Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mette Lund Østergaard
|
Hold
|
2024 sa/3t (3t sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologi - hvordan og hvorfor er vi forskellige
Læringsmål til sociologi forløbet "Hvordan og hvorfor er vi forskellige"
• Forklare, hvordan unges identitet formes i det senmoderne samfund.
• Forklare, hvordan og hvorfor sociale mønstre gentages og brydes
• Forklare hvad der kendetegner det senmoderne samfund og reflektere over konsekvenserne af dette for individets identitetsdannelse.
• Diskutere forskellige syn på individets handlemuligheder i det senmoderne samfund
• Kunne argumentere for et synspunkt, både dit eget og andres, som du ikke nødvendigvis deler.
• Koble pointer fra artikler og/eller tabeller til teori og begreber, og bruge dine begreber til at forklare hvad artiklen / tabellen siger og viser.
• Kunne aflæse og finde mønstre i modeller, tabeller og diagrammer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik og demokrati
Læringsmål:
- Forklare demokratibegrebet og diskutere demokratiformer og demokratisyn
- Forklare det politiske system og lovgivningsprocessen i Danmark
- Kende til, hvordan de danske politiske processer påvirkes af EU
- Forklare konsekvenser ved forskellige valgsystemer og kende til forskellige partityper
- Forklare og diskutere mediernes betydning for politik og demokrati
- Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer og på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter og indgå i dialog derom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærd og økonomi
I dette forløb vil vi arbejde med Danmarks økonomi og det danske velfærdssystem med vinkler til, hvordan velfærd prioriteres i andre lande. Udgangspunktet vil være den økonomiske situation i dag, og hvilke udfordringer den universelle velfærdsmodel står overfor.
Læringsmål:
- At opnå en indsigt i økonomiske sammenhænge og velfærdsmodeller.
- At kunne forklare og anvende teorier, modeller og begreber.
- At kunne bruge teorier og begreber fra undervisningen til at vurdere den økonomiske situation
- At kunne diskutere løsninger på problemstillinger omkring prioriteringer på det økonomiske område, herunder vurdere fordele og ulemper ved konkrete politiske tiltag, såsom skattelettelser eller øgede offentlige investeringer.
- At formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer samt artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955402",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955402",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955402"
}