Holdet 2024 ID_B3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Kristian Erlendsson
Hold 2024 ID_B3 (3g Id B3, 3g Id B3 (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart og intro
Titel 2 KSR (Kroppen Som Redskab)
Titel 3 HoK (Hoved og Krop)
Titel 4 Ski
Titel 5 ToM (Team og Motor)
Titel 6 ATOMIC ( Anatomi og Muskler, Identitet, Crossfit)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opstart og intro

Holdet opstarter og introduceres til idræt b og hinanden. Eleverne afprøver forskellige discipliner inden for hvert hovedområde. Formålet er at ryste eleverne sammen på holdet og  få eleverne til at udvælge de discipliner vi skal beskæftige os med i det kommende skoleår.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 2 KSR (Kroppen Som Redskab)

Forløbet kroppen som redskab omhandler fokus på kroppen i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv samt et mere naturvidenskabeligt fokus på kroppens sundhed.

Eleverne skal tilegne sig viden hvordan kroppen er blevet brugt som redskab fra at fange føde til blive være løftestang til at se de andre sociale klasser i øjnene (bøndernes kamp) og endvidere at få politisk indblik i hvordan kroppens udfoldelse ved fysisk aktivitet kan bruges til at få opført kommunale idrætsanlæg men også hvilken betydning fysisk aktivitet har på livsstilsygdomme såsom hjertekarsygdom og Diabetes 2.

Kroppen som redskab i den praktiske del har taget udgangspunkt i en performance hvor eleverne skal bruges deres krop til at kommunikere et budskab af en selvvalgt problemstilling. I udarbejdelsen skal eleverne anvende Labans bevægelseskoncept BESS.  

Læringsmål for performancen.

• Den skal være af 5-10 minutters varighed.
• Den skal have et tema som I formidler igennem jeres krop.
• Koreografien skal indeholde elementer fra nogle de danse I har
         modtaget undervisning i.
        Tryghed/tillid + akroyoga, Les Lanciers, Folkedans (tur til
        Sønderborg eller vejle), Engelsk vals, Jive og Hiphop (solo).
• Dvs der skal være folkedans, pardans og solo dans.
• I skal anvende Laban’s BESS system i udarbejdelsen.
• Den skal udføres til musik.
• 75% skal være til takter (bundet flow) og 25% må være frit (frit flow)
• Alle i gruppen skal deltage i udarbejdelsen og fremvisningen.


Teori:
Hans Bonde: Kroppen i Kulturen PDF  s. 65-69

Redegør for Landsgymnastikkens formål omkring 1900 tallet.
Beskriv hvorfor den ranke ryg et vigtigt "redskab" for bønderne?.
Forklar hvorfor foreninger som gymnastik og skytter kunne være en trussel for landets regering?


B- for bedre idræt 3 udgave, 1 udgave

s. 10-14.
Redegøre for idrættens oprindelse med fokus på kroppen som redskab
Beskriv kort fodboldens oprindelse samt hvad den kunne bruges til på skoler?
Hvordan knyttes krigsritualer til fodbold og hvordan ses det i dag?
Beskriv hvordan kroppen kunne bruges til "dannelse"

s. 15-19:
Borger i det nye samfund
Friedrich Gutsmunhs: 10 på år skal være fysisk aktiv 10 timer om dagen.
Borgeropdragelse igennem gynmastik
Idræt på vigtig i forbindelse med at forhindre menneskeslægtens degeneration
Charles Darwin Survival of the fittest
I.B Muller Sundhedsapostel + Niels Bukh Gymnastik + Nazi for inspireret.  

20-24. Kram faktorernes påvirkning af levealderen + Livsstil.  
26-30: Sundhed i et biologisk perspektiv: Livsstilsygdomme: Hjertekarsygdomme (åreforkalkning + HDL/LDL)  + aerobs forebyggende effekt
30-35: Diabetes 2 (insulinresistens) + aerobs forebyggende effekt  + metal sundhed (stress)

Grundbog i idræt c (2018), Praksis og teori, s. 124-126 + 130-131 ( Sundhedskompendium  d. 10/10)
WHO's definition på sundhed, indflydelse af et lavt kondital kan have for din sundhed,  BMI og diskuter i hvilket omfang det kan anvendes til at vurderer en persons sundhed  


Idræt B- teori 3 udgave:
I skal læse s. 122-125 i Idræt B PDF

Hovedpunkter:
Sundhed + religiøs: Sudhed en pligt, usund = synd.
Bourdieu + kapitaler: Kropskapitalen /sumdhedskapital som ny kulturelkapital.
+ Habitus = social arv fra forældre = bestemt livsstilvalg
Kramfaktorer i forhold til uddannelse
Foucault: Govermentality (staten nudger til sundhed + Biomagt).

Idræt B- teori 3 udgave:
I skal læse s. 111-115 i Idræt B PDF

Hovedpunkter:
Sammenhæng imellem uddannelse og livsstilsygdomme.
Organiseringsformer (forening, privat, selvorganiseret og firmaidræt)
Alder og kønsfordeling af de som dyrker idræt
Motiver for at dyrke idræt   

Bonus materiale: Sammenhæng mellem motion og læring. Celle til Selfie s. 259-260

(se KSR 15 powerpoint, har ikke læst men intorduceret i timen)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 HoK (Hoved og Krop)



Faglige mål for forløbet:

Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
• I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
• Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling (åben i forhånd, lukket i baghånd).

Taktiske delmål:
• I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
• At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
• I rimelig grad at beherske simple slagserier.



Wolf, Troels: B- for bedre idræt 3.udgave, oplag 1 Gyldendal,2024:

s. 134-138: Nervesystemet (3 deling, Autonom og somatisk, sympatisk og parasympatisk/restitution)

B-for bedre idræt: Ibog kaptiel 8. Arousal og Nervesystemet.

s.138-144
Redegør for hvor den overordnede styring af bevægelserne foregår?

Identificer hvor i spillet pickleball at de motoriske enheder har brug for at aktivere få og mange muskelfibre?   

Beskriv hvad der kan være forskellen på en trænet og en elitesportsudøver? Inddrag myotatiske refleks, medfødte bevægelser, Tekniktræning.

Forklar hvad 10.000 timers reglen går ud på?

s.146-153: (indre og ydre motiovation, målsætning, målorientering (konkurrence/opgave), Træningsklima (konkurrence/mestring), Mål og 5 krav til mål)

s.154-158  Præstation og spænding (Ukurve, øge og mindske spændingsniveau +
somatisk, sympatisk og parasympatisk nervesystem)
Maslows behovspyramide (se HoK 4)

Stress og skovbadning:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-en-gaatur-i-naturen-kan-taemme-vores-hjerner/

Psykologiens veje (Ole Schultz Larsen), 3 udgave, 1 oplag,
s. 152-154: Self efficacy ( selvtillid = 4 faktorer) se HOK 10. Arousal.  
s. 236-238: Indre og ydre motivationsprocessor.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ski

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 ToM (Team og Motor)

ToM ( Team og Motor) forløbet fokusere på de gruppeprocessorer som foregår på et hold/team og som kan have betydning for samarbejde (kohæsion) og præstation.

Motor delen skal forstås som kroppens ydeevne i forhold til at kunne præstere og hvilken indflydelse har kredsløbet og energiprocessor (aerob og Anaerob) på dette.    


Læringsmål til Floorball

Du skal kunne udføre en aflevering til makker 4-9 meter væk.
Du skal kunne modtage og tæmme en aflevering fra en makker der står 4-9 meter væk.
Du skal kunne udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden (fx i et Lob).
Du skal kunne drible med forsiden og bagsiden af staven i en stående position og i let løb.
Du skal kunne kontrolleret drible med bolden igennem en teknik bane med kegler og afslutte på mål uden modstander.
Du skal kunne indgå i samspil situationer med medspiller med og uden modstander.
Du skal kunne afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander.
Du skal kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser fx samspil mod mål, 1vs 0, 2vs0 og 2vs1.
Du skal kunne indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden fra en holdspiller og aflevere den videre til en holdspiller.






B for bedre idræt. 3 udagve, 1 oplag, 2024

s. 160-164: Grupper, team, Synergi og Ringelmann effekt, teamets udvikling, kohæsion (opgave+social), Præstation og kohæsion,

Ibog kap 10: Interaktioner i grupper (ToM 1)
Social interaktioner, social inkluderende, social ekskluderende, social kompetence og signaler

s. 164-170:
Social kohæsions betydning for opgavekohæsion
Typer af idrætshold (Uafhængige, Co-aktive, interaktive)
Typer af teams (Velfungerende, hyggeligt, koldt og effektivt, Dysfunktionelt)
Roller (formel og uformel, indpisker, morsomme, sociale, hjælper)
Hierarki: Fordele (hurtig beslutning) og ulemper (ikke altid den bedste løsning)
Rolle konflikter: ( fx Mellem uformel og formel anfører)
Teambuilding: øge kohæsion, aflæse hinandens signaler, samarbejde i udsædvanelige situationer = styrker sammenhold. Sætte mål sammen og ejerskab over mål.

S. 68-76: Aerob
Redegør for den aerobe energiproces (ATP samt hvordan ilt kommer i blodet)?
Beskriv Vital kapaciteten samt den ventilatoriske kovtient
Forklar hjertets opbygning og kredsløbet samt minutvolumen og hvordan den maksimale puls udregnes

s. 76-79:
redegør for kredsløbets flaskehals.
Beskriv hvordan den maksimale iltoptagelse trænes?
Forklar med inddragelse af forsøg hvordan man kan træne ved forskellige intensiteter for at øge sin maksimale iltoptagelse

s. 82-88
Redegør for 10-20-30 metoden og hvem der kan have gavn af den?
Beskriv forskellen på kondital imellem kvinder og mænd?
Forklar hvorfor udholdenhed er vigtig når du skal arbejde i længere tid fx ved Halv/Marathon? Inddrag RQ og Glygogen

s. 88-92
Redegør for effekterne af udholdenhedstræning?
Beskriv den anaerobe tærskel og hvad kan koncentration af mælkesyre i blodet anvendes til?
Forklar hvordan den aerobe træning ændrer kroppen?

s. 94-98: Anaerob
Redegør for kendetegnene ved anaerobt arbejde
Beskriv de anaerobe processer ( KP spaltning og Glykolyse)
Forklar kombinationen af aerobt og anaerobt arbejde

s. 99-104:
Redegør for kort for hvad man kan opnå hvis man udnytter sin fulde kapacitet fra aerobt og anaerobt arbejde?
Beskriv hvordan man kan undgå at udvikling af mælkesyre jo tættere på man kommer på Vo2max?
Forklar hvad er Anaerob effekt og hvordan den trænes?

Hvad er kendetegne ved den anaerobe kapacitet?
Hvad kan træning af den anaerobe kapacitet medfører?
Hvad er det der gør man bliver nødt til at stoppe sit arbejde når man træner det anaerobt?
Hvilken effekt kan det forventes hvis man træner den anaerobe kapacitet i forhold til hvis man ikke træner den?
Hvordan trænes den anaerobe kapacitet?
Hvad er aktiv restitution og hvorfor er den vigtig?


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 ATOMIC ( Anatomi og Muskler, Identitet, Crossfit)

Læringsmål Crossfit
Teoretisk og praktisk dimension:

Den teoretiske dimension indebærer et fokus kroppens AnaTomi og Muskler (muskelfiber og typer) samt Identitet  Crossfit.

Eleverne skal kunne:  

Kunne redegøre for træningsprincipper anvendt i crossfit (amrap, EMOM mv) samt styrketræning
Styrke: maksimal styrke, eksplosiv styrke, muskeludholdenhed, spændstighed og betydningen af gentagelser og sæt.

Have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.

Hoftedomineret:  Dødløft (KB / Barbell), GTOH, Russian Swing (KB), Snatch (KB),
                               Clean (KB/Barbell), Sumo Deadlift High pull
Knædomineret:  Squat / KB Goblet squat, Thruster, (KB / Barbell)
                             Push press (KB / Barbell)
Træk:                    Rows (KB), Sumo Deadlift High pull (KB),
Press:                    GTOH, Thruster (KB), Push Press (KB / Barbell)

Kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.

Kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.

Have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.

Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser

Opnå en høj fysisk kapacitet

• Evaluering til fysisk kapacitet.:
• WOD-test består af 3 runder på tid:
• 14 atomic situps
• 12 KB-swings
• 10 gobletsquats
• 8 Burpees




B- for bedre idræt, 3 udgave, 1 oplag 2024

s. 38-44: Kroppen anatomi + Muskelarbejde (ex, kon og statisk, agonist, synergi, antagonist)

s. 56-64 + 66:  Benets anatomi + muskelarbejde + Bevægelsesanalyse

s. 108-110:
Redegør for det centrale ved muskelstyrken?
Beskriv musklens opbygning (Muskelfacie, Muskelfibre, Myofibriller, sarkomer, Z skive, Aktin og Myosin, Tværbrodannelse.
Forklar hvad musklens styrke afhænger af? (tværsnit)

S. 114-120: Neurale faktorer,  Muskelfibersammensætning (Type 1+ Type 2 a+x), Aktivering af muskelfiber, Glykogen indhold)

s. 121-126: Styrketræningsprincipper (maksimal, eksplosiv styrke, muskeludholdenhed, spændstighed)

Idræt B teori, 2 udgave
s. 98-101:
Redegør for hvordan samfund og idræt påvirker hinanden gensidigt?
Beskriv hvordan samspillet er imellem idræt og individ?
Forklar hvordan nutidens ideal kroppen ser ud?

s. 106-110:
Redegør for hvordan fitness er produktorienteret? (Zugmunt Baumann)
Beskriv Forskellen på fitness og Gymnastik (fællesskab vs individualitet)
Forklar Bourdieus kapitaler i relation til fitness (hvilke kapitaler kan opnås ved at dyrke fitness?)  

Identitet læst i Atomic 8:
Psykologiensveje 3 udgave, 1 oplag, 2018 s.328-329:
Erik Erikson: Jegidentitet ( krop) Social identitet (tilhører en gruppe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer