Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet har fokus på buddhismens tre retninger, Teravada, Mahayana og Vajrayana, generelt. Eleverne får kendskab til centrale buddhistiske begreber, særligt de tre juveler, Buddha, Dharma og Sangha, herunder de fire ædle sandheder, den ottedelte vej, den 12 leddede årsagskæde. Eleverne arbejder med at forstå og forklare begrebernes sammenhæng, samt at kunne identificere dem selvstændigt i kildetekster. Eleverne arbejder desuden med menneskeopfattelsen og frelseopfattelsen i buddhisme, herunder sammenhængen mellem karma og nirvana. Afslutningsvis arbejder eleverne med buddhismens udvikling i mødet med Vesten og de diskuterer praksisformer som fx meditation og hvordan buddhisme kan karakteriseres med vestlige øjne i dag. Buddhisme er den sidste af de tre verdensreligioner, der gennemgås med klassen, og derfor har eleverne arbejdet med at perspektivere centrale fagbegreber som frelse og menneskeopfattelse til islam og kristendom.
Læringsmål for buddhismeforløbet
• I kan forstå og anvende centrale religionsfaglige og buddhistiske begreber i fx redegørelse, analyse og argumentation.
• I kan redegøre for buddhismens formative periode, mytisk og historisk set, herunder forklare hvem Gautama Buddha var.
• I kan forklare centrale buddhistiske begreber og praksisformer uddybende; herunder de fire ædle sandheder, menneskeopfattelsen, karma og frelseforståelse, samt nirvana og samsara.
• I kan vurdere, hvordan buddhisme har udviklet sig i mødet med Vesten, samt diskutere hvordan buddhisme anvendes og kan karakteriseres med vestlige øjne i dag.
Faglige mål jf Lærerplanen 2017
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi.
- Redegøre for væsentlige sider af yderligere to verdensreligioner (her: buddhisme).
- Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
Materiale 25 sider (grundbogsmateriale) + 6 sider kilder + billeder (samlet i kompendium til eleverne samt i Grundbogen til Religion C, 3. udgave) + film. Samlet ca. 32 sider
Materiale
Grundbogsmateriale:
Elevernes materiale forefindes i Grundbogen til Religion C, 3. udgave 2012-2019, Bodil Junker Pedersen, Lene Madsen m.fl., Systime. S. 182, 186-189, 190-193, 196-201, 204-211
Religion Kort og Godt, Forlaget Columbus 2018 1. udgave s. 181, 186 (om mennesket og nirvana)
”Buddhisme i dag”. I: Horisont. En grundbog i religion, Gyldendal. s. 260-264
Kilder:
”Buddhalegenden”. I: Horisont, Gyldendal s. 264-65
”Benarestalen”. ”Benarestalen”. I; Fremmede religioner i nutiden af SV. Aage Bay
Milindapanha, Nagasena om personlig identitet/Hvem er jeg?” Ole Holten Pind: Buddhismen. Systime Academic 2005. S.144-145. Oversat af Ole Holten Pind.
Eksamensøvelse: ”Nirvana er usammensat”, tekst 27, fra: ”Buddhismen. Introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder” af Esben Andreasen, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 84
Billeder
”Det buddhistiske livshjulet”. I: Grundbogen til Religion C, af Madsen, Lene m.fl, Systime 2 udg. s. 158
Film:
Den 2. dimension, ”Kristian Leth møder buddhisten”, afsnit 6 af 8, Dokumentar DR
Dokumentar: ”The Life of the Buddha” streamet på CFU
|