Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Christine Bensby
|
Hold
|
2024 ol/2r (2r ol, 2r ol (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Græsk epos
Antik tekst:
Homer: Odysseen: 1., 9. og 19.sang
(overs.: Due, udg.: 2021)
Efterantik tekst:
Weiss: Modstandens Æstetik, s.17-23 (overs.: Brunse)
Udgangspunkt: moderne problemstilling:
Hvordan forstår vi i dag en helt? Hvordan kan moderne tid anvende den antikke helt?
Læringsmål:
Analysere og fortolke græsk epos
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Omfang antik tekst: 53,8 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
På dansk ved Otto Steen Due: Homers Odyssé, Gyldendal
-
Lektie: Homer: Odysseen, 1.sang v.19-95 (NB: vi læste v.1-19 sidst).
-
1.sang, v.96-212 (Bemærk v.105! Athene optræder ikke i egen skikkelse. Hun er forvandlet til en mand, Mentes).
-
1.sang, v.213-444
-
9.sang, v.1-165. Odysseus er på sin rejse hjem fra Troja ankommet til faiakernes rige. Til en fest hos faiakernes konge og dronning (Alkinoos og Arete) synger en skjald. En af sangene handler om krigen ved Troja. Da Odysseus bliver synligt berørt, sp
-
9.sang, v.166-412
-
9.sang, v.327-566. Bemærk: den første del af lektien er gentagelse af lektien fra sidst.
-
Lektie: 19.sang, v.1-260: Odysseus er nu kommet hjem til Ithaka i skikkelse af en gammel tigger (Athene har forvandlet ham). Han har afsløret sin sande identitet for Telemachos. Det er blevet aften, og Penelopeia skal nu mødes med den fremmede tigger
-
19.sang, v.261-604
-
Introduktion til uddrag fra Modstandens Æstetik.docx Uddrag Modstandens Æstetik s.17-23.pdf Læs først introduktionen i vedhæftede fil. Læs derefter uddraget fra romanen. Teksten er vedhæftet til dem, som ikke var der sidst. Medbring "Antik Mytologi".
-
Medbring noter fra undervisningen samt noget at skrive med.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk tragedie
Antik tekst:
Sofokles: Antigone (overs.: Foss)
Efterantik perspektiverende tekst:
Shakespeare: Hamlet, 1.akt
Læringsmål:
Analysere og fortolke græsk tragedie
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Perspektivere græsk tragedie til efterantik tragedie
Omfang antik tekst: 45,1 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi
Antik tekst:
Platon: Sokrates Forsvarstale (i: Kend dig selv)
Efterantik tekst:
Kierkegaard: af: "Til Selvprøvelse - Samtiden Anbefalet" - En Forbemærkning
Læringsmål:
Analysere og fortolke en filosofisk tekst af Platon
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition, samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Perspektivere græsk filosofi til senere europæisk filosofi
Omfang antik tekst: 41 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romersk epos
Antik tekst:
Vergil: Æneiden 4.sang (Romersk antologi)
Efterantik perspektiverende tekst:
Dante: Den Guddommelige komedie, Helvedet 1.-5.sang (overs.: Meyer)
Læringsmål:
Analysere og fortolke romersk epos
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Perspektivere romersk epos til senere europæisk litteratur
Omfang antik tekst: 23,5 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Christensen, Bent & Chr. Gorm Tortzen: Romersk antologi, Museum Tusculanum; sider: 135-154
-
Læs først om forfatteren og værket (s.105-106)
-
Vergil: Æneiden, 4.sang v.90-299
-
Genlæs en del af lektien fra sidst (Æneiden: 4.sang, v.129-299). Læs derefter v.300-303.
-
Vergil: Æneiden, 4.sang, v.300-503
-
Vergil: Æneiden, 4.sang, v.504-705 (vi indleder med at tale om den sidste del af lektien fra sidst (fra v.397-503)
-
Læs 1.sang af Den Guddommelige Komedie. Husk, at der er noter sidst i papirerne.
-
Dante: sang 2 og 3 (husk, at der er noter sidst i papirerne).
-
Dante: 4. og 5.sang
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kunst
Antikke skulpturer:
To kouroi fra Delfi
Peplos-koren
Sifniernes skatkammer, frisen (udsnit fra nordsiden m. Gigantomachi)
Zeus-templet i Olympia, (vestgavlen, midtergruppen)
Zeus-templet i Olympia (metope m. Herakles og Atlas)
Spydbæreren
Parthenon (metope m.lapith og kentaur)
Parthenon (udsnit af østfrisen)
Laokoon
Augustus fra Primaporta
Efterantik skulptur:
Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
Læringsmål:
Analysere og fortolke græske og romerske monumenter
Identificere, forklare og forholde sig til værkernes form og funktion
Perspektivere græsk og romersk skulptur til senere europæisk skulptur
Billeder og baggrundslæsning: fundet på nettet. Elementer i forløbet har været projektpræget, og eleverne har trænet deres evne til at søge, udvælge og formidle relevant fagligt materiale om den græsk-romerske oldtid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955384",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955384",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955384"
}