Holdet 2024 ol/2r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Christine Bensby
Hold 2024 ol/2r (2r ol, 2r ol (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk epos
Titel 2 Græsk tragedie
Titel 3 Filosofi
Titel 4 Romersk epos
Titel 5 Kunst
Titel 6 Tilladte digitale hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk epos

Antik tekst:
Homer: Odysseen: 1., 9. og 19.sang
(overs.: Due, udg.: 2021)

Efterantik tekst:
Weiss: Modstandens Æstetik, s.17-23 (overs.: Brunse)

Udgangspunkt: moderne problemstilling:
Hvordan forstår vi i dag en helt? Hvordan kan moderne tid anvende den antikke helt?

Læringsmål:
Analysere og fortolke græsk epos
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition samt holdninger og værdier i værket og dets samtid

Omfang antik tekst: 53,8 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Græsk tragedie

Antik tekst:
Sofokles: Antigone (overs.: Foss)

Efterantik perspektiverende tekst:
Shakespeare: Hamlet, 1.akt

Læringsmål:
Analysere og fortolke græsk tragedie
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Perspektivere græsk tragedie til efterantik tragedie

Omfang antik tekst: 45,1 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filosofi

Antik tekst:
Platon: Sokrates Forsvarstale (i: Kend dig selv)

Efterantik tekst:
Kierkegaard: af: "Til Selvprøvelse - Samtiden Anbefalet" - En Forbemærkning

Læringsmål:
Analysere og fortolke en filosofisk tekst af Platon
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition, samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Perspektivere græsk filosofi til senere europæisk filosofi

Omfang antik tekst: 41 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romersk epos

Antik tekst:
Vergil: Æneiden 4.sang (Romersk antologi)

Efterantik perspektiverende tekst:
Dante: Den Guddommelige komedie, Helvedet 1.-5.sang (overs.: Meyer)

Læringsmål:
Analysere og fortolke romersk epos
Identificere, forklare og forholde sig til genre, komposition samt holdninger og værdier i værket og dets samtid
Perspektivere romersk epos til senere europæisk litteratur

Omfang antik tekst: 23,5 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kunst

Antikke skulpturer:
To kouroi fra Delfi
Peplos-koren
Sifniernes skatkammer, frisen (udsnit fra nordsiden m. Gigantomachi)
Zeus-templet i Olympia, (vestgavlen, midtergruppen)
Zeus-templet i Olympia (metope m. Herakles og Atlas)
Spydbæreren
Parthenon (metope m.lapith og kentaur)
Parthenon (udsnit af østfrisen)
Laokoon
Augustus fra Primaporta

Efterantik skulptur:
Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind

Læringsmål:
Analysere og fortolke græske og romerske monumenter
Identificere, forklare og forholde sig til værkernes form og funktion
Perspektivere græsk og romersk skulptur til senere europæisk skulptur

Billeder og baggrundslæsning: fundet på nettet. Elementer i forløbet har været projektpræget, og eleverne har trænet deres evne til at søge, udvælge og formidle relevant fagligt materiale om den græsk-romerske oldtid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte digitale hjælpemidler til eksamen

www.ordnet.dk
Gennem årets undervisning har denne været anvendt til ordopslag.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer