Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Michael Frellesvig Boss
|
Hold
|
2024 ke/2q (2q ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Eleverne skal kunne beskrive et grundstofs elektronstruktur ud fra oplysningerne i Grundstoffernes periodesystem og forstå og forklare den overordnede opbygning af Grundstoffernes periodesystem med udgangspunkt i termerne perioder og (hoved)grupper.
Eleverne har set et reaktionsskema, og kender forskel på reaktanter og produkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner
Eleverne skal ud fra oktetregel og elektronstruktur kunne forklare dannelse af ioner.
Præsenteret for en ion eller simpel ionforbindelse skal eleverne kunne navngive denne.
Eleverne kan tegne et simpelt iongitter og forklare ionbinding ud fra dette.
Eleverne kender forskel på en exo- og en endoterm reaktion og ved at det handler om energi.
Eleverne kan ud fra oplysninger om opløselighed vurdere om sammenblanding af to opløsninger af letopløselige ioner vil danne bundfald, og kan angive reaktionsskemaet for fældningsreaktionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalent Binding
Eleverne kan ud fra teorien om elektronskyer forklare forskellen mellem en kovalent og en ionbinding.
Eleverne skal ud fra Grundstoffernes periodesystem forudsige hvor mange bindinger et atom vil danne.
Ud fra elektronegativitets-værdier side 68 og/eller Grundstoffernes periodesystem skal eleverne kunne beregne polaritet i en binding.
Eleverne kan tegne simple molekyler med bindinger, evt. med hjælp fra molekylebyggesæt.
Ud fra molekylebyggesæt eller strukturtegninger kan eleverne forklare den rumlige opbygning af simple molekyler (lineære, tetraeder, vandmolekylet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mængdeberegning
Eleverne kan benytte de centrale formler inden for mængdeberegninger til at bestemme stofmængde, volumen eller koncentration.
Eleverne kan forklare hvad 1 mol stof er. Ud fra et reaktionsskema kan eleverne regne ækvivalente stofmængder og konstatere simple underskuds/overskuds-situationer.
m M n beregninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Blandinger
Eleverne skal kunne bruge koncentrations begrebet. Fokus er aktuel pg formel koncentration i forbindelse med opløste salte, og fortyndet syre og baser. forløbet har desuden fokus på brugen af koncentrationsbegrebet i forbindelse med titrering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Syre Base
Eleverne kan give en kort definition på en syre og en base med udgangspunkt i hydronolyse. pH-skalaen kan bruges som udgangspunkt til at udpege sure/basiske opløsninger, samt den relative mængde af hydroner.
Eleverne kan gennemføre titreranalyse kolorimetrisk og potentiometrisk og bestemme ækvivalenspunkt og koncentration for en syre/base.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Organisk kemi
Eleverne skal kort kunne definere hvad et organisk molekyle er.
Ud fra en strukturformel skal eleverne kunne udpege enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger, samt navngive simple molekyler (alkan/alken/alhohol).
Eleverne kan give mindst et eksempel på hhv. elimination, addition og substitution. Dette gøres ved fokus på laboratoriearbejde.
Eleverne ved hvad en forbrændingsreaktion er og bestemme den dannet stofmængde af CO2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Redox
Eleverne skal ud fra spændingsrækken kunne forudsige udfaldet af et simpelt redox forsøg med metal/metal ion (eller syre). samt bruge reglerne side 179.
Eleverne kan afstemme simple redoxreaktioner ved brug af oxidationstal og kan ud fra oxidationstrin bestemme oxidation og reduktion.
Eleverne kan forklare begrebet elektronoverførsel ved hjælp af opdeling i en oxidation og en reduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955378",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955378",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955378"
}