Holdet 2024 re/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Katrine Gadsbøll
Hold 2024 re/2u (2u re, 2u re (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Nye religiøse bevægelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom


Kristendomsforløbet begynder med en kort introduktion til kristendommens historiske oprindelse. Efterfølgende er vi gået mod kristendommens centrale mytologiske grundlag herunder den kristne grundmyte, den gamle pagt adskillelsen fra jødisk kristendom til kristen frelselære og forholdet mellem troen, nåden og frelsen. Derefter har vi læst tekster fra evangelierne med fokus på påskefortællingen. Vi har læst tekster fra Luther og reformationen. Vi har også gennemgået kristen ritualistisk med fokus på dåb og nadver, inden vi har afsluttet med kristendommens status i Danmark og senmoderne kristendom.
Litteratur:
Uddrag fra Religion og Kultur – En Grundbog. Kapitel 8, s. 144-147 af Allan Poulsen. Systime 2013, 3. udgave. (Her redigeret og med kommentarer af Katrine Gadsbøll. Alle tilføjelser til den oprindelige tekst er markeret med [ ]);   Flg. kapitel er hhv. af Katrine Gadsbøll, markeret ved [ ] samt fra  Religion og Kultur – en Grundbog, s. 148-51.   Fra Religion og Kultur - en grundbog s. 166-67. Med tilføjelser af Katrine Gadsbøll, markeret ved [ ].


  Følgende kapitel er hhv. uddrag fra Kristendom – Tro og Praksis. Af Haaning og Korshøj (2016): Systime 2016 ss. 13-27, 32-33; 216-17, Side 214; 220-221; 223-225
  Fra https://www.religion.dk/leksikon/oldkirken

Grundbog til Religion C – en grundbog. Systime. S. 54-55. S. 93
Grundbogen til Religion C. Systime, 3. udgave s. 77. s. 86

Lise Ludvigsen & Poul Stengaard Mikkelsen: Religion i det Senmoderne Samfund, s. 17-19, 22-24

  Fra Thiedecke, J. “Religion & Samfund” s. 83-84


KILDER
”Bekendelsesskrifter”. Hentet fra folkekirkens hjemmeside, senest tilgået 06.09.2024: https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/bekendelsesskrifter
1 Mos 1, Skabelsen + kap. 2-3,24 Syndefaldet
1 Mos 17. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/17
2 Mos 19,1-19 Åbenbaringen på Sinaj
2 Mos 20, 1-21 De 10 Bud
2 Mos 26, 14-17 Staffen for at bryde loven

Uddrag af evangelierne (NT) her publiceret i Grundbogen til Religion C, s. 57: Matt 1, Mark 1, Joh 1,

Paulus’ breve:
Rom 5, 12-21 Adam og Kristus
1 Kor 15,12-23 De dødes opstandelse
Gal 5,1-12 Kristus eller omskærelses

Ritualer: dåb og nadver
”Om dåb i gamle dage”, Fra “kristne fester” s. 6-8: Fødsel og dåb i gamle dage. 1: Folketroen og ritualerne. (Her forkortet af Katrine Gadsbøll)
”Om dåb i folkekirken i dag”, Følgende uddrag er fra den danske folkekirkes hjemmeside: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab, Senest tilgået 16.09.2024
”Nadveren i folkekirken i dag”, Af Dorte Kvist, Kristeligt-dagblad.dk, 15.06.06 (her redigeret af Katrine Gadsbøll)
Billeder af nadverritualet
”Indstiftelsesordene”. Fra Den Danske Ritualbog, 1992

Til Etik og næstekærlighed:
Marie Krarup: den syriske flygtning er ikke min næste, https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste, https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste

Til reformationen:
Luthers teser. Her trykt i Johnny Thiedecke, “Europa i opbrud” s. 30,
”Tro og gode Gerninger”. Her trykt i Helge Bechmann, “kirkehistoriske konfrontationer” s. 71-73

Til moderne teologi:
Tekst 1: Tobias Stern Johansen - Den uforanderlige Gud findes ikke
Tekst 2: Christian Hedegaard - Bibelen som manual for god livsførelse
Tekst 3: Eckhart Tolle: En ny Jord , [Teksten er en del af en artikel i Nyt Aspekt og Guiden, september-oktober 2008]
Tegning: Modernistens nedstigning. "The Descent of the Modernists" af E. J. Pace. Oprindeligt trykt i bogen Seven Questions in Dispute af William Jennings Bryan, 1924, New York.
Grundloven af 1849 og 1953


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Forløbets første del fokuserer på islams formative periode. Vi behandler Muhammed som profeternes segl, åbenbaringerne og rækkefølgen, samt den tidlige sunni- og shia-splittelse efter Muhammeds død. Eleverne har her lært om muslimernes tro (de seks trosartikler), praksis (de fem søjler) og sharia. Særligt er hajj, pilgrimsfærden, analyseret som overgangsritual og kultdrama.

I anden del ser vi på islam i det senmoderne samfund. Her arbejder vi med 'euroislam' og Sherin Khankan i forbindelse med kvindemoskeen i København. Med Jan Hjärpes model for moderne islamformer undersøges aktuelle problemstillinger og splittelser i islam, med fokus på spørgsmål om kvindelige imamer og fortolkning af islam.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Forløbet er inddelt efter de tre juveler. Det vil sige, at vi begynder kort om buddhismens historiske ophav og buddhalegenden. Derefter er vi gået videre centrale dele af dharma med begreber som lidelse, begær, forgængelighed, de fire ædle sandheder og vejen med de otte led. Efterfølgende er våret i dybden med karma, samsara og årsagskæden, illustreret via livshjulet. Vi er også gået ind i opgøret med jeget og de fem skhandaer.
Derudover har vi arbejdet med generelle forskelle på Therevada, Mahayana og Vanaryana Buddhisme. Sanghaen er belyst gennem forskellene på klosterbuddhisme og lægfolkbuddhisme inden til sidst at komme ind på moderne vestlig buddhisme. Vi har læst følgende kildetekster, som også fremgår af det vedhæftede kompendium.
- Buddhalegenden
- Benarestalen
- ”Hvem er jeg” –
- Livshjulet
- Årsagskæden
- Vejen med de otte led, der fører til lidelsens ophør
- Meditationsteknikker
- ”Nirvana er usammensat”
- Uddrag af artikler om Buddhistisk etik af Jørn Borup
- Buddha, Buddha Cool af Jørn Borup
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nye religiøse bevægelser

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige nye religiøse bevægelser. Eleverne har selv udpeget de bevægelser, som de ville arbejde med. Det begrebslige fokus har været at skelne mellem forskellige religiøse fælleskaber ud fra kirke, sekt, kult og denomination. Derudover har eleverne skulle sætte de forskellige nye religiøse bevægelser i forbindelse og sammenligne med de mere klassiske og etablerede religioners antropologi, kosmologi og teologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer