Titel
2
|
Islam
’Islam’ er klassens første forløb om en religion efter introduktionsforløbet. I forløbet er der derfor fokus på at eleverne bliver fortrolige med at analysere religiøse grundtekster (Koranen og hadithlitteraturen) samt at arbejde religionsfagligt.
I forløbets første del arbejder vi med islams formative periode. Særligt Muhammed som profeternes segl, åbenbaringerne og åbenbaringsrækkefølgen og den tidlige splittelse i sunni -og shia-islam efter Muhammeds død. Eleverne har arbejdet med muslimernes tro (de seks trosartikler) og praksis (de fem søjler) samt betydningen af sharia. Særligt fokus har været på at arbejde med hajj, pilgrimsfærden, og at analysere denne som et overgangsritual og kultdrama.
I forløbets anden del er der særlig vægt på islam i det senmoderne samfund. Vi arbejder med begrebet ’euroislam’ samt Sherin Khankan og grundlæggelsen af kvindemoskeen i København. Med Jan Hjärpes model for forskellige moderne islamformer har fokus været at undersøge aktuelle problemstillinger og splittelser i islam i dag med særligt fokus på spørgsmål om, hvorvidt kvinder kan/må være imamer? Og hvem der kan/må fortolke islam.
Læringsmål for forløbet
Eleverne kan:
• Redegøre for islams formative periode (oprindelse og udbredelse), herunder splittelsen mellem sunni og shia, samt relationen til jødedom og kristendom
• Lave en religionsfaglig analyse af klassiske religiøse grundtekster fra islam (Koranen og hadith) samt nyere kildemateriale til islam
• Redegøre for væsentlige sider af islam: de seks trosartikler
• Redegøre for den rituelle praksis i islam: de fem søjler, og analysere Hajj som et overgangsritual og kultdrama
• Redegøre for betydningen af begrebet ’sharia’ og forklare de fire kilder til sharia
o Herunder identificere og diskutere religiøse, etiske problemstillinger i relation til sharia og fortolkningspraksis
• Fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger ud fra en religiøs selvforståelse (indefra) såvel som sekulære, herunder religionskritiske (udefra), synsvinkler. Fx angående spørgsmålet om kvindelige imamer islam.
Fx anvende Jan Hjärpes model for moderne islamformer
Materiale
Grundbogen til Religion C: ”Islam”, 2. udgave., s. 92-103, 108-112, 117-118
Kilder:
Fra: Koranen, oversat af Ellen Wulff, Forlaget Vandkunsten: Sura 1, 2:35-29, sura 2: 35-39 (uddrag), sura 26: 192-200;
Om fasten: Sura 2, 183-187 + ”Ramadan – den islamiske faste”, tekst 10+11 i Horisont. Grundbog i Religion C, 2. udgave 2022, s. 208-210
”Profetens himmelrejse” tekst 6 i Forman, Jens, ”Muslimernes Religion. Tro, praksis og sharia”, Systime, 2009, s. 66-68
”Tegning fra nutidig guide til muslimer: renselse før bønnen”, fra: Danske Verdensreligioner: Islam, Gyldendal 2007, s. 144
”Tegning fra nutidig guide til muslimer: Bøn”, , fra: Danske Verdensreligioner: Islam, Gyldendal 2007, s. 147-148
Til senmoderne islam:
Er det islamisk set tilladt at ryge? Fra: http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=787&Itemid=1. Posted i Mad og drikke. Søndag, 25 september 2011. (Hjemmesiden er ikke længere eksisterende, men mindede i både indhold og form om det, der i dag hedder http://islamsvar.dk/) ”Demonstranters råb om jihad gør borgmester vred” af Vibe Hyltoft, Berlingske Tidende, 5.11.2023
”Må kvinder være imamer?”, fra Religion.dk, 3. august 2016
”Debat: Før eller siden vil patriarkatet falde” af Christoffer Emil Brun og Karen Dich, Politiken 25. juli 2015 (interview med Sherin Khankan).
Videoer/film:
”Hajj, The Journey of a Lifetime”, BBC dokumentar, via CFU
”Islam introduktion”, Religionsnørden, https://youtu.be/yo9_9Cg8XJA?si=zjv3yeuXDAuRWsAH
”Den kvindelige danske imam” (2019) Dokumentar, afspilles via DR Undervisning, https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer
|