Holdet 2024 ps/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kristina Lang
Hold 2024 ps/2b (2b ps, 2b ps (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1,del 1 : Individet som køn
Titel 2 Tema 1,del 2: Individet inde i og udenfor gruppen
Titel 3 Tema 2: Barndommens betydning
Titel 4 Tema 3: Ungdommens glæder og udfordringer
Titel 5 Repetitionsforløb:

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1,del 1 : Individet som køn

Intro til psykologi som et multiteoretisk og et empirisk baseret fag, et fag, hvor der er mange måder at forklare et psykologisk fænomen /en psykologisk problemstilling på. Vi tager udgangspunkt i problemstillingen: "Hvad er køn?" og nærmer os svaret gennem forskellige teorier og undersøgelser om emnet

Særlige fokuspunkter:
-Du  introduceres til forskellige psykologiske teorier med henblik på at blive bevidst om,,at der findes forskellige forklarings-modeller på en psykologiske problemstilling, dette bliver eksemplificeret via temaet:" hvad er et køn?"
-Du kan redegøre for de forskellige teorier om , hvad køn er
-Du vil kende til forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi

-Du kender tpsykologiens forskellige videnskabelige metoder og hvad disser kan anvendes til

Arbejdsformer: læreroplæg, klassesamtale og gruppearbejde


Materiale:
Psykologiens Veje , 2018:
pp.9-10: intro til psykologifaget

pp.29-30 + 50: metoder i psykologi (eksperiment, observation og spørgeskema, interview)

pp.57-65 køn og kønsforskelle - fordelt på grupper og afholdt oplæg

Artikler:
-Condry, John og Sandra Condry,1976- undersøgelse om kønsstereotyper (modul den 24/8-2024 ) (1 ns)
-"Vi lader Luka være dreng..."/Information/debat/ 01/2024:-https://www.information.dk/debat/2024/01/lader-luka-vaere-dreng-synes-konservative-ellers-goere (2ns)
- "Køn og selvopfattelse"- s. 160 i "PsykC" af M.Riisager/Frydenlund, 2023 (1 ns)- se bilag i modulet 29/8

Filmklip:  (4-7 minutter=1 ns)

-Vincent vil ikke sættes i bås:- https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge (  10 min= ca 2 ns)

- Eldina har hår i ansigtet - hvilket køn er du DR3:https://www.youtube.com/watch?v=d-5Rk93GXME (5:17 minutter)                                                                                       (1ns)

- ("Ser du kønnet før barnet ?"
https://www.youtube.com/watch?v=ftv_RLvnvO0 (4,56 min =  1 ns) )
                                                                                           I alt ca 24 ns

Faglige mål (fra læreplanen på UVM)
At  kunne skelne mellem hverdags psykologi og videnskabelig psykologi,
At kunne inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 1,del 2: Individet inde i og udenfor gruppen

Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i teorier om kønsidentitet vil vi se på gruppens rolle i at forme vores identitet på alle mulige måder..
Vi skal i forløbet undersøge gruppebegrebet, roller i gruppen og hvorfor vi som individer kan bringes til at gøre ting i grupper, som vi ikke ville gøre, når vi er alene. Vi skal undersøge forskellige definitioner på mobning, hvad ondskab er og hvornår  der er et  personligt ansvar i forbindelse med mobning, med udgangspunkt i casen "Hængt ud på nettet.
Mobning vil også blive behandlet som et eksempel på diskrimination , samt eksempler på hvordan stereotyper og fordomme fører til diskrimination af minoriteter.
Vi vil også arbejde med kommunikation, både ansigt til ansigt og den, der foregår digitalt. Der vil arbejdes med induktive øvelser i form af undersøgelser og caseanalyse.
  - I forbindelse med analyse af de forskellige socialpsykologiske eksperiment arbejder vi også med metodebegreber som sample, uafhægnige og afhængige variabler, validitet, reliabilitet ,induktion , deduktion

Kernestoffet :Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme
- ondskab og mobning som eksempel på diskrimination

