Holdet 2024 bi/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Stinne Kirketerp Nielsen
Hold 2024 bi/2a (2a bi, 2a bi (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Klima- og biodiversitetskrise
Titel 2 Forløb#2 - Celler, sygdom og vækst
Titel 3 Celler og transport
Titel 4 Forløb#3 - Det centrale dogme, nedarvning og DNA
Titel 5 Forløb#4 - Kost og fordøjelse
Titel 6 Forløb#5 - Sexologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Klima- og biodiversitetskrise

Vi skal arbejde med kredsløb, klimapåvirkninger og forurening, samt biodiversitet.

Praktisk skal vi lave forsøg med biodiversitetsindex, minimumsloven og algevækst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skovens biodiversitet 23-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 - Celler, sygdom og vækst

Vi skal arbejde med celletyper, vækst af celler og cellernes opbygning og funktion.
Vi kommer til at tale om bakterier, virus og eukaryote celler, og hvordan man styrer og måler vækst ud fra viden om minimumsloven.

Derudover skal vi arbejde med forskellige sygdomsskabende bakterier og i forbindelse med dette skal eleverne vide noget om immunforsvar og antibiotika.
Her arbejder eleverne med informationssøgning og figurforståelse.

Praktisk skal vi arbejde med mikroskopi og resistens i bakterier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Resistens i bakterier 07-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Celler og transport

Celler og transport
- Redegøre for pro- og eukaryote cellers opbygning, organellers funktion samt deres ligheder og forskelle.
- Redegøre for cellemembranens opbygning og funktion.
- Forklare hvad passiv transport er (herunder simpel og faciliteret diffusion samt osmose) og give konkrete eksempler på det.
- Forklare, hvad aktiv transport er og give konkrete eksempler på det.

Øvelser:
- Mikroskopi af plante- og dyreceller (journaløvelse)
- Diffusion og cellestørrelse (journaløvelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 - Det centrale dogme, nedarvning og DNA

Forløbet beskæftiger sig med hvordan forskellige egenskaber nedarves og hvilke mønstre dette kan give ud fra f.eks. stamtræer.
Derefter gennemgås det centrale dogme med fokus på opbygning af DNA og sammenhængen mellem gen og egenskab.
Til sidst arbejdes med mitose og hvordan viden om det centrale dogme, gener og nedarvning kan udnyttes via bioteknologiske metoder.
Herunder vil bioetik blive inddraget.

Arbejdsformen er her i nogle moduler gruppearbejde med fokus på at lave en poster og fremlæggelse for resten af klassen.

Forsøg med blodtypebestemmelse og ekstraktion af DNA fra jordbær.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DNA cocktail 25-02-2025
Poster 04-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#4 - Kost og fordøjelse

Vi arbejder med den menneskelige fordøjelse og den kost, vi spiser.
Opbygning af næringsstoffer og hvor de stammer fra, samt nedbrydning i fordøjelsessystemet.

Der arbejdes med informationssøgning på forskellige platforme og i den forbindelse arbejder vi med figurforståelse og beskrivelser.

Eksperimeltelt arbejde inkluderer i dette forløb forsøg med nedbrydning af fødevarer/næringsstoffer og enzymtyper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om fordøjelsesforsøg 02-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5 - Sexologi

Forløbet fokuserer på kønshormoner og regulering af disse, med fokus på feedbackmekanismer.
Eleverne arbejder med hormonforstyrrende stoffer og hvordan kønskarakteristika bliver dannet og påvirket af hormoner, både de naturlige og udefrakommende.

Arbejde med forsøg: Nej
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer