Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Christine Wikkelsø
|
Hold
|
2024 EØ_C3 (3g eø C3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etablering af virksomhed
I dette forløb skal vi se nærmere på innovation - hvad er det? Hvorfor er det vigtigt? Hvad driver
innovation?
Vi arbejder med de fire grundopfattelser inden for innovation: Entreprenøropfattelsen, Den
teknologiøkonomiske
opfattelse, Den strategiske opfattelse samt Bruger-drevet innovation. Herudover arbejder
vi med innovationsformer (produkt-, proces-, positionerings- og paradigmeinnovation) og
innovationstyper (radikal-, inkrementel-, arkitektonisk- og modular innovation). I forbindelse med
gennemgangen af foregående begreber inddrages kurverne: PLC og Rogers Diffusionsmodel.
Derudover arbejder vi med at kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omhandlende
startups: nøgleaktiviteter, samarbejdspartnere, ressourcer samt opbygning af kundesegment og
distributionskanaler.
Vi tager udgangspunkt i iværksættertyper og virksomhedsformer. I den forbindelse skal vi se på,
hvordan virksomheden og ejerskabet udvikler sig i takt med virksomhedens vækst.
En virksomheds overlevelse og succes afhænger af evnen til at effektivisere og udvikle sin
forretningsmodel/-plan. Eleverne skal derfor kunne redegøre for en virksomheds forretningsmodel vha
Business Model Canvas. I forbindelse med stress-testning af forretningsmodellen arbejder vi med
SWOT-, PEST-, STEEP- og STEEPLE-analysen.
Vi arbejder desuden med Porters diamant i forbindelse med en analyse af virksomhedens omverden:
Hvilke karakteristika i et land påvirker virksomhedernes konkurrenceevne?
Eleverne tager i dette forløb fat på deres projekt omhandlende "startup virksomheden". I den
forbindelse arbejder vi desuden med opstilling af et etableringsbudget.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op!, Columbus 2012, s. 7 - 43 og s. 49-51.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
I dette forløb arbejder vi med de forskellige problemstillinger der er omkring virksomhedens strategier
i henhold til de branche- og markedsforhold virksomheden er underlagt.
I forløbet arbejder vi med følgende modeller:
- Porters Five Forces/Porters Six Forces
- Porters tre konkurrencestrategier
- Konkurrenceformer
- Ansoffs væksmatrice
- BCG
- Positioneringskortet
- Unique selling points
- Blue Ocean Strategy
Faglige mål:
̶- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ - strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op!, Columbus 2012, s. 44-71.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskab og regnskabsanalyse
I dette forløb arbejder vi med at læse og forstå et regnskab samt at beregne nøgletal, så man kan få
et bedre overblik over virksomhedens økonomiske situation. Dette anvendes til at vurdere forskellige
investeringsmuligheder samt målopfyldelse.
Vi arbejder i dette forløb med begreber som:
- Regnskabsklasser
- Årsrapport, herunder årsrapportens formål, resultatopgørelse, balance (aktiver og passiver)
- Nøgletal, herunder anvendelsen af nøgletal i forbindelse med regnskabsanalyse, overskudsgrad,
egenkapitalens forrentning, solitditetsgrad og likviditetsgrad.
Fagligt fokus:
Eleverne lærer i dette forløb, at anvende deres viden om en virksomheds økonomiske forhold til at
vurdere og diskutere en virksomheds målopfyldelse.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og
diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op!, Columbus 2012, side 111 - 158
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Marketing
I dette forløb arbejder vi med at afdække de problemstillinger virksomheden står overfor i forbindelse
med at skabe en effektiv relationen til kunderne. I den forbindelse arbejder vi med branding med
fokus på brand loyalitet, brand værdi og unique selling points.
For at kunne målrette sin markedsførings arbejder vi med afsætningsparametre,
konkurrencesituationen og målgruppe. Vi arbejder i den forbindelse med segmentering (geografisk,
adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske) samt de fire- og syv p'er.
I forbindelse med dette forløb har vi haft et samarbejde med virksomheden "Skelby forsamlingshus og
Susaadalen", hvor eleverne, på baggrund af et virksomhedsbesøg, har udarbejdet en
markedsføringsstrategi.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Det valgfrie kernestof skal dække ét af følgende områder:
- Startup virksomheden
- Den bæredygtige virksomhed
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op!, Columbus 2012, s. 74-109.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation og ledelse
I dette forløb arbejder vi med organisationsstrukterer og ledelsesformer med fokus på, hvordan dette
kan være afgørende for virksomhedens evne til at skabe resultater, der matcher konkurrenternes
alternative værditilbud.
Vi har fokus på
- Mekanistiske- og organiske organisationsstrukturer
- Greiners model
Da ledelsen spiller en stor rolle for organisationen og dens kultur arbejder vi desuden med følgende
indenfor ledelse:
- Ledelsesformer (autoritær, demokratisk, lassiez fair, situationsbaseret, teamledelse med
udgangspunkt i Adizes)
- Motivationsteorier (McGregor, Maslow, Herzbaergers to-faktor-teori).
Fagligt fokus:
I dette forløb lærer eleverne, at anvende viden om virksomhedens organisatoriske forhold til at
diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at
undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ - diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ - strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op!, Columbus 2012, side 159 - 233.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projektarbejde
Eleverne arbejder med deres projekter med fokus på et af følgende emner:
- iværksætteri
- bæredygtighed
- socialøkonomi
Arbejdsformer:
• Gruppearbejde
* Elevfremlæggelser
* Informationssøning
* Selvstændighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955441",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955441",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955441"
}