Faglige mål:
-redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag

Arbejdsformer: gruppearbejde, pararbejde , kort læreroplæg, induktive og deduktive arbejdsformer

Materiale:

"Psykologiens Veje"
                      pp.40  - Bias i undersøgelser
                      pp.346-349: kommunikation (verbal, non-verbale)

                      pp.378-394 socialpsykologiske begreber, mobning,
                                           intergruppekonflikter, Robbers Cave )
    
                     pp.459-461  ondskab
                      pp. 474-477 (The Stanford Prison eksperiment)

Kopi fra"Fra Celle til selfie "- - "Radikalisering og terrorisme" pp.207-216 (se modulet den 18/11)
                                                                                                                                   (9 ns)
                                                                                                                                    
Artikel:
- "Havde mine lærere kendt mere til mobning" kronik Information/ 2021 (7027 tegn=2,9 ns)

Film/dokumentarer: (3 min =1ns)
"Hængt ud på nettet" dokumentar 2017 dr2 (cfu) (40 min=  ca 7,5  ns)
Helle Rabøl: om mobning - youtube  (5 min= ca 1 ns)
"Os og dem"- Hjernevask (38 min= 5, 5 ns)
"Hvorfor ville min lillesøster være terrorist"? DR2 dok 2018 (59 minutter  8,5 ns)

Eksperimenter:

Robbers Cave : https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ (5 min = 1 ns)
Asch eksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=iRh5qy09nNw&list=PLid--2gjLcOkmnlix_fy-CZwryjSR8P00                                                               ( 5 min= 1 ns)
Undersøgelsen: "Sladder på arbejdet lønner sig"/Videnskab.dk
"The Stanford prison "- eksperiment- s. 474-477 i Psykologiens Veje      (5 min: 1 ns.)                                                                 
Andet:
Podcastserien Hjernekassen- "forbryderhjerner":https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2022-11-01                                           (60 minutter= ca 9 ns)

Om mobning - ved Helle Rabøl Hansen: https://www.youtube.com/watch?v=XRHph2xqlZs                                                                              (8.45 min = ca  1,25 ns)
Undersøgelsen: "Sladder på arbejdet lønner sig"/Videnskab.dk
"The Stanford prison "- eksperiment- s. 474-477 i Psykologiens Veje                (4 ns)

Andet: Kattalk om at være i "Sektens klør" 18/11 - i den forbindelse læst vi om definition på ondskab i pv, samt 4 sider fra "Fra celle til selfie": hvad er en sekt osv.
                                                                                                                  (60 minutter= ca 9 ns)


I alt ca:  80  ns

Nøglebegreber:
Begreber:gruppen gruppetyper, ind og udgrupper,  konformitet(informations og normativ ), gruppepres, gruppetænkning, fordomme, stereotyper, tilskuereffekten( =by-standereffekten), Robbers Cave  ,gruppepolarisering, mobning, empati, filterbobler, ekkokamre, ondskab, Carl Goldbergs teori om udvikling af destruktiv adfærd, moralsk frakobling, validitet, reliabilitet, afhængig og uafhængig variabel, sample

eksempel på problemstilling:
I hvor høj grad påvirker gruppens normer det enkelte individ til at handle på en måde, som f.eks. mobning, der går imod individets egne normer?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 3 Tema 2: Barndommens betydning

Forløbsbeskrivelse:
Hvad gør os til dem vi er? Er det genetisk arv eller det det miljø ,vi vokser op i?
Vi skal i dette forløb arbejde med teorier og undersøgelser, der beskriver hvordan børn udvikler sig fra 0 til ca 5 år , hvilken rolle personligheden betyder for denne udvikling, familiens værdier og normer ( = opdragelse), samt hvad omsorg og omsorgssvigt er og hvordan individer reagerer på omsorgssvigt.

Fokuspunkter:  
- Barndommens betydning for det voksne individ                                                                                                   -Du kan redegøre for teorier om barnets udvikling fra 0 -5 år særligt med fokus på kommunikationens betydning (D.Stern) og tillid til verden (Erik Erikson).
-Du kan redegøre for opdragelsesformer og deres konsekvenser
-Du kan redegøre for  tilknytning, sårbarhed og resiliens.
- Du kan anvende din viden i et casearbejde ("Er du mors lille dreng" (1)+(2) +.(3))
- Du kan redegøre for begreberne omsorg og omsorgssvigt, samt konsekvenser af omsorgssvigt,
-Du kan redegøre for begreberne resiliens og risikofaktorer, samt coping
- Du kan redegøre for Kauai-udersøgelsen og forholde dig kritisk til denne, samt anvende viden til forståelse af hvorfor nogle mennesker kan blive mønsterbrydere,
- Du kender til diskussionen om, hvordan kultur og tidsepoke har fokus på forskellige psykologiske aspekter som vigtigt i barndommen ( Freud, Erikson ><Stern)
-Du kan opstille psykologiske problemstillinger, og kan undersøge (analysere)  disse vha  relevante teorier og undersøgelser..

Kernestof:
-Udviklingspsykologi: -menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
-Personlighed og identitet: -individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer (omsorgssvigt

Arbejdsformer: Oplæg, klassediskussion, pararbejde og gruppearbejde, samt præsentation,

Faglige mål (fra UVMs læreplan):
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
-– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning    
samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde  
Arbejdsformer: gruppe, par arbejde + præsentationer
                                                                                                                                                                                                    
Materiale:
                                                                                                       
"Psykologiens Veje" 2018:
                                               
                                                pp.71-73: medfødt temperament
                                                pp. 75-77: Erik Erikson s 3 første faser
                                                pp.82-84: Kritik af faseteorier
                                                pp.85-90: Sterns teori om selvet- i grupper
                                                pp.100-106: J.Bowlby + M. Ainsworth -
                                                                   tilknytning
                                               pp.108-112: prosocial adfærd og spejlneuro
                                               pp.158+120: Opdragelse og familiekulturer
                                                pp.117-120: tilknytningsforstyrrelser +
                                                                    Harry Harlow eksperimentet
                                                pp.125-126 : omsorgssvigt
                                                pp.126-130: konsekvenser af
                                                                    omsorgssvigt
                                                pp.132-135  Risiko og resiliens (Kauai-
                                                                                     undersøgelsen)
                                                
Centrale undersøgelser og eksperimenter:

-Harry Halow: "Dependency in monkeys " youtube (6 min=2 ns)

-"The strange situation":https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk  (5 minutter=1,5ns)

-Undersøgelse: Kauai-undersøgelsen (fra Psykologiens Veje 2018, pp.132-135)
Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske skader" Videnskab.dk, https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne/

Andet materiale: (3 min=1 ns)
-https://www.dr.dk/tv/se/moed-dit-urmenneske/moed-dit-urmenneske-2/moed-dit-  urmenneske-  på CFU( (40 min = 12,5 s)
- "Er du mors lille dreng?" TV2 dok- 1996 (45 min= 13,5 ns)
- "hvorfor ville min lillesøster være terrorist?" Dokumentar 2018, cfu  (59 min = 19 ns)

Andet: Vi var på besøg på Absalon produktionsskole og deltog i en workshop om udviklingspsykologi, tilegnet pædagogstuderende, den 12/12 -2024

https://mitcfu.dk/Search/titel%3A%20Kundbypigen%20-%20hvorfor%20ville%20min%20lilles%C3%B8ster%20v%C3%A6re%20terrorist%3F?mode=-1
                                                                                                                    I alt ca 80 ns

Nøglebegreber:  grundlæggende tillid, faseteori, lagdelt model, begyndende selv, tværmodal perception, kerneselv, synkroniserende adfærd, non-verbal kommunikation, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte, empati, RIG (repræsentationer af Interaktioner, der er blevet Generaliseret), fremkaldt ledsager, det subjektive selv, fælles opmærksomhedsfokus, affektiv afstemning, det verbale selv, det narrative selv, tilknytning, tilknytningsadfærd, tilknytningstype, tilknytningsstile, omsorg, omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt, resiliens,mønsterbryder,udvikling i et miljømæssigt og kommunikationsperspektiv (Erikson og Stern)

Eksempel på problemstilling:
Hvordan påvirker omsorgssvigt et menneskes liv fremover ?
--------------------------------------------------------------------------------------------



Ting vi ikke nåede at se:
                                    -"Den perfekte familie"( Tv2-dokumentar 2017) med eksempler på opdragelsesstile:  -
                                       den eftergivende (Familien Maimonede) den autoritative (familien med skema over alle
                                       aktiviteter, den autoritære( cykelfamilien fra Herning) (30 min= 4 s)
                  
Brinkmanns briks: 22/8-21 "om forældres rolle"



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 3: Ungdommens glæder og udfordringer

I dette forløb skal vi undersøge ungdommen som en livsperiode, hvor der sker mange forandringer og hvor der er gang i meget. Vi skal både undersøge hvilken rolle familie, venner , sociale medier, uddannelse påvirker identitetsdannelsen, samt hvordan man lærer i denne livsperiode, med særligt fokus på motivation og stress.

Fokuspunkter (læringsmål):
- Hvad er identitet og hvad er personlighed?
- Hvilken rolle spiller kultur /natur for vores identitetsdannelse, når man er ung?
- Redegørelse for forskellige teorier for , hvordan identitet dannes i ungdomsårene
- Hvilken rolle spiller ensomhed /venskaber på  identitetsdannelsen?
- Hvilken rolle spiller forskellige undervisningsformer effekt på læring ?(kulturelle forskelle, ude-inde skole,)
- sammenhængen mellem hukommelse og læring
- Hvad er bedst, læring alene eller med andre
-Hvad der motiverer den enkelte og hvorledes det påvirker trivslen på uddannelsesinstitutionen (Gymnasiet)-her kommer vi ind på stress?
- Du kan anvende din psykologiske viden på aktuelle cases ved at opstille problemstillinger og begrunde disse ved hjælp af din psykologiske viden.
- Du kan kritisk forholde dig til psykologiske undersøgelser ved at undersøge undersøgelsens metode, procedure, sample,den afhængige og uafhængige variabel, validitet, reliabilitet, samt resultat og konklusion,
-Du kan redegøre for hvordan hukommelsen er opbygget og hvilken betydning den første forskning inden for hukommelse har haft.
-Du kan redegøre for  begreberne opmærksomhed og perception og forstår, hvordan disse psykologiske mekanismer former tankeprocesser og opfattelse af omgivelserne
- du kender både Maslows behovspyramide og kender forskellen på indre og ydre motivation

Kernestof:
-personlighed og identitet- herunder kulturens indflydelse på tanker og handlinger
-Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
- kognition og læring

Supplerende stof:
-hukommelseseksperimenter i klassen

Arbejdsformer:
læreroplæg, klasse-diskussion, pararbejde og gruppearbejde, individuelt arbejde, videooplæg, rollespil

Faglige mål ( fra UVM læreplan)
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger

Materiale: i Psykologiens Veje/2018
             pp.303-305 : Maslows behovspyramide
             pp.309-312: The big 5 og personlighedstyper.
             pp 321-325: Ungdom og senmodernitet
             pp.328-334 (identitet, krop,køn identitet, frigørelse
                                                     fra forældre
             pp.321-324 ( "Hvad er ungdom?")
             pp.328-329 (Erik Eriksons beskrivelse af identitet)
            pp.334-337 (Det multiple selv og Gergen, Anthony Giddens og det refleksive selv)
            pp. 189-199  (hukommelse, opmærksomhed)
           
            pp.236-238   ( motivationsprocesser)
             pp. 227    (Piagets kognitive læringsteori)
             pp.369-371 ( Online- kommunikation)
            pp.32-34 (hvad er et ægte eksperiment?)
            pp.439-447+  Stress, indre og ydre faktorer, krav-kontrolmodel
            pp.457-459- Coping og copingstrategier

"Psyk C" 2023 (M. Riisager ) :
           
           pp.130-134 ("Tænkning og forståelse"). se 24/3

Zetland "Det er løgn, at vi kan alt"/Brinkmann 2021 (4ns)

Big5 test:https://bigfive-test.com/da
                                                                                                                                                                                TV-dokumentarer:  (4-7 min= 1ns):
"Teenagedyret - identiteten " Sæson 1- ep.3 :                                          (28 min:  4 ns)
https://www.dr.dk/drtv/se/teenagedyret_-identiteten_47249
- "Fremtidsdrømme nord for polarcirklen"- DR1-                                   (30 minutter:4,2 ns)
-HjernEvask Dr2: Tør du stole på din hukommelse?                             (40 min.= 5,4 ns.)
                                                                                                                                       
-"Historien om menneskehjernen- hukommelsen" https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-menneskehjernen_-hukommelsen_392038                                        (28 min= 4ns)
"The big five traits"  https://www.youtube.com/watch?v=IB1FVbo8TSs   (7 min= 1 ns)
                                                                                                                         

Undersøgelser, vi har arbejdet med:
- hvad kan du huske - se side 191 i PV
- Godden & Baddely :Kontekst og tilstandsafhængig hukommelse (s. 197-198 i PV)
-Bartlett - " Åndernes krig" (s.169-170 i PV)
-"Lost in the mall"- s. 196 i PV
- Simon og Chabris eksperiment om blind opmærksomhed:  The awarenesstest
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
                                                                                                             (5 min= ca 1,5 ns)
                                                                                                                  I alt ca.  69 ns
Nøglebegreber::
Personlighed, identitet, jeg><vi identitet(Erik Erikson), ontologisk sikkerhed (A. Giddens), refleksiv selvidentitet (A. Giddens) sociale arenaer, selvmonitorering, selviscensættelse, like-afhængighed, anerkendelse, kognitiv psykologi, kognitivt skema,  perception, opmærksomhed, sensorisk hukommelse,  kort-tids hukommelse, arbejdshukommelse,langtids-hukommelse,implicit,eksplicit hukommelse, episodisk-,semantisk-, procedure-, perceptuel hukommelse, samt hukommelsen for emotionelle begivenheder/erfaringer, genkaldelse,den konteksafhængige genkaldelse,cues,motivation,læring akut og kronisk stress, coping (emotions og problemfokuseret coping- strategi), assimilation, akkommodation

Problemstillinger:
-Hvordan påvirker sociale relationer (eller mangel på dette)på den unges identitetsdannelse?
-I hvor høj grad påvirker sociale relationer læringen?
- Hvilken rolle spiller sociale relationer motivationen for at lære?

Vi nåede ikke at se:
" the man with the 7 second short memory"-  https://www.youtube.com/watch?v=SO-3Ruw61Sg&t=176s          

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Repetitionsforløb:

Dette repetitionsforløb indledes med en repetion af viden om stress (akut og kronisk stress) og
for copingstrategierne (problemfokuseret og emotionsfokuseret coping), samt for teorien om oplevelse af sammenhæng (OAS), samt for begrebet optimal stimulations niveau.
Vi repeterer vi årets pensum i grupper ved at lave en video med  et selvstændigt arbejde med titlen som psykologisk problemstilling.
Der skal på selvstændig vis selv findes relevante cases og undersøgelse og derefter anvendes psykologisk viden fra de forskellige temaer, vi har arbejdet med .
Sidst men ikke mindst arbejder vi med eksamensøvelser og taler om det, der kan være tvivl om, og forsøger at svare på spørgsmålene; hvad har vi lært og hvornår kan man være sikker på at have lært noget?

Materiale: Psykologiens Veje pp 439-455 (i uddrag)
                "Ved det Grønne bord" (eksamensvideo)
                 Psykologiens Veje
                 Tidligere ikke længere anvendte eksamensspørgsmål
                        
Eksamensøvelser i gruppe (elev- eksaminator- censor) ved hjælp af tidligere eksamensspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer