Holdet 2024 sa/3t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mette Lund Østergaard
Hold 2024 sa/3t (3t sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociologi - hvordan og hvorfor er vi forskellige
Titel 2 Politik og demokrati
Titel 3 Velfærd og økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociologi - hvordan og hvorfor er vi forskellige

Læringsmål til sociologi forløbet "Hvordan og hvorfor er vi forskellige"

• Forklare, hvordan unges identitet formes i det senmoderne samfund.
• Forklare, hvordan og hvorfor sociale mønstre gentages og brydes
• Forklare hvad der kendetegner det senmoderne samfund og reflektere over konsekvenserne af dette for individets identitetsdannelse.
• Diskutere forskellige syn på individets handlemuligheder i det senmoderne samfund
• Kunne argumentere for et synspunkt, både dit eget og andres, som du ikke nødvendigvis deler.
• Koble pointer fra artikler og/eller tabeller til teori og begreber, og bruge dine begreber til at forklare hvad artiklen / tabellen siger og viser.
• Kunne aflæse og finde mønstre i modeller, tabeller og diagrammer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik og demokrati

Læringsmål:
- Forklare demokratibegrebet og diskutere demokratiformer og demokratisyn
- Forklare det politiske system og lovgivningsprocessen i Danmark
- Kende til, hvordan de danske politiske processer påvirkes af EU
- Forklare konsekvenser ved forskellige valgsystemer og kende til forskellige partityper
- Forklare og diskutere mediernes betydning for politik og demokrati
- Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer og på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter og indgå i dialog derom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærd og økonomi

I dette forløb vil vi arbejde med Danmarks økonomi og det danske velfærdssystem med vinkler til, hvordan velfærd prioriteres i andre lande. Udgangspunktet vil være den økonomiske situation i dag, og hvilke udfordringer den universelle velfærdsmodel står overfor.

Læringsmål:

- At opnå en indsigt i økonomiske sammenhænge og velfærdsmodeller.
- At kunne forklare og anvende teorier, modeller og begreber.
- At kunne bruge teorier og begreber fra undervisningen til at vurdere den økonomiske situation
- At kunne diskutere løsninger på problemstillinger omkring prioriteringer på det økonomiske område, herunder vurdere fordele og ulemper ved konkrete politiske tiltag, såsom skattelettelser eller øgede offentlige investeringer.
- At formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer samt artikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer