Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Kjæreby Pedersen
|
Hold
|
2024 bi/2b (2b bi, 2b bi (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad betyder naturen for os
Planter og dyrs tilpasning
Hvad betyder naturen for os?
Cellebiologi og DNA - plante- og dyreceller (mere i senere forløb)
Økologi - abiotiske og biotiske faktorer
Fødekæder og fødenet
Energistrømme
Mikrobiologi - og bakteriernes betydning (større fokus i senere forløb)
Bæredygtighed
C-kredsløbet
Fotosyntese
Respiration
Sø-økologi (økosystem, samspil mellem arter)
Biodiversitet
Rapportøvelse: Fotosyntese og respiration
Journaløvelse: Makroindeks - undersøgelse af sø / biotop (Hyrdehøj Sø)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A. Biologirapport_Fotosyntese
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad bestemmer hvem vi er
Hvad bestemmer hvem vi er?
Ta´ en gentest - og hvad kan den bruges til?
Cellen - organeller og transportformer
Genetiske grundbegreber
Genetik og Mendel (1 gens udspaltning)
Blodtyper
Stamtræer og nedarvningsprincipper
Det centrale dogme
DNA og replikation, forud for en celledeling
DNA, RNA og proteinsyntesen
Mutationer (punktmutationer og kromosommutationer)
Evolution - udvikling og artsdannelse
Journaløvelse: Diffusion og cellestørrelse
Journaløvelse: Blodtypebestemmelse (ABO og Rhesus)
Rapportøvelse: DNA-oprensning, DNA i kiwi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
B. Biologirapport_DNA
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mikroorganismer - ven eller fjende
Mikrobiologi
Mikroorganismer - ven eller fjende?
Celler (procaryote og eucaryote)
Bakterier og resistensudvikling
Antibiotika
Mikrobiologisk antibiotika-resistens problem
Vækst, vækstforhold og gæring (den mikrobielle vækstkurve)
Evolution og evolutionsprincipper (opsamling)
Anvendelse, muligheder, problemer i forhold til mikroorganismer.
Probiotika - de gavnlige tarmbakterier
Virus - kort
Rapportøvelse: Antibiotika resistens (vækst af e.coli og antibiotika)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Et mikrobiologisk antibiotika-resistens problem
|
23-01-2025
|
C. Biologirapport_Bakterievækst
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kuk i hormonerne
Kuk i hormonerne
Forplantning
Hormonel regulering - sædproduktion og menstruationscyklus.
Feed-back mekanismer af kønshormonerne
Mitose og meiose
Kromosomtalsmutationer
Hvordan påvirker hormonerne os?
Hvad er ok - og hvad er ikke ok?
Prævention
Kønssygdomme (primært klamydia)
Befrugtning og graviditet
Kort om :
Hormonforstyrrende stoffer
Anaboliske steroider
Hormonforstyrrende stoffer og fertilitet
Rapportøvelse: Graviditetstest - lær at afkode en graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
D. Biologirapport_gravidhormoner
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvad er et sundt liv
Sundhed - hvad spiller ind?
Hvad er et sundt liv?
Hvad er sundhed?
Oversigt over kroppens organsystemer
Kost og kostråd
Makronæringsstofferne (kulhydrater, fedt og proteiner)
Opbygning og funktion af disse.
Fordøjelsen - opbygning og funktion.
Enzymer - funktion og virkemåde (aktivt center / active site, optimum, denaturering)
Nedbrydning og optagelse af næringsstofferne
Kost og sygdom
Regulering af blodglukose (insulin og glukagon)
Diabetes (type 1 og type 2)
Tarmbakterier (probiotika)(fra tidligere forløb)
Rapportøvelse: Undersøgelse af enzymet katalase og dets effektivitet (i lever og kartofler, v. knusning og kogning)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
E. Biologirapport_Enzymaktivitet
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955380",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955380",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955380"
}