Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karina Haupt, Nicolai Elmo Jensen
|
Hold
|
2024 bi/2s (2s bi, 2s bi (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost og sundhed
Kostens bestanddele
Fordøjelsessystemet
Blodsukkerregulering
Diabetes
Sundhed
Fordøjelsessystemet
Rotte dissektion
Hjertet + lungernes opbygning
Blodets kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA, arv og miljø
DNA
Proteinsyntese
Stamtavler
Nedarvningsprincipper
Blodtypebestemmelse
Ekskursion til ZOO
Genteknologi, PCR + gel-elektroforese (meget kort)
Gensplejsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi og hormoner
Hormoner
Sædcelleproduktion
Menstruationscyklus
Prævention
Seksuelt overførte sygdomme
Barnløshed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Cellebiologi
Undervisningen er varetaget af NJ som ikke har skrevet en undervisningsbeskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi
Undervisningen er varetaget af NJ som ikke har skrevet en undervisningsbeskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Det sidste forløb i biologi skal omhandle naturen omkring os. Vi skal kigge på de processer der holder os i live og forstå hvordan økosystemer er opbygget og hvad der påvirker dem.
Klassisk økologi
- Økosystem
- Biotiske/Abiotiske faktorer
- Intra- og interspecifik konkurrence
- Energier i et økosystem
- Fødekæder (Græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde) samt fødenet
- Autotrofe og heterotrofe organismer
- Biodiversitet
Processer
- Fotosyntese
- Spalteåbning
- Respiration
Øvelser:
- Ekskursion til Hyrdehøj sø
- Illustrationer af selvvalgte økosystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955375",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955375",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955375"
}