Holdet 2024 re/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mark V. Agape
Hold 2024 re/2p (2p re, 2p re (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Puljetid: feltarbejde
Titel 5 Hinduisme
Titel 6 Nordisk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Introduktionsforløbet omfatter en grundlæggende indføring i religionsfagets grundbegreber og metoder, der skal give en fornemmelse af hvad det i praksis vil sige at arbejde religionsfagligt. I undervisningen gennemgår gennemgås relevant kildemateriale til belysning og brug af centrale fagbegreber med fokus på religionsdefinitioner, myter og mytologier, samt ritualer og ritualanalyse. Der stiftes i øvrigt også bekendtskab med religion og karrierelæring.

Fokuspunkter:
- religionsdefinitioner
- myte- og ritualbegrebet i en religionsfaglig sammenhæng
- myte- og ritualkategorier
- myte- og ritualanalyse
- religionsfaget som videns- og kompetencegivende fag

Materialeliste:  
”Heil Odin!”. Youtube.com. Web. 23.08.2016. < https://www.youtube.com/watch?v=u6jjy4Ohxd8 >.
Lykke-Kjeldsen, Carsten (m.fl.). Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Århus: Systime, 2016. Print: s. 66-67; 90-93; 108-111.  
Muckedell, Caroline Schaffalitzky. ”Sådan definers religion I dag”. Religion.dk. Web. 04.08.2015. < http://www.religion.dk/hvad-er-religion/s%C3%A5dan-defineres-religion-i-dag >.
Tekst 12.1.1. Indvielse. Alster, Bendt og Lindtner, Christian. GADS religionshistoriske tekster. 6. udgave. Århus: Systime, 2002. Print.: s. 305.
Tekst. 14.1. Vølvens spådom: Verdensforløbet. Alster, Bendt og Lindtner, Christian. GADS religionshistoriske tekster. 6. udgave. Århus: Systime, 2002. Print.: s. 146-354. [læst i kort sammenfattende uddrag].
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Undervisningens indhold omfatter indføring i kristendommens oprindelse, tidlige historie, kristendommen i middelalder, reformationstid og moderne tid.  I undervisningen introduceres eleven til den religionsfaglige tilgang til studiet af kristendom, og der gennemgås relevant fremstillings- og kildemateriale til belysning af udvalgte aspekter af kristendommens mytiske, fænomenologiske, rituelle, dogmatiske, sociologiske og kulturelle udvikling.

Faglige mål:
• Redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idehistorie og identitetsdannelse.
• Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi
• Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
• Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
• Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Læringsmål:
• Opnå grundlæggende viden om kristendommens oprindelige og formative historie fra det 1. årh. evt. og frem til moderne tid.
• Opnå grundlæggende viden om kristendommens tekstkilder, billedkilder og mediekilder kilder belyst gennem fænomenologisk, komparativ og sociologisk teori og metode.
• Opnå fortrolighed med at læse, forstå- og reflektere over fagrelateret tekster på dansk.
• Opnå fortrolighed med at analysere og fortolke kilder og andet materiale ud fra fagligt relevante metoder.
• Opnå færdigheder i mundtligt at fremlægge, anvende og reflektere fagligt og metodisk i forhold til relevant kildemateriale, samt kunne nuancere aktuelle etiske problemstillinger.
• Opnå grundlæggende viden om kristendommens kompleksitet og forskellige fortolkningsmuligheder, samt opnå en vis fortrolighed med kritisk at forholde mig til religionsfagets metoder.

Studiekompetencer:
• Notatteknik
• Individuel forberedelse og gruppearbejde
• Mundtlig formidling
• Informationssøgning
• Refleksion

Faglige temaer, emner og fokuspunkter:

Skabelse og syndefald:
- reflektere over hvad kristendom er/kan være, og hvilke udfordringer der er forbundet med at studere kristendom ud fra en religionsfaglig tilgang
- redegøre for begreberne universalisme og synkretisme
- analysere og sammenligne grundtræk ved skabelsesmyterne med fokus på mytekategorier og ætiologi
- diskutere mytebrug og fortolkning

Pagt og exodus:
- redegøre for grundtræk ved pagtbegrebet og exodus-fortællingen
- analysere og fortolke skriftsteder omkring det egyptiske fangenskab, udvandringen og Moses på Sinai-bjerget

Tempelkult og jødedom:
- redegøre for grundtræk ved centrale ”historiske” begivenheder i jødernes selvforståelse med fokus på kongetiden, indstiftelsen af tempelkulten, det babyloniske fangenskab, skrifterne, templets ødelæggelse og diaspora-jødedom
- analysere og diskutere skriftsteder med fokus på tempelkultens formål og funktion

Helligskrifter:
- skelne mellem GT og NT, og redegøre for deres forskelligartede relevans for hhv. jøderne og kristne
- analysere tematiske grundtræk ved de synoptiske evangelier
- diskutere apokryfernes betydning for belysning af formativ kristendom

Jesus og Jesussekten:
- analysere grundtræk ved de evangeliske fremstillinger af Jesu ungdom liv, gerning, død og geropstandelse
- diskutere udfordringer ved rekonstruktion af Jesus som ”historisk” person, og hvordan han fremstilles i skrifterne
- diskutere evangelisternes brug af ”Jesusfiguren”
- sammenligne forskelle og ligheder mellem Johannes-sekten og Jesus-sekten

Korsfæstelse og genopstandelse:
- analysere grundtræk ved den nytestamentlige fremstilling af påskeforløbets vigtigste begivenheder
- diskutere og reflektere over kristne fortolkninger af ”skyldsspørgsmålet”
- analysere og fortolke ”messiashemmeligheden” og fremstillingen af retsprocessen

Himmelfart og pinse:
- redegøre for grundtræk ved den evangeliske fremstilling Jesus ophold på jorden efter genopstandelsen, himmelfarten, pausi-udeblivelsen og pinsemirakler

Urmenighed og paulinsk teologi:
- redegøre for etableringen af den kristne ”urmenighed” med fokus på overgangen fra jødisk sekt til selvstændig religion
- diskutere stridighederne mellem den jødekristne og universalistiske fløj i urmenigheden
- diskutere Paulus ”vej til magten”, hans betydning for menighedens systematisering af teologi, soteriologi og ritualet
- forholdet mellem urmenigheden og de øvrige kristne grupper
- analysere og fortolke uddrag fra Galaterbrevet med fokus på tro, synd, frelse, etik og helligånd

Teologi og dogmatik:
- analysere og fortolke betydning og brug af centrale begreber med fokus på menneskesøn, dobbeltnatur, treenighed og universalisme



Oldkirke og katolicisme:
- redegøre for grundtræk ved oldkirkens splittelse og tilblivelsen af den romersk-katolske kirke med fokus på dogmer og ritualer
- diskutere den katolske kirke som religiøse magtinstitution i et historisk og globalt perspektiv
- analysere og fortolke helgenkult og ikonografi med fokus på relikvier og paraphernalia

Reformation og lutheranisme:
- redegøre for Luthers formulering og brug af de fire ”solas”
- analysere grundtræk ved Luthers kritisk af katolicismens med fokus på hans opgør med arvesynd, aflad, helgenkult og gerningsretfærdighed
- diskutere og vurdere de vigtigste forudsætninger for reformationens indførelse i Danmark, og dens nutidige betydning(er) for dansk kultur- og åndsliv

Frelse, dom og straf:
- redegøre for og analysere forskellige teologiske frelselære- og syn med fokus på forholdet ml. ”problemmyten” og ”løsningsmyten”, frelsens nødvendighed og dåbens betydning
- analysere fundamentalistiske og eksistensteologiske fortolkninger af ”domsspørgsmålet”
- diskutere hvilke teologiske udfordringer og løsningsmuligheder der i kristendommens er forbundet med det såkaldte ”teodicé”-problem

Etik og tro:
- redegøre for og analysere grundtræk ved det dobbelte kærlighedsbud, næstebegrebet og den gyldne regel
- diskutere den teologiske begrundelse for, at mennesker ikke kan indfri gudens anvisninger, og hvilken soteriologiske betydning dette har for gudsforholdet

Ritualer og tro:
- analysere og sammenligne fortolkninger af de vigtigste ritualer i kristendommen med særlig fokus på dåben og nadveren som ritualer og fænomener, deres mytiske forlæg og rituelle betydninger
- diskutere hvorfor især transsubstantionslæren har givet anledning til stridhed mellem forskellige kristne kirkeretning

Folkekirke og senmodernitet:
- analysere grundtræk ved den danske folkekirke som kulturel, religiøs og statslig institution med fokus på bekendelsesgrundlag, magtfordeling, finansiering, tilslutning og brugertyper
- redegøre for begreberne sekularisering og afsekularisering, og diskutere hvordan disse tendenser har præget den danske folkekirke
- diskutere og vurdere hvilke vilkår der gør sig gældende for folkekirken i det senmoderne danske samfund, og hvilke udfordringer og muligheder dette skaber

Teologiske udfordringer:
- analysere, diskutere og perspektivere udvalgte teologiske ”problemsager” og ”problemstillinger” i folkekirken, med fokus på gudsfornægtelse, genopstandelsesafvisning, ”alternative” efterlivsforestillinger og kønsdiskrimination
- reflektere over hvad folkekirkens udfordringer betyder for dens plads i det senmoderne samfund, og hvilke konsekvenser dette på sigt kan have for denne som religiøs institution

Næsten i nutiden:
- analyse og fortolke forskellige måder at bruge lignelses- og næstebegrebet på
- diskutere potentielle teologiske udfordringer vedr. forholdet mellem individets genetik og dets evne til næstekærlighed

Materialeliste:
“10 Things You Might Not Know About Catholics”. Youtube.com. Web. < https://www.youtube.com/watch?v=oADJy5ZiQdU >.
Ahle, Allan og Andersen, Lene Nibuhr (mfl.). Horisont. Grundbog i religion. København: Gyldendal, 2014. Print: s. 77-78; 91; 96-97.
Andreasen, Esben og Poulsen, Allan (red.). Religion og kultur - en grundbog. 3. udgave. Viborg: Systime, 2015. Print: s. 121-125; 143-145; 147-152; 156-161; 166-169.
Bibelselskabet. ”Bibelen Online”. Web. < http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline >. :
Første Mosebog 1,1-3,24; 17,1-27
Anden Mosebog 19
Tredje Mosebog 24,26
Femte Mosebog 4 14-16; 5,1-33; 6,4-14; 32,8-9
Galaterbrevet 2,19-20; 3,23-29
Joh. 6,16-21; 18,31
Luk. 1,19; 6,27-36; 10,25-37
Mark 1,21-28; 1,40-42
Matt. 3,1-12; 5,1-48; 7,12; 9,14-26; 14,1-12; 16,13-19; 22, 34-40; 27,20-26; 28,16-20
”Er skabelsesberetningen bare en metafor?”. Kofoed, Jens Bruun. Religion.dk. Web. < https://www.religion.dk/spørg-om-kristendom/er-skabelsesberetningen-bare-en-metafor >.
Bilde, Per. ”Den historiske Jesus”. Politiken.dk. Web. < https://politiken.dk/debat/profiler/herbener/art5425523/Den-historiske-Jesus-ville-ikke-grundlægge-kristendommen >.
Forman, Jens. De kristnes religion. Viborg: Systime, 2008. Print: s. 30-35; 40-44; 138; 142-142.
Hauge, Nana. ”Hvordan blev Bibelen til?”. Kristendom.dk. Web. 26.08.2015. < http://www.kristendom.dk/indføring/hvordan-blev-bibelen-til >.
”How To Tell if Your Saint is Incurrupt.” Youtube.com. Web. < https://www.youtube.com/watch?v=jN4SvtRje2I >.
Johansen, Tobias Stern. ”Hvorfor må præster ikke tro på reinkarnation?”. Kristeligt-dagblad.dk. Web. 01.10.2016. < https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hvorfor-maa-praester-ikke-sige-de-tror-paa-reinkarnation >.
Krarup, Marie. ”Den syriske flygtning er ikke min næste”. Kristendom.dk. Web. 29.10.2015. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste .
Lindhardt, P. G. 12 prædiker. Dans noget mere! – Om omvendelse og fortabte sønner, 1984. PDF: s. 50-51.
Lumbye, Jørgen. ”Luther ville henrette jøder”. Information.dk. Web. < https://www.information.dk/debat/2001/06/luther-henrette-joeder >.
Luther, M. ”Tro og gode gerninger”. Luthers skrifter i udvalg. PDF.
Lykke-Kjeldsen, Carsten (m.fl.). Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Århus: Systime, 2016. Print: s.104-106.
Mennesket og magterne. København: Nordisk Forlag A/S, 1991. Print: s. 81-83.  
Monty Python. “Always Look on the Bright Side of Life”. Youtube.com. Web. 01.09.2015. < https://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ >.
Møller, Thomas Bank. ”Paulus ca. 10-69”. Kristendom.dk. Web. < https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/paulus-ca.-10-67 >.
Pedersen, E. Thestrup. ”Markusevangeliet fortolket.” Det Danske Bibelselskab, 1985. Print: s. 213-218; 225-232.
”Raiders of the Lost Ark.” Youtube.com. Web. < https://www.youtube.com/watch?v=YcR9k8o4I0w >.
”Reformationen i Danmark, ca. 1520-1539”. Danmarkshistorien.dk. Web. 05.10.2017. < http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/reformationen-i-danmark-ca-1520-1539/ >.
Religioner lever. København: Lindhardt og Ringhof, 2017. Print: s. 70-73.
Sand, Thomas. ”Omstridt præst tror ikke på Jesus’ genopstandelse: Nu vil politikere have ham fyret”. BT.dk. Web. 01.10.2016. < http://www.bt.dk/politik/omstridt-praest-tror-ikke-paa-jesus-opstandelse-nu-vil-politikerne-have-ham-fyret >.
Schou, Kim. ”Sekulariseringen breder sig, religionen følger med”. Kristeligt Dagblad. Web. < http://www.kristeligt-dagblad.dk/idé-tanke/sekulariseringen-breder-sig-religionen-følger-med >.
”Trippin on the Holy Spirit”. Youtube.com. Web. 12.09.2017. < https://www.youtube.com/watch?v=f5mAJCQukU4 >.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Undervisningens indhold omfatter islams oprindelse, formative og moderne historie. I undervisningen introduceres eleverne til den religionsfaglige tilgang til studiet af islam. I undervisningen gennemgås bl.a. kildetekster fra koranen og hadith-litteraturen; centrale kilderne fra islam formative tid, med fokus på bl.a. teologi, ortopraksi og mystisk; centrale tekstlige og ikke-tekstlige kilder fra islam i moderne tid.

Faglige mål:
• Redegøre for væsentlige sider af islam, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelse.
• Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi.
• Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
• Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvendelige religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Læringsmål:
• Opnå grundlæggende viden og indsigt i religionsfaglige studier af islams oprindelige og historie fra det 7. årh. evt. og frem til nutiden.
• Opnå grundlæggende viden om islams tekstkilder, billedkilder og mediekilder belyst gennem fænomenologisk, komparativ og sociologisk metode.
• Opnå grundlæggende fortrolighed med at læse, forstå og reflektere over fagrelateret tekster på dansk.
• Opnå grundlæggende fortrolighed med at analysere og fortolke kildetekster og andet materiale ud fra fagligt relevante metoder.
• Opnå grundlæggende færdigheder i mundtligt at fremlægge, anvende og reflektere fagligt og metodisk i forhold til relevant kildemateriale, samt kunne nuancere aktuelle problemstillinger i studiet af islam.
• Opnå grundlæggende indsigt i islams kompleksitet og mangeartede fortolkningsmuligheder, samt opnå en vis fortrolighed med kritisk at forholde mig til religionsfagets metoder.

Studiekompetencer:
• Notatteknik
• Individuel forberedelse, pararbejde og gruppearbejde
• Mundtlig formidling
• Informationssøgning
• Kritisk refleksion


Faglige temaer, emner og fokuspunkter:

Præislam og Muhammed:
- redegøre for grundtræk ved det præislamiske Arabien med fokus på samfundsform, polyteisme, kaba’en og jahiliyya
- analysere og diskutere grundtræk ved Muhammeds liv med fokus hans profetiske budskaber og karismatiske lederskab i formativ islam
- analysere og fortolke Koranvers med fokus på jahilliya og profeten

Åbenbaringer og Koran:
- redegøre for grundtræk ved islamisk monoteisme, åbenbaringsteologi og helligskrifter
- analysere Koranens status som helligskrift med fokus på tematik, teologi, entiteter og eskatologi
- analysere Koranen som synkretistisk helligskrift med fokus på inkorporation og brug af elementer fra jødedom og kristendom
- analysere og fortolke Koranvers med fokus på åbenbaringer om guden og mennesket

Sunni og shia islam:
- redegøre for grundtræk ved konflikten som førte til splittelsen i formativ islam med fokus på de involverede parters religiøse og ledelsesmæssige uenigheder
- analysere forskellene i den religiøse brug og fortolkning af begreberne kalif, imam og martyr i hhv. sunni og shia
- analysere og fortolke Koranvers med fokus på lederskab og samfund
- diskutere hvorfor uenigheden fortsat giver anledning til konflikt blandt visse muslimer

Sunna, hadith og shari’ah:
- redegøre for betydningen af begreberne sunna og hadith ifbm. islamisk trospraksis
- analysere grundtræk ved shari’ah-systemet som udgangspunkt for islamisk lovgivning med fokus på de fire metodiske principper og ’overleveringskæden’
- sammenligne og diskutere grundlæggende forskelle mellem religiøse lovgivning og sekulær jura med fokus på ophav, relevans og gyldighed
- analysere og fortolke Koranvers med fokus på bestemmelser for lov, ret og frihed

Trosartikler og søjler:
- redegøre for kerneindholdet i de seks trosartikler og søjlebegrebet som religiøse koncepter i islam
- analyse og fortolke sammenhængen mellem søjlernes teologiske indhold og tilhørende rituelle praksisformer
- diskutere og vurdere søjlernes meningsbærende og betydningsskabende funktioner i islam
- analysere og fortolke Koranvers med fokus på trosartiklernes og søjlernes indhold

Sufisme:
- redegøre for grundtræk ved sufisme og sufiteologi som islamisk variant
- analysere og fortolke sammenhæng mellem ritualpraksis og transcendenserfaringer med fokus på dikr, unio mystica og dervish-dans
- sammenligne islamisk og kristen mysticisme
- diskutere sufismens kontroversielle status i islam
- analysere personberetninger om møde med og oplevelse af sufisme
Islam i Danmark:
- analysere islams tilstedeværelse i dag med fokus på repræsentation, antal, grupperinger, fremstillinger, udfordringer m.m.
- analysere og fortolke etniske ”danske” konvertitberetning
- anvende, kritisere og reflektere over Jan Hjärpes model for moderne islamformer

Fundamentalisme og islamisme:
- redegøre for og skelne mellem fundamentalisme og islamisme
- analysere og diskutere hvilke potentielle verdensbilleder, motiver og forestillinger som kan indgå i såkaldt religiøst motiveret terrorisme
- reflektere kritisk over brugen af terror- og voldsreferencer

Muslimske grupper i Danmark:
- redegøre for og skelne mellem udvalgte muslimske grupperinger med fokus på forskelle og ligheder mellem Islamisk Trossamfund, Forum og kritiske muslimer og Hitz ut-Tahrir
- diskutere og reflektere over graden af diversitet mellem muslimske grupper i Danmark, og potentielle forklaringsfaktorer
- analysere og fortolke manifest og partidefinition

Radikalisering og medier:
- redegøre for grundtræk ved debatten om islam og radikalisering i Danmark
- analysere og diskutere temaer, argumenter og begrebsbrug, samt udvalgte fremstillinger af muslimer i hhv. vestlige og arabiske nyhedsmedier med fokus på sagerne om ”frikadelle-gate” og ”skakforbud”

Kontroversielle emner:
- analysere og fortolke elementer fra diskussionerne om kvindelige imamer, polygami og homoseksualitet blandt muslimske i en dansk kontekst
- reflektere over diskussionens betydning for den offentlige debat om islam i Danmark

Materialeliste:
Ahle, Allan og Andersen, Lene Nibuhr (mfl.). Horisont. Grundbog i religion. København: Gyldendal, 2014. Print: s. 147-149; 157.
Al Bukhari. "Fasten". Systime. Web. 08.12.2015. < http://religion.systime.dk/?id=c3777 >.
Al Bukhari. "Almisse". Systime. Web. 08.12.2015. < http://religion.systime.dk/index.php?id=546#c3773 >.
Wulff, Ellen. Koranen, 2006. Sura 2, 145-147; Sura 2, 256; Sura 3, 3-6; Sura 4, 59-60; Sura 4, 76; Sura 9, 5; Sura 9, 29; Sura 10, 38-40; Sura 11, 16-17; Sura 12, 31; Sura 13, 33; Sura 22, Sura 25, 2-4; 53; Sura 33, 41; Sura 41, 26-28; Sura 53, 1-9; Sura 59, 8; Sura 96, 3.
Andreasen, Esben og Poulsen, Allan (red.). Religion og kultur - en grundbog. 2. udgave. Viborg: Systime. 2006. Print: s. 176-179; 189.  
Andreasen, Esben (mfl.). Mennesket og magterne. En grundbog til religion. København: Nordisk Forlag, 1991. Print: s. 96-97; 104-105.
“Dervish dance”. Youtube.com. Web. 18.01-2016. < https://www.youtube.com/watch?v=W_Km4j36khA >.
Fabricius, Sidsel. "11. september: Oplevet med terroristens øjne". Politiken. Web. 05.10.2015. < http://www.religion.dk/globalt-nyt/11.-september-oplevet-med-terroristens-%C3%B8jne  >.
Forman, Jens. Muslimernes religion – tro, praksis og sharia. Vibog: Systime, 2006. Print: s. 9-14; 19-24; 29-33; 77-80.
Herberner, Jens-André. ”Kristne terrorister og ekstremister er på fremmarch”. Politiken.dk. Web. 12-01-2015. < http://politiken.dk/debat/profiler/herbener/ECE1582092/kristne-terrorister-og-ekstremister-er-paa-fremmarch/ >.
”HuBs Junes Kock i Deadline”. Youtube.com. web. 05.12.2016. < https://www.youtube.com/watch?v=WxDFyjEYg4s >.
”Hvad tror muslimer på? Her er islams seks trosartikler”. Religion.dk. Web. 28.5.2005. < https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-muslimer-p >.
”Interview med dansk konvertit”. Youtube.com. web. 02.12.2016. < https://www.youtube.com/watch?v=_3jqgIqQZA8 >.
Jacobsen, Brian Arly. ”Er kvindelige imamer en reformation af islam?”. Religion.dk. web.02.02.2016. < http://www.religion.dk/religionsanalysen/kvindelige-imamer-en-reformation-af-islam >.
Johansen, Tobias Stern. “Stormufti: skak er årsag til had og forbudt i islam”. Kristeligtdagblad.dk. Web. 03.02.2016. < http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/stormufti-skak-er-spild-af-tid-og-forbudt-i-islam >.
Khankan, Sherin. "Islamisk mystik er en brobygger". Politiken.dk. Web. 05.10.2015. < http://www.religion.dk/synspunkt/islamisk-mystik-er-en-brobygger >.
Kitir, Deniz. Klassisk & moderne islam. Viborg: Systime, 2010. Print: s. 49-51.
”Kvindelige imamer? Sherin Khankan svarer på Fatih Alevs indlæg”. Religion.dk. Web. 02.02.2016. < http://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kan-kvinder-v%C3%A6re-imamer-sherin-khankan-svarer >.
“Marie Skovgaard taler om “Reformisten” & Sherin Khankan.”. Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=JX5AG0fqd-0 >.
Nielsen, Rasmus Dam. “Vi ser dobbelt så mange muslimer, som der reelt er”. Politiken.dk. web. 21.11.2016. < http://politiken.dk/indland/politik/folketingsvalg2015/ECE2697086/vi-ser-dobbelt-saa-mange-muslimer-som-der-reelt-er/ >.
Pedersen, Edward Wulf. Islam. Gyldendal. 1980. Print: s. 18-20.
Religion.dk. "Det vigtigste at vide om islams fem søjler". Religion.dk. Web. 11.12.2015. <  http://www.religion.dk/viden/det-vigtigste-vide-om-islams-fem-s%C3%B8jler >.
”Sherin Khankan i debat med Fatih Alev.” Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=7mXqO0DORdI >.
Staun, Jørgen & Grøndahl, Malene Fenger-. ”Religiøs terrorisme”. Dagbladet Information via Faktalink.dk. Web. 12.01.2015. < http://www.faktalink.dk/titelliste/terror00/terror07 >.
Sørensen, Mette Hougaard. "Hvad er sufisme?". Politiken. web. 11.12.2015. < http://www.religion.dk/viden/hvad-er-sufisme >.
”Taliban destroyed Buddha statue”. Youtube.com. Web. 25.11.2015. < https://www.youtube.com/watch?v=B17lAVteRKk >.
Ummatan Waahidah. ”Debat mellem Inger Støjberg (Venstre) og Junes Kock (Hizb ut-Tahrir Skandinavien)”. Youtube.com. Web. 04.02.2016. < https://www.youtube.com/watch?v=BhsivGwQPEs >.
Vestergaard, Nikoline. “Randers på verdenskortet efter ’frikadellegate’”. Dr. Dr.dk. Web. 03.02.2016. < http://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/randers-paa-verdenskortet-med-frikadellegate >.
”What Is Sufism And Can It Stop Radical Islam”. Youtube.com. web. 22.11.2016 < https://www.youtube.com/watch?v=P2FZUzEa74o >.
“World’s Largest Pilgrimage”. VICE. Youtube.com. Web. 08.12.2015. < https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI >.
Østergaard, Kate. Danske Verdensreligioner – Islam. København: Gyldendal, 2008. Print: s. 29-46; 55-57; 161-168.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Puljetid: feltarbejde

