Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Rikke Lund Skov
|
Hold
|
2024 eø/2p (2p eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iværksætteri samt Virksomheden og dens omverden
Vi arbejder med problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed. Her
skal vi bl.a se på: Virksomhedens forretningsidé, forretningsplan, mål og strategi, iværksætteri og virksomhedsformer. Endvidere arbejder vi med diffusionsmodellen, disruption og innovationens betydning for virksomhederne henover PLC-kurven.
Vi arbejder med forretningsmodellen fx business model canvas.
Derudover arbejde vi også med virksomhedens rammevilkår med særlig fokus på: STEEPLE, Porters diamant og interessentanalysen
Kernestof:
- Virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår
Det valgfrie kernestof:
- Startup virksomheden
Vi arbejder her løbende med opstart af egen virksomhed
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 2 udgave. S. 26+27 & 14-24 & 28-30 & 35-37 & 37-43 & 55-58 & 42-48 & 61-63
Cases:
- Apple
- Hugo Boss
- Tesla
- Porsche
- Brøndby IF
- Lakrids by Bûlow
- Tesla: Solcelle tagsten
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle
-
Kære alle :-)
-
Heding, Sofie Kærn: Luk virksomheden op! 2.udg, Columbus; sider: 14-17, 28-30, 37-47, 55-58, 74-77
-
Øvelse – Brøndby IF
-
Lidt om ejerformer.docx
-
Case arbejde med Tesla:
-
S: Social: De sociokulturelle og demografiske forhold, familiemønstre, velfærdsniveau, sociale ordninger, uddannelsesniveau, forbrugeradfærd
-
Besked er sendt på Lectio :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Dette forløb tager udgangspunkt i virksomhedens strategi, og hvordan man kan arbejde med at gøre sin virksomhed til en vinder.
Vi skal arbejde med, hvordan forskellige markeder fungerer. Herunder skal vi se på forskellige konkurrenceforhold, og hvordan virksomheden kan opnå en større markedsandel eller forsvare sin nuværende position.
Vi skal igennem emnet arbejde med følgende modeller og begreber: SWOT- og STEEPLE-analysen, Porters five forces, Porters generiske strategier, Bostonsgruppens model, PLC-kurven, positioneringskortet, Ansoffs vækstmatrice samt Blue Ocean strategies.
I løbet af forløbet arbejder vi også med jeres eksamensprojekt og COCONF.
Kernestof:
- konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Det valgfrie kernestof:
- Startup virksomheden
Faglige mål:
̶- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ - strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
Kernestof:
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 2 udgave. S.68-103
Cases:
Pandora
Mash, Jensens Bøfhus, Madklubben Bistro Royal, Flammen
Roskilde Kongrescenter
Roskilde uddannelsesnetværk
Læsø Saltsyderi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
COCONF
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Der arbejdes med en forståelse for virksomhedens afsætningsmæssige forhold samt med en vurdering af virksomhedens parameterfastsættelse. I forløbet har vi fokus på følgende begreber: marketing-mix i form af de fire p'er og produktlivscyklus, konkurrencen, segmentering og branding. Vi skal desuden arbejde
med købsbeslutninger og købsadfærd. Derudover vil i blive introduceret til begreberne USP, ESP og ISP.
Vi arbejder igennem forløbet med jeres eksamensprojekt.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Det valgfrie kernestof skal dække ét af følgende områder:
- Startup virksomheden
Kernestof:
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 2 udgave. S. 108-139.
Cases:
Opstart af mikrobryggeri
Promovering af specielt produkt
Pandora
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TEST
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab og regnskabsanalyse
I dette forløb arbejder vi med at læse og forstå et regnskab samt at beregne nøgletal, så man kan få
et bedre overblik over virksomhedens økonomiske situation. Dette anvendes til at vurdere forskellige
investeringsmuligheder samt målopfyldelse.
Vi arbejder i dette forløb med begreber som:
- Regnskabsklasser
- Årsrapport, herunder årsrapportens formål, resultatopgørelse, balance (aktiver og passiver)
- Nøgletal, herunder anvendelsen af nøgletal i forbindelse med regnskabsanalyse, overskudsgrad,
egenkapitalens forrentning, solitditetsgrad og likviditetsgrad.
Fagligt fokus:
Eleverne lærer i dette forløb, at anvende deres viden om en virksomheds økonomiske forhold til at
vurdere og diskutere en virksomheds målopfyldelse.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og
diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
Kernestof
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 2 udgave. S.143-170, 175-178.
+ PDF dokument om Budgetter
+ PDF dokument om regnskabsanalyse og nøgletal
Der arbejdes med start-up virksomheden, hvor der er særligt fokus på etableringsbudget og finansieringsbudget.
Cases:
Elgiganten
Arnold Busck
Fiktive virksomheder i excel-ark
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Regnskabsanalyse
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation, Ledelse og Motivation
I dette forløb skal vi arbejde med virksomhedens organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder. Vi skal arbejde med, hvordan en virksomhed kan organiseres således den bliver mest effektiv. Vi skal undersøge, hvorfor det er vigtigt at tage højde for omgivelsernes påvirkning, når der skal vælges organisationsstruktur, og hvorfor nogle virksomheder ikke kan håndtere vækst? Vi arbejder med organiske/mekanistiske strukturer. Vi ser på Greiners model, og hvordan virksomheder kan komme ud af en krise.
Endvidere arbejder vi med forskellige ledelsestilgange - både klassiske og nye, hvor vi bl.a. har fokus på Taylor, Fayol, Blake og Mouton og værdibaseret ledelse. Vi skal arbejde med "god ledelse". Vi skal også undersøge, hvordan værdier kan bruges som ledelsesværktøj.
Vi skal endvidere arbejde med modstand mod ledelse og magt.
Vi skal se på, hvorledes ledere kan motivere deres medarbejdere. Vi skal også undersøge, hvad der motiverer medarbejderne. Vi skal beskæftige os med indre og ydre motivation, behovsteorier samt procesteorier. Her har vi fokus på Maslow, Herzberg, Adam, Ryan & Deci, målsætningsteori, belønningssystemer.
Faglige mål:
̶ - demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at
undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ - diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ - strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
- Der arbejdes løbende med eksamensprojektet!
Materiale:
Kernestof
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 2. udgave.
185-199
200-205
218-220
224-225
233-237
247-254
256-259
Cases:
GoMore
Unity
Falcon
Queue
Under Armour + Endomondo
Blue Bell creameries
Er Scientific Management død?
Det administrative problem
Tilfredshed på jobbet
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøgning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det administrative problem
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og eksamen
I dette forløb repeterer vi og træner eksamen. Eleverne arbejder løbende med eksamensprojektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955392",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955392",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955392"
}