Holdet 2024 ol/3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sheila Aakeson
Hold 2024 ol/3z (3z ol, 3z ol (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos: Homers Odyssé
Titel 2 Antigone
Titel 3 Mennesket - i lykke og ulykke
Titel 4 Filosofi
Titel 5 Kunst: skulpturer
Titel 6 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos: Homers Odyssé

I forløbet har vi arbejdet med genren epos og har læst uddrag af Homers Odyssé.

I forløbet arbejder vi særligt med følgende faglige mål:
At kunne analysere og fortolke uddrag af Homers Odysse med viden om epossets karakteristiske træk, den mundtlige tradition og det homeriske spørgsmål.
At kunne identificere, forklare og forholde sig til begreber og tanker som antropomorfe guder, helte, gæstevenskab, de civiliserede og de uciviliserede, hjemkomst, manddomsrejse, genforening, ægteskab, kvinders forhold.
Forløbet behandler den moderne problemstilling: "Hvad er en helt?" Her skal eleverne undervejs arbejde med moderne forståelser af heltebegrebet og undersøge den antikke helt som den særligt kommer til udtryk i Odysseus.
At kunne perspektivere en moderne problemstilling og værdier i den antikke tekst. problemstillingen er blevet perspektiveret til uddrag af O Brother, Where Art Thou.
At kunne arbejde med fagets metoder som autopsi og nærlæsning.

Kernestof:
Homers Odyssé oversat af Otto Steen Due, sang 1, 9 og 19

Omfang:
53,8 ns

Supplerende stof:
Paideia s. 19 og 22-26

Perspektiverende materiale:
O Brother, Where Art Thou (2000) særligt sangen: A Man of Constant Sorrow
https://www.youtube.com/watch?v=YDDEqgmGIVg

Paralleltekst:
Hobitten: En uventet rejse
https://www.youtube.com/watch?v=md7EJTuqngI


Arbejdsformer:
Undervisningen varierer mellem klassegennemgang og gradvist mere gruppearbejde med fremlæggelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antigone

I forløbet har vi arbejdet med det antikke drama. Vi har været omkring den fysiske udformning af teatrene og sammenhængen med de litterære værkers udformning, hvordan dramaopførelserne hang sammen med en konkurrence (agon) og det religiøse (Dionysos). Vi har ved hjælp af det supplerende materiale arbejdet med forhistorien til tragedien om Ødipus og den Thebanske sagnkreds, hvortil eleverne har lavet et rollespil.  
Vi har arbejdet med dramaet som genre, herunder versmål; jambisk trimeter og anapæster, dialog og tragediens dele; prolog, parodos, episoder, stasima og exodos. Vi har analyseret og fortolket hele Sofokoles’ tragedie: Antigone. Eleverne har i værklæsningen arbejdet særligt meget med dialog-baseret undervisning i form af gentagende fish-bowls og har her selvstændigt stået for at uddrive væsentlige passager og diskutere tematikker såsom forholdet mellem guder og mennesker, individ vs. familie, familie vs. stat og magt. Til slut i analysen og fortolkningen har vi inddraget Aristotele dramateori; værkæstetik og virkningsæstetik, mytos (handling), etos (karakterpræg), hamartia (fejl), desis (knude), lysis (løsner), anagnorisis (selvindsigt), peripeti (vendepunkt), katarsis (helbredende virkning)
I forløbet har vi blandt andet perspektiveret Kreons ”tiltrædelsestale” med Kong Frederik X’s og Donald Trumps tiltrædelsestaler. Til sidst i forløbet har vi læst et uddrag af The Island, hvor stykket Antigone opføres i et fængsel under Apartheidregimet i Sydafrika.


Materiale:
Kernestof:
Sofokles: Antigone (oversat af Otto Foss) Omfang: 45,1 ns

Supplerende materiale:
Paideia s. 101-107
Antik Mytologi s. 332-333 og s. 340 om den Thebanske sagnkreds og Ødipus

Paralleltekster:
Frederik X’s tiltrædelsestale fra balkonen 2024
Uddrag af Donald Trumps indtrædelsestale 2017

Perspektiv:
Athol Fugard, John Kani & Winston Ntshona, The Island, 1973 Scene 2 (s. 207-212)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mennesket - i lykke og ulykke

I forløber har vi først arbejdet med Herodot i udvalg hvor vi har analyseret og fortolket historierne om Kong Kroisos og Polykrates ring. I læsningen har vi fokus på Herodots metode og stil og vores forståelse af, hvad historie er. I læsningen har vi arbejdet med begreberne hybris, nemesis, skæbne, tilfælde og selvbestemmelse i analysen af mennesket i lykke og ulykke. Som perspektiv har vi set begyndelsen og slutningen på Match Point.

Derefter har vi bevæget os til Romersk tid og læst myten om Narcissus og Ekko fra Ovids Forvandlinger. I slutningen heraf har eleverne arbejdet med forskellige paralleltekster, der tematiserer Narcissus-komplekset.

Materiale
Kernesof:
Herodot i udvalg s. 7-27 og 31-34
Ovids Metamorfoser, 3. sang vers 339-510

Omfang:
Kong Kroisos: ca. 17,9 ns
Polykrates ring: ca. 2,7 ns
Ekko og Narcissus: 5,7 ns

I alt: 26,3 ns

Supplerende materiale:
Paideia s. 69-70 om Mennesket - i lykke og ulykke

Perspektivtekster:
Woody Allen: Match Point (2005) 00:00-12:14 og 1:25:45-1:56:33
Dorrit Willumsen: Narcissus (1976)

Paralleltekster:
Pia Tafdrup: Med øjnene i vandet (1982)
Klaus Høeck: Der var engang (1992)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filosofi

Vi har i forløbet læst om og i Platons filosofi startende med Hulebilledet fra Staten, og herunder talt om Platons dualistiske verdensbillede og forholdet mellem Sokrates og Platon. Vi har brugt begreber som fænomenernes og ideernes verden. Herefter har vi læst forsvarstalen og til sidst perspektiverede vi til Søren Kierkegaard.

Materiale
Kernestof
Fra Kend dig selv - Et Platonudvalg s. 163-170 og 211-246
Hulebilledet omfang ca. 5,9 ns
Sokrates Forsvarstale omfang ca. 28,6 ns

I alt: 34,5 ns
Supplerende materiale
Kend dig selv – et Platonudvalg s. 207-210
Dokumentar: Antikkens store tænkere – Sokrates (2017) DRKultur

Perspektiv:
Søren Kierkegaard En forbemærkning til værket Til Selvprøvelse – Samtiden anbefalet 1851


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kunst: skulpturer

Kunstforløb med fokus på at beskrive, analysere og fortolke antikke skulpturer og deres betydning for senere kunst.

I forløbet er der arbejdet projektpræget med problemstillingen: Hvordan afspejler skulpturen samtiden? Hvor de stilistiske og historiske strømninger inddrages i forståelsen af den materielle kultur.
Vi har arbejdet med perioderne; arkaisk, tidlig-, høj- og senklassisk, hellenistisk og romersk tid.

Kernestof:
Antikke skulpturer:
Sounion Kouros ca. 590-580 f. Kr.
Peploskoren ca. 530 f. Kr.
Kritiosdrengen ca. 490-480 f. Kr.
Den sandalbindende Nike ca. 410 f. Kr.
Spydbæreren romersk kopi af græsk original fra ca. 440 f. Kr.
Afrodite fra Knidos romersk kopi af græsk original fra ca. 350 f. Kr.
Laókoon-gruppen romersk kopi af græsk original fra ca. 100 f. Kr.
Augustus fra Prima Porta tidligt 1. århundrede e. Kr.

Efterantikke skulpturer:
David 1501-1504 af Michelangelo
Pluto og Proserpina 1621-1622 Bernini

Supplerende materiale:
Materialer:
Paideia s. 47-52, 93-95, 129-136, 171-173, 201-204 og 247-252
https://smarthistory.org/kritios-boy/
https://smarthistory.org/polykleitos-doryphoros-spear-bearer/
https://smarthistory.org/nike-adjusting-her-sandal-temple-of-athena-nike-acropolis-athens/
https://smarthistory.org/athanadoros-hagesandros-and-polydoros-of-rhodes-laocoon-and-his-sons/
https://smarthistory.org/augustus-of-primaporta/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte hjælpemidler

I undervisningen har vi brugt følgende opslagsværker, som også tilladte til eksamen:

https://ordnet.dk/ddo/
https://lex.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer