X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 re/2x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Religion C
Lærer(e)
Katrine Gadsbøll
Hold
2024 re/2x (
2x re
,
2x re (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro
Titel 2
Kristendom
Titel 3
Islam
Titel 4
Buddhisme
Titel 5
Nye religiøse bevægelser
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro
Indhold
Kernestof:
Læreplan Religion C STX 2017.pdf
Teori og Metode Kompendium
Rothstein - Der findes ikke religioner.pdf
Opgaver til intro 1 og 2.docx
The Jesus of History versus the Christ of Faith
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kristendom
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål Modul 1.docx
Hvis du ikke blev færdig med opgave 4 i sidste modul, er det lektie til i dag :-)
Kristendom Kompendium
KRISTENDOMSKOMPENDIE - KG.docx
image.png
Arbejdsopgaver Skabelse og Syndefald.docx
Handout Skabelse og Syndefald.pdf
Lektie: Læs "myteteori" i dit teori- og metodekompendium. Notér 3 ting, der karakteriserer en myte og øv dig på at forklare det mundtligt.
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL KRISTENDOM MODUL 3.docx
KRISTENDOMSKOMPENDIE - 2.C,U,X - KG.docx
Arbejdsopgaver modul 4.docx
Læs om oldkirken, inkl. tidslinjen, og svar på: 1) Hvad er oldkirken en betegnelse for? 2) Hvad karakteriserer hhv. den apostolske periode, den efter-apostolske periode, den old-katolske periode og rigs-kirkens periode?
TEORI & METODE
Eat & meet Jesus.pdf
Arbejdsopgave NT & Ritualer.docx
Teori og Metode kompendium
Arbejdsopgave dåb og nadver.docx
Lektie: Færdiggør opgave 3 fra sidste gang til i dag! (I skal bruge den til fremlæggelser i modulet i dag!)
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Arbejdsspørgsmål til Luthers Reformation.docx
Arbejdsopgaver Modernitet 1
Arbejdsopgaver Modernitet 1.docx
Gruppearbejde.docx
Medbring hovedtelefoner :)
Opgave til Casper Christensen.docx
Tal til mig | Casper Christensen: En dag bad jeg til Gud. Og så skete der det, at det virkede | DR LYD
Læs om senmoderne religion i dit kristendomskompendium: Kapitel 9, s.29-30.
Islam kompendium
Tidslinje og arbejdsspørgsmål.docx
Teori og metode-kompendium
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Islam
Indhold
Kernestof:
Tidslinje og arbejdsspørgsmål.docx
Arbejdsopgaver Islam 2.docx
Teori og Metode
Islam-kompendium
Islam Kompendie
Taksonomi i religionsfaget
Gruppearbejde 5 Søjler.docx
Islam Kompendium
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Teori og metode
image.png
Arbejdsopgaver Sharia & Fiqh.docx
Arbejdsopgaver Sharia 7.docx
Kvindelige imamer
Hvis I ikke blev færdige med at læse kapitel 5 i sidste modul, er det lektie til i dag.
Husk, i skal have set hele dokumentaren "Den Kvindelige Danske Imam" færdigt til i dag :-) den er lånt til jer på mit.cfu, og vi er nået til minut 24.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Buddhisme
Forløbet er inddelt efter de tre juveler. Det vil sige, at vi begynder kort om buddhismens historiske ophav og buddhalegenden. Derefter er vi gået videre centrale dele af dharma med begreber som lidelse, begær, forgængelighed, de fire ædle sandheder og vejen med de otte led. Efterfølgende er vi gået i dybden med karma, samsara og årsagskæden, illustreret via livshjulet. Vi har også arbejdet med i opgøret med jeget og de fem skhandaer.
Derudover har vi arbejdet med generelle forskelle på Therevada, Mahayana og Vanaryana Buddhisme. Sanghaen er belyst gennem forskellene på klosterbuddhisme og lægfolkbuddhisme inden til sidst at komme ind på moderne vestlig buddhisme. Vi har læst følgende kildetekster, som også fremgår af det vedhæftede kompendium.
- Buddhalegenden
- Benarestalen
- ”Hvem er jeg” –
- Livshjulet
- Årsagskæden
- Vejen med de otte led, der fører til lidelsens ophør
- Meditationsteknikker
- ”Nirvana er usammensat”
- Uddrag af artikler om Buddhistisk etik af Jørn Borup
- Buddha, Buddha Cool af Jørn Borup
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt forløb om buddhisme. Et fantastisk spændende emne og kulturverden, vi nu skal træde ind i. Vedhæftet finder I det kompendium, som vi skal bruge til forløbet. I skal læse s 1-7 i kompendiet som introducerer emnet.Buddhisme kompendium
Afsnit
Vi hopper videre til Buddhalegenden, og læs s 7-8 i kompendiet og brug de læsespørgsmål, der står i bunden.
Arbejdsark - buddhismen.odt
Læs s 10-11 i Kompendiet
Ingen lektier. Vi tager dem i moduler, men det kommer til at handle, hvad livet går ud på. Simpelthen. Inspireret af Buddhismen, selvfølgelig.
Vi starter med at samle op på jeres tekst fra sidst - vi mangler at gå helt ned i teksten og vores fortolkning - så gennemgå gerne jeres noter inden undervisning, og så gennemgår vi buddhismens berømte livshjul - læs s 16-17
Inden undervisningen skal I gennemgå alle jeres noter fra sidst om livshjulet. Så tager vi det i fælleskab. Efterfølgende skal vi beskæftige os med forskellige retninger indenfor buddhismen. I modulet skal I alle gå mere i dybden med de forskellige g
Opsamling på jeres arbejde om de forskellige retninger i buddhismen i vores fælles skema. Vi træner analyser i modulet på kilderne i kompendiet om "Årsagskæden" og "Vejen med de otte led" de er på s 34-36 i kompendiet.
Vi skal meditere! altså læse om det og prøve det. I modulet læser vi en tekst, og ser om hvorvidt vi kan nå en form for oplysning. Læs teksten "Meditationsøvelser" på s 38-40 i Kompendiet. Prøv også gerne at udføre meditationen derhjemme inden underv
Om Etik i Buddhismen - læs s 44- 48 i Kompendiet - det er række forskellige udgaver af hvad det vil sige at være et godt menneske i buddhismen.
Sanghaen i buddhismen. Vi ser filmklip og læser kilder om livet i kloster. Det bliver godt!!
Ritualer i buddhismen - læs s 53 til 57 i Kompendiet ( til med afsnittet om der på siden, hvor der står "overgangsritualer")
Moderne vestlig buddhisme - læs s 60-64 i kompendiet
Opsamling på buddhisme. Analysetræning i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nye religiøse bevægelser
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige nye religiøse bevægelser. Eleverne har selv udpeget de bevægelser, som de ville arbejde med. Det begrebslige fokus har været at skelne mellem forskellige religiøse fælleskaber ud fra kirke, sekt, kult og denomination. Derudover har eleverne skulle sætte de forskellige nye religiøse bevægelser i forbindelse og sammenligne med de mere klassiske og etablerede religioners antropologi, kosmologi og teologi.
Indhold
Kernestof:
I skal alle have jeres optagelser færdige, og så starter vi på et nyt forløb om nye religiøse bevægelser.
Ny religiøse bevægelser - typologier. I modulet skal vi læse om, hvordan man kan skelne mellem kirke/kult/sekt/denomination.
religiøse fællesskaber (1).pdf
I dette modul skal I arbejde videre med hver jeres projekt med henblik på fremlæggelse næste gang.
Første del af modulet skal I arbejde videre med jeres projekter. I næste del af modulet skal I præsentere.
Fremlæggelser og eksamenssnak
Sidste religionsmodul. Vi hygger og laver refleksionsøvelse om religion.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955369", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955369", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955369" }