Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Stinne Kirketerp Nielsen
|
Hold
|
2024 bi/2a (2a bi, 2a bi (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Klima- og biodiversitetskrise
Vi skal arbejde med kredsløb, klimapåvirkninger og forurening, samt biodiversitet.
Praktisk skal vi lave forsøg med biodiversitetsindex, minimumsloven og algevækst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skovens biodiversitet
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 - Celler, sygdom og vækst
Vi skal arbejde med celletyper, vækst af celler og cellernes opbygning og funktion.
Vi kommer til at tale om bakterier, virus og eukaryote celler, og hvordan man styrer og måler vækst ud fra viden om minimumsloven.
Derudover skal vi arbejde med forskellige sygdomsskabende bakterier og i forbindelse med dette skal eleverne vide noget om immunforsvar og antibiotika.
Her arbejder eleverne med informationssøgning og figurforståelse.
Praktisk skal vi arbejde med mikroskopi og resistens i bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hansen, Hestbech, Kahl, Marcussen,Marker: Biologibogen, Systime; sider: 164-173, 182-185
-
Video 1: Introduction to Cells
-
Arbejdsark
-
Plan for virtuelt arbejde
-
Arbejdsspørgsmål til celler, celletyper og virus - 2a bi 2024.docx
-
Test din viden om prokaryote celler
-
Test din viden om eukaryote celler
-
Krydsord om celler - 2a bi 2024.pdf
-
Celler og transport - 2a bi 2024.ppt
-
Biologi i udvikling - C-niveau 1. udgave; sider: 8-11
-
Biologi i udvikling 1. udgave side 8-11 (Hvad er liv).pdf
-
Biologibogen; sider: 182-188
-
Opgave om organeller og deres funktion - 2a bi - 2024.pdf
-
Journaløvelse - Mikroskopi af dyre- og planteceller - 2a bi - 2024.doc
-
Arbejdsspørgsmål til cellemembranens opbygning og funktion samt transport - 2a bi 2024.doc
-
Arbejdsspørgsmål til naturvidenskabelig metode - 2a bi 2024.docx
-
Naturvidenskabelig metode - 2a bi - 2024.pptx
-
Oplev naturvidenskaben; sider: 8-13
Simonsen R, Nielsen A, Jespersen S, Egebo LA, 1. udgave, 2. oplag, 2005, Nucleus.
-
Oplev Naturvidenskaben side 8-13.pdf
-
Sikkerhed og regler i laboratoriet.doc
-
Laboratoriejournal.docx
-
Journaløvelse med diffusion og cellestørrelse - 2a bi - 2024.docx
-
Lektie: Færdiggør beregninger og arbejdspørgsmål
-
Bacteria (Updated)
-
Til dette modul skal hver gruppe forberede fremlæggelse om deres valgte bakterie
-
De sidste fremlæggelser
-
Se filmen om lab-arbejde FØR modulet
-
Bakteriers resistens overfor antibiotika
-
Grupper
-
Artikel: Mikrober har magt til at gøre dig syg – og holde dig rask
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Resistens i bakterier
|
07-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Celler og transport
Celler og transport
- Redegøre for pro- og eukaryote cellers opbygning, organellers funktion samt deres ligheder og forskelle.
- Redegøre for cellemembranens opbygning og funktion.
- Forklare hvad passiv transport er (herunder simpel og faciliteret diffusion samt osmose) og give konkrete eksempler på det.
- Forklare, hvad aktiv transport er og give konkrete eksempler på det.
Øvelser:
- Mikroskopi af plante- og dyreceller (journaløvelse)
- Diffusion og cellestørrelse (journaløvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 - Det centrale dogme, nedarvning og DNA
Forløbet beskæftiger sig med hvordan forskellige egenskaber nedarves og hvilke mønstre dette kan give ud fra f.eks. stamtræer.
Derefter gennemgås det centrale dogme med fokus på opbygning af DNA og sammenhængen mellem gen og egenskab.
Til sidst arbejdes med mitose og hvordan viden om det centrale dogme, gener og nedarvning kan udnyttes via bioteknologiske metoder.
Herunder vil bioetik blive inddraget.
Arbejdsformen er her i nogle moduler gruppearbejde med fokus på at lave en poster og fremlæggelse for resten af klassen.
Forsøg med blodtypebestemmelse og ekstraktion af DNA fra jordbær.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA cocktail
|
25-02-2025
|
Poster
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 - Kost og fordøjelse
Vi arbejder med den menneskelige fordøjelse og den kost, vi spiser.
Opbygning af næringsstoffer og hvor de stammer fra, samt nedbrydning i fordøjelsessystemet.
Der arbejdes med informationssøgning på forskellige platforme og i den forbindelse arbejder vi med figurforståelse og beskrivelser.
Eksperimeltelt arbejde inkluderer i dette forløb forsøg med nedbrydning af fødevarer/næringsstoffer og enzymtyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om fordøjelsesforsøg
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 - Sexologi
Forløbet fokuserer på kønshormoner og regulering af disse, med fokus på feedbackmekanismer.
Eleverne arbejder med hormonforstyrrende stoffer og hvordan kønskarakteristika bliver dannet og påvirket af hormoner, både de naturlige og udefrakommende.
Arbejde med forsøg: Nej
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955373",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955373",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955373"
}