Puljetidsforløb med fokus på feltarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hinduisme

Undervisningens indhold omfatter indføring i hinduismens oprindelse, formative historie, og moderne tid. I undervisningen introduceres eleverne til den religionsfaglige tilgang til studiet af hinduisme. I undervisningen gennemgås relevant kildemateriale til belysning af udvalgte aspekter af hinduismens mytiske, fænomenologiske, rituelle, dogmatiske, sociologiske og kulturelle udvikling.

Faglige mål:
• Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi.
• Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
• Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvendelige religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.

Læringsmål:
• Opnå grundlæggende viden om og indsigt i religionsfaglige studier af hinduismens formative historie fra vedisk tid til moderne tid.
• Opnå grundlæggende viden om hinduismens tekstkilder, billedkilder og arkitektoniske kilder belyst gennem fænomenologisk, komparativ og sociologisk metode.
• Opnå fortrolighed med at læse, forstå- og reflektere over fagrelateret tekster på dansk og engelsk.
• Opnå fortrolighed med at analysere og fortolke kilder og andet materiale ud fra fagligt relevante metoder.
• Opnå grundlæggende færdigheder i mundtligt at fremlægge, anvende og reflektere fagligt og metodisk i forhold til relevante kilder, samt kunne nuancere aktuelle problemstillinger i studiet af hinduismen.
• Opnå et grundlæggende kendskab til hinduismen i en global kontekst.
• Opnå grundlæggende indsigt i hinduismens kompleksitet og mangeartede fortolkningsmuligheder, samt opnå en vis fortrolighed med kritisk at forholde sig til religionsfagets metoder.

Studiekompetencer:
• Notatteknik
• Individuel forberedelse, pararbejde og gruppearbejde
• Mundtligt formidling
• Informationssøgning
• Kritisk refleksion

Faglige temaer, emner og fokuspunkter:

Vedatid og helligskrifter:
- redegøre for grundtræk ved hinduismens religionshistorie med fokus på den indo-ariske indvandring, vedatiden og den klassiske periode
- redegøre for og skelne imellem de vigtigste helligskrifter med fokus på vedaerne, upanishaderne og sutraerne
- diskutere relationen mellem hinduisme, islam og kristendom i Indien

Indra og Vritra:
- analysere, fortolke og diskutere uddrag fra vedalitteratur med fokus på Indra og Vritra

Karma, frelse og selvet:
- redegøre for grundtræk ved soteriologien i upanishadetænkningen med fokus på begreberne atman, brahman, karma og moksha
- analysere og fortolke udvalgte upanishadetekster med fokus på sammenhængen mellem atman og brahman, reinkarnation, autonomi og etik

Panteon og Bhagavad:
- redegøre for grundtræk ved og diskutere det hinduistiske panteon med fokus på den religiøse betydning og brug af begreberne trimurti og avatar
- karakterisere kvaliteter, egenskaber, ansvarsområder og partnere som forbindes med Brahman, Vishnu og Shiva
- analysere og fortolke uddrag fra Bhagavadgita som helligskrift med fokus på narrativ kontekst, Arjunas dilemma og Krishnas anvisninger, samt de tre flelseveje og betydningen af moksha

Kaste og dharma:
- redegøre for kastesystemets mytiske baggrund, dets opbygning, sociale strukturering og funktion
- sammenligne kastesystemet i en historisk og nutidig sammenhæng med fokus på karmaforestillinger, renhedsforskrifter og sociale mobilitet
- analysere uddrag fra Purushahymnen med fokus på identificering og analyse af genretræk, tilblivelseskontekst, mytologi, kosmologi og ætiologi

Livsstadier, kvinder og Kali:
- redegøre for Manus Lovbog som helligskrift med fokus på de fire livsstadier, deres mytiske begrundelse og samfundsmæssige funktion
- analysere og sammenligne hinduismens traditionelle kvinde- og gudindesyn med fokus på status og rolle i samfund og mytologi
- analysere og fortolke uddrag fra Kalikapurana med fokus på gudinden Kalis rolle, funktion og fremstilling i mytologi, panteon, ikonografi og kultpraksis

Kult, ritualer og tantrisme:
- redegøre for og analysere begreberne puja, darshan og mandir med fokus på deres fænomenologiske sammenhæng, teologiske begrundelse og kultiske funktioner
- foretage strukturalistisk analyse og fortolkning af puja-ritualet
- analysere tantrisme som religiøst begreb og fænomen med fokus på betydningen af kundalini, lingam og yoni i forbindelse med rituel praksis

Kumbh mela og guru’er:
- redegøre for grundtræk ved kultfesten Kumbh Mela med fokus på dens religiøse og rituelle indhold
- analysere og fortolke guru- og ashram-begreberne med fokus på deres funktion, betydning og sammenhæng i hinduismen
- analysere og diskutere de ”moderne” guruer Janakananda og OSHO med fokus på forskellig og ligheder mellem deres ”åndelige” lære, rituelle praksisformer og kontroversielle status
- sammenligne og diskutere hvordan hinduismens guru/discipel-forhold adskiller fra lærer/elev-forholdet i vestlige uddannelsessystemer, samt perspektivere til personer med guru-lignende træk/status i vestlig kunst og kultur  

Hinduismen i Danmark:
- redegøre for hinduismens repræsentation i Danmark med fokus på organisering, religiøs praksis og diversitet
- analysere og sammenligne tamilske hinduers oplevelser af tilværelsen i Danmark med fokus på muligheder for udøvelse af religiøs praksis, forholdet til øvrige religiøse grupper samt diskussionen om hindutempler
- analysere og fortolke ISKCON’s fejring af Gaura purnima i med fokus på religiøse forestillinger, rituelle grundtræk og selvopfattelser


Materialeliste:
Aghori – Vama Khepa. Youtube.com < https://www.youtube.com/watch?v=1GiqaBfqoX4 >.
Andreasen, Esben. Manus Lovbog. Århus: Systime, 2008. Print: s. 5-54.
“A rare conversation between Krishna and Arjuna”. Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=DQzt5rwg130 >.
Ahle, Allan og Andersen, Lene Nibuhr (mfl.). Horisont. Grundbog i religion. København: Gyldendal, 2014. Print: s. 20; 208-210.
Andreasen, Esben (mfl.). Mennesket og magterne. En grundbog til religion. København: Nordisk Forlag, 1991. Print: s. 124-145.
Andreasen, Esben (mfl.). Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion. København: Nordisk Forlag, 1992. Print: s. 122-123; 128-129; 131-132; 134; 141-145; 153-155.
EMU. ”Kalikapurana. Kapitel 67: Ridhiradyaya”. Emu.dk. web. < http://www.emu.dk/sites/default/files/Kalikapurana.pdf >.
Græsholdt, Thorkild. ”Debatindlæg: Hvem må bygge hindu-templer i Danmark?”. Kristeligt-Dagblad.dk. web. 7. 7. 2004. < http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/hvem-m-bygge-hindu-templer-i-danmark >.
”Hinduism – origins and social structure – the four varnas, women, and sati”. Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=lasfZInz0KQ >.
“Kali Maa – the Goddess of Destruction”. Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=tUou2n5-_Jk >.
“Krishna Story Bhagwat Gita Arjun Demands Virat Swaroops Darshan”. Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=y69P0yKuJrU >.
“Kumbh Mela 2016, Naga Sadhu Procession And Bath”. Youtube.com. web. < https://www.youtube.com/watch?v=o1t5WRDv0Cs >.
Madsen, Lene (mfl.). Grundbog til Religion C. Viborg: Systime, 2012. Print: s. 134.
”Maha Kumbh mela 2001”. Youtube.com. web. < https://www.youtube.com/watch?v=Eto9UMobzq8 >.
Navaratnam, Pirapaharan. ”Hvordan er det at være hindu i Danmark?”. Religion.dk. web. < http://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/hvordan-er-det-v%C3%A6re-hindu-i-danmark >.
”OSHO: Sex Is Your Life Force”. Youtube.com. web. < https://www.youtube.com/watch?v=KmThdVnWNi8 >.
Poulsen, Allan. Hinduisme. Viborg: Systime. 2012. Print: s. 22-28; 29-34; 40-49; 58-60; 71-73; 74-77; 101-107; 123-124; 155-157; 181-183.
”Practices and Rituals: Durge Puja ritual – Kumari Pujo”. Youtube.com. web. < https://www.youtube.com/watch?v=F2ejtidGv5I >.
”Tantra Explanation – What is Tantra?” Youtube.com. web. < https://www.youtube.com/watch?v=vsfkLNCpa5g >.
”Til Gaura-purnima festival hos HARE KRISHNA”. Youtube.com. web. <  https://www.youtube.com/watch?v=R3AnDI3zWRY >.
“Watch it to belive it!! The terrifying Aghori sadhus”. Youtube.com. < https://www.youtube.com/watch?v=GEpJdHS1pV0 >.
”Where Arjuna Says ”Krishna, Why did You Created The Univese in the First Place?” Youtube.com. web. < https://www.youtube.com/watch?v=AIfPwj7usHM >
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nordisk religion

I undervisningen introduceres eleverne til den religionsfaglige tilgang til studier af førkristen nordisk religion. I undervisningen gennemgås relevant kildemateriale til belysning af udvalgte aspekter af den nordiske religions oprindelse, trosforestillinger og praksisformer.

