Holdet 2024 ke/2q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Michael Frellesvig Boss
Hold 2024 ke/2q (2q ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer
Titel 2 Ioner
Titel 3 Kovalent Binding
Titel 4 Spil
Titel 5 Mængdeberegning
Titel 6 Blandinger
Titel 7 Syre Base
Titel 8 Organisk kemi
Titel 9 Redox

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer

Eleverne skal kunne beskrive et grundstofs elektronstruktur ud fra oplysningerne i Grundstoffernes periodesystem og forstå og forklare den overordnede opbygning af Grundstoffernes periodesystem med udgangspunkt i termerne perioder og (hoved)grupper.
Eleverne har set et reaktionsskema, og kender forskel på reaktanter og produkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ioner

Eleverne skal ud fra oktetregel og elektronstruktur kunne forklare dannelse af ioner.
Præsenteret for en ion eller simpel ionforbindelse skal eleverne kunne navngive denne.
Eleverne kan tegne et simpelt iongitter og forklare ionbinding ud fra dette.
Eleverne kender forskel på en exo- og en endoterm reaktion og ved at det handler om energi.
Eleverne kan ud fra oplysninger om opløselighed vurdere om sammenblanding af to opløsninger af letopløselige ioner vil danne bundfald, og kan angive reaktionsskemaet for fældningsreaktionen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kovalent Binding

Eleverne kan ud fra teorien om elektronskyer forklare forskellen mellem en kovalent og en ionbinding.
Eleverne skal ud fra Grundstoffernes periodesystem forudsige hvor mange bindinger et atom vil danne.
Ud fra elektronegativitets-værdier side 68 og/eller Grundstoffernes periodesystem skal eleverne kunne beregne polaritet i en binding.
Eleverne kan tegne simple molekyler med bindinger, evt. med hjælp fra molekylebyggesæt.
Ud fra molekylebyggesæt eller strukturtegninger kan eleverne forklare den rumlige opbygning af simple molekyler (lineære, tetraeder, vandmolekylet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Spil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Blandinger

Eleverne skal kunne bruge koncentrations begrebet. Fokus er aktuel pg formel koncentration i forbindelse med opløste salte, og fortyndet syre og baser. forløbet har desuden fokus på brugen af koncentrationsbegrebet i forbindelse med titrering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Syre Base

Eleverne kan give en kort definition på en syre og en base med udgangspunkt i hydronolyse. pH-skalaen kan bruges som udgangspunkt til at udpege sure/basiske opløsninger, samt den relative mængde af hydroner.
Eleverne kan gennemføre  titreranalyse kolorimetrisk og potentiometrisk og bestemme ækvivalenspunkt og koncentration for en syre/base.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Organisk kemi

Eleverne skal kort kunne definere hvad et organisk molekyle er.
Ud fra en strukturformel skal eleverne kunne udpege enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger, samt navngive simple molekyler (alkan/alken/alhohol).
Eleverne kan give mindst et eksempel på hhv. elimination, addition og substitution. Dette gøres ved fokus på laboratoriearbejde.
Eleverne ved hvad en forbrændingsreaktion er og bestemme den dannet stofmængde af CO2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Redox

Eleverne skal ud fra spændingsrækken kunne forudsige udfaldet af et simpelt redox forsøg med metal/metal ion (eller syre). samt bruge reglerne side 179.
Eleverne kan afstemme simple redoxreaktioner ved brug af oxidationstal og kan ud fra oxidationstrin bestemme oxidation og reduktion.
Eleverne kan forklare begrebet elektronoverførsel ved hjælp af opdeling i en oxidation og en reduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer