fortrolighed med at karakterisere, analysere og fortolke religionsfaglige tekster med anvendelse af relevante metoder og begreber (begrebsbrug og metode)
• Diskutere, hvad religion er, og forholde sig til problemstillingen omkring religionsdefinitioner
• Reflektere over religion i det senmoderne samfund og hvorfor nogle mennesker bliver religiøse
Kernestof
• Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Materiale
(Elevernes materiale er samlet i et kompendium)
Grundbog til Religion C af Bodil Junker Pedersen, Lene Madsen, Dorte Thelander Motzfeldt m.fl., Systime 2012-2019 3. udgave, s. 14-24, 306-310, 311-312, 314-318.
• ”Indefra og udefra”, opslag fra Begrebsnøglen, Systime
Kilder:
• ”Havdyrenes oprindelse” fra Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne, 1975, s. 125-126
• ”Havets moder” hentet fra www.his2rie.dk
Videoer:
• ”Menneskets enestående ritualer” (1), dokumentar via MitCFU
• ”Myter”, af Eline Andreasen, https://www.youtube.com/watch?v=KkdLZoAypys&feature=youtu.be ]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
’Islam’ er klassens første forløb om en religion efter introduktionsforløbet. I forløbet er der derfor fokus på at eleverne bliver fortrolige med at analysere religiøse grundtekster (Koranen og hadithlitteraturen) samt at arbejde religionsfagligt.
I forløbets første del arbejder vi med islams formative periode. Særligt Muhammed som profeternes segl, åbenbaringerne og åbenbaringsrækkefølgen og den tidlige splittelse i sunni -og shia-islam efter Muhammeds død. Eleverne har arbejdet med muslimernes tro (de seks trosartikler) og praksis (de fem søjler) samt betydningen af sharia. Særligt fokus har været på at arbejde med hajj, pilgrimsfærden, og at analysere denne som et overgangsritual og kultdrama.
I forløbets anden del er der særlig vægt på islam i det senmoderne samfund. Vi arbejder med begrebet ’euroislam’ samt Sherin Khankan og grundlæggelsen af kvindemoskeen i København. Med Jan Hjärpes model for forskellige moderne islamformer har fokus været at undersøge aktuelle problemstillinger og splittelser i islam i dag med særligt fokus på spørgsmål om, hvorvidt kvinder kan/må være imamer? Og hvem der kan/må fortolke islam.
Læringsmål for forløbet
Eleverne kan:
• Redegøre for islams formative periode (oprindelse og udbredelse), herunder splittelsen mellem sunni og shia, samt relationen til jødedom og kristendom
• Lave en religionsfaglig analyse af klassiske religiøse grundtekster fra islam (Koranen og hadith) samt nyere kildemateriale til islam
• Redegøre for væsentlige sider af islam: de seks trosartikler
• Redegøre for den rituelle praksis i islam: de fem søjler, og analysere Hajj som et overgangsritual og kultdrama
• Redegøre for betydningen af begrebet ’sharia’ og forklare de fire kilder til sharia
o Herunder identificere og diskutere religiøse, etiske problemstillinger i relation til sharia og fortolkningspraksis
• Fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger ud fra en religiøs selvforståelse (indefra) såvel som sekulære, herunder religionskritiske (udefra), synsvinkler. Fx angående spørgsmålet om kvindelige imamer islam.
Fx anvende Jan Hjärpes model for moderne islamformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
|
Indhold
|
Kernestof:
-
KRISTENDOMSKOMPENDIE
-
Arbejdsspørgsmål Modul 1.docx
-
The Jesus of History versus the Christ of Faith
-
Kompendium-introduktion-religionc-2024-02.pdf
-
Arbejdsopgaver Skabelse og Syndefald.docx
-
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL KRISTENDOM MODUL 3.docx
-
Arbejdsopgaver modul 4 2D.docx
-
Arbejdsopgaver til evangelier.odt
-
Læs Bjergpædiken, som er vedhæftet her. Matt, kap 5,1-48 (_bjergprædiken_)..pdf
-
Arbejdsark - Bjergprædiken.odt
-
I skal læse tre korte tekster fra Kristendom.dk til dette modul, nemlig en baggrundstekst, samt to debatindlæg. De er vedhæftet her. Noter jer undervejs, hvordan næstekærlighed bliver fremstillet i forskellige retninger i baggrundsteksten.
-
Arbejdsark - næstekærlighed 2d.odt
-
Kristne ritualer - dåb og nadver. Læs s 14-15 i kristendomskompendiet, samt kildeteksterne om dåb og nadver bagerst i kompendiet. I timen skal vi genbesøge, hvordan man studerer ritualer.
-
Arbejdsopgave dåb og nadver (1) (1).docx
-
Vi begynder modulet med at I præsenterer de forskellige ritualer for hinanden. Derefter går vi til det næste emne, nemlig Luthers reformation. Læs derfor også
-
Arbejdsspørgsmål til Luthers Reformation.docx
-
Gruppe 1 og 2 begynder modulet med at præsentere de to kilder fra Luther (Tekst 4 med Luthers teser og tekst 48: Tro og Gode Gerninger) derudover hopper vi videre til moderne problemstillinger i kristendom, så læs s 22-28 i Kristendomskompendiet.
-
Arbejdsopgaver Modernitet 1.docx
-
Ingen lektier. Vi tager dem i modulet, men fortsætter vores fokus på kristendommens rolle i den moderne verden.
-
Senmoderne kristendom læs s 30-33 i kompendiet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet er inddelt efter de tre juveler. Det vil sige, at vi begynder kort om buddhismens historiske ophav og buddhalegenden. Derefter er vi gået videre centrale dele af dharma med begreber som lidelse, begær, forgængelighed, de fire ædle sandheder og vejen med de otte led. Efterfølgende er våret i dybden med karma, samsara og årsagskæden, illustreret via livshjulet. Vi er også gået ind i opgøret med jeget og de fem skhandaer.
Derudover har vi arbejdet med generelle forskelle på Therevada, Mahayana og Vanaryana Buddhisme. Sanghaen er belyst gennem forskellene på klosterbuddhisme og lægfolkbuddhisme inden til sidst at komme ind på moderne vestlig buddhisme. Vi har læst følgende kildetekster, som også fremgår af det vedhæftede kompendium.
- Buddhalegenden
- Benarestalen
- ”Hvem er jeg” –
- Livshjulet
- Årsagskæden
- Vejen med de otte led, der fører til lidelsens ophør
- Vesten nyfortolker reinkarnation og karma
- Meditationsteknikker
- ”Nirvana er usammensat”
- Uddrag af artikler om Buddhistisk etik af Jørn Borup
- Buddha, Buddha Cool af Jørn Borup
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på nyt forløb om buddhisme. Et fantastisk spændende emne og kulturverden, vi nu skal træde ind i. Vedhæftet finder I det kompendium, som vi skal bruge til forløbet. Buddhisme kompendium 2023 (2).pdf
-
Arbejdsark - buddhismen.odt
-
Vi hopper videre til Buddhalegenden, og læs s 7-8 i kompendiet og brug de læsespørgsmål, der står i bunden.
-
De fire ædle sandheder. Læs s 10-11 i Kompendiet
-
Ingen lektier, da vi tager dem i modulet. Men vi skal gennemgå tekstanalyse og bruge det på en tekst i modulet. Kig derfor gerne på den analysemodel, som vi før har brugt. Den finder i Teori og Metode kompendiet på de sidste sider
-
Vesten nyfortolker reinkarnation og karma
-
I modulet skal vi arbejde med buddhismens livshjul. I finder det beskrevet på side 17- 33 i kompendiet. Dette er ikke lektier, men jeg vil anbefale jer at kigge i siderne inden undervisningen.
-
Opsamling på buddhismens livshjul og "jeg" opfattelsen. Vi skal læse en række kildetekster om hvad livet ganske enkelt går ud på.
-
Vi skal beskæftige os med forskellige retninger indenfor buddhismen. I modulet skal I alle gå mere i dybden med de forskellige grene, men alle skal læse de to korte oversigtsartikler:
-
Vi skal meditere! altså læse om det og prøve det. I modulet læser vi en tekst, og ser om hvorvidt vi kan nå en form for oplysning. Læs teksten "Meditationsøvelser" på s 38-40 i Kompendiet. Prøv også gerne at udføre meditationen derhjemme inden underv
-
Om Etik i Buddhismen - læs s 44- 48 i Kompendiet - det er række forskellige udgaver af hvad det vil sige at være et godt menneske i buddhismen.
-
Sanghaen i buddhismen. Vi ser filmklip og læser kilder om livet i kloster. Det bliver godt!!
-
Ritualer i buddhismen - læs s 53 til 57 i Kompendiet ( til med afsnittet om der på siden, hvor der står "overgangsritualer")
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955358",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955358",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955358"
}