Særlige fokuspunkter:
• Skabelsesmyter i førkristen nordisk religion
• Skriftlige oversættelser og fortolkninger
• Ritualpraksis
• Religionsskiftet i norden
• Nyhedenskab

Den nordiske skabelse:
- redegøre for og diskutere brugen af betegnelserne ”nordisk religion” og ”nordisk mytologi”, og hvorfor disse kan være problematiske at anvende
- analysere og fortolke den nordiske skabelses myte med fokus på handlingsforløb, mytiske genre-og grundtræk, mytisk urtid, kosmologi og ætiologi, overnaturlige aktører og fænomener

Tor i myter og oversættelser:
- diskutere hvilken betydning forskellige myteoversættelser kan have for vores læsning og fortolkninger myter, hvorfor det er vigtigt at være opmærksom på hvornår, hvordan og af hvem en myte oversættes, samt hvilke fordele og udfordringer der kan være forbundet med forskellige oversættelser af samme myte
- analysere og fortolke myten om Tors fisketur
- analysere og fortolke myter om Tor og trolde

Ritualer i Norden:
- analyse og fortolke af Ælnods beretning om skik og sædvane hos ”nordboerne”
- analysere og fortolke mundtlige beretninger om høstoffer

Religionsskiftet i Norden:
- redegøre for og diskutere grundtræk ved religionsskiftet i Norden med fokus på de tidlige kristne missioner, den historiske kontekst i Europa i 900-tallet, de magtpolitiske interesser hos Blåtand og den tyske kejser, samt lokal modstand og støtte overfor/til kristendommen
- analysere og fortolke historisk kildemateriale fra 1000-tallet med fokus på kildernes brug og anvendelighed i en religionsfaglig sammenhæng
- vurdere betydningen af kristendommens indførelse som proces og ikke enkeltstående begivenhed

Nyhedenskab:
- redegøre for grundtræk ved begreberne ”hedning” og ”nyhedning”, hvorfra begreberne stammer, og hvordan de bruges
- analysere hvordan nogle nyhedenske grupper inddrager og benytter forestillinger om den gamle nordiske religion i deres egen rituelle praksis
- diskutere hvorfor det ikke er muligt at foretage en autentisk ”genoplivning” af en død religion, og hvad der kan forklare, at den nordiske religion tilsyneladende virker tiltrækkende på mange mennesker i det senmoderne samfund

Materialeliste:
Bargfeld, Egil. ”De klassiske religioner: Den nordiske religion”. Religion.dk. Web. 21.04.2016. < http://www.religion.dk/viden/de-klassiske-religioner-den-nordiske-religion >.
Frisk, Kristian. ”Hvad er asatro?”. Religion.dk. Web. 26.04.2016. < http://www.religion.dk/viden/hvad-er-asatro >.
Glerup, Kirstine. ”De nordiske guders verden”. Religion.dk. Web. 21.04.2016. < http://www.religion.dk/viden/de-nordiske-guders-verden >.
Glerup, Kristine. ”Guder i den nordiske mytologi”. Religion.dk. Web. 21.04.2016. < http://www.religion.dk/undervisning/guder-i-den-nordiske-mytologi >.
Gotved, Ole. ”Forn Sidrs trosbekendelse”. Religion.dk. Web. 26.04.2016. < http://www.religion.dk/viden/hvad-er-asatro >.
Grønbech, Vilhelm. Nordiske Myter og sagn. 6. udgave. København: Gyldendals Bogklubber, 2002 (1947).: Den nordiske skabelsesmyte; Myten om Thors fisketur.
Jensen, Ditte. ”De ti vigtigste ting at vide om nordisk mytologi”. Religion.dk. Web. 21.04.2016. < http://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-nordisk-mytologi >.
”Kristendommen kom til Danmark”. Nationalmuseet.dk. Web. 30.04.2024 < https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/kristendommen-kom-til-danmark/ >.
Larsen, Uffe Hartvig. Akademisk Forlag, 2018. Vikingernes tro og tanke: s. 236-237.
Mogensen, Anna. ”Asa-troende hylder naturkræfterne”. Religion.dk. Web. 26.04.2016. < http://www.religion.dk/danmark/asa-troende-hylder-naturkræfterne >.
”Religionsskiftet”. Danmarkshistorie.dk. 28-09-2015. < http://danmarkshistorien.dk/historiske-perioder/vikingetiden-ca-800-1050/religionsskiftet/ >.
Troelsen, Bjarne. Århus: Systime, 1987. Nordisk bondereligion: Thor; Troldenes frygt for Torden: Høstoffer.  
Widukind om Haralds overgang til kristendommen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer