Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Tine Almblad Egholm
|
Hold
|
2024 ID_B1 (3g Id B1, 3g Id B1 (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sport på den store scene
Olympiske lege: medier, megaevents og køn
I anledning af OL i Paris 2024 starter vi med et forløb om OL. Vi ser både på OL-historie og den megaevent, det er.
Vi undersøger, hvordan OL er blevet brugt politisk. Vi analyserer åbningsceremonier og diskuterer, hvordan lande bruger mega-events til at iscenesætte sig selv f.eks. ved VM i Qatar. Desuden indgår nogle af de diskussioner om køn, som har været aktuelle ved OL 2024.
I forløbet indgår også en praktisk dimension, da vi afholder et mini-OL for alle fem idræt b-hold
Materiale:
B for bedre idræt s. 201- 206
B for bedre idræt s. 208 - 214
Genstart: Khelifs kvindekamp (DR.Lyd 9.08 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball
Fokus på grundslag og boldfornemelse. Vi skal stifte bekendtskab med reglerne og beherske de simpleste af dem.
For at få volleyballspillet til at fungere vil I i starten af forløbet blive præsenteret for en del spil og øvelser, hvor regelsæt og teknikker er justeret med det formål at holde et højt aktivitetsniveau og tilvænne jer til volleyballspillets karakteristika. Disse spil og øvelser vil alle sammen lede frem mod volleyballspillet i sin endelige form. I lærer også at lave en drejebog.
Faglige mål:
At kunne beherske:
Fingerslag
Baggerslag
Underhåndsserv
Modtagning og opspil til hæver
At have kendskab til:
Smash
Fremløb til smash
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OL-opgave
|
21-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Badminton
I dette badmintonforløb fokuseres der primært på de tekniske færdigheder i badminton. Der introduceres til tekniske slag såsom lang og kort serv, netdrop, clear, drop og lob gennem formelle og funktionelle øvelser og småspil. Der arbejdes også med slagkombinationer for, at eleverne trænes i at beherske de forskellige slag. Ligeledes har der været fokus på korrekt benarbejde - her har fokus primært været benarbejde fremme på forbanen.
Ligeledes er eleverne blevet introduceret til doubletaktik - herunder hvornår det er hensigtsmæssig at stå side om side + for og bag.
Reglerne i single og double er desuden blevet gennemgået med eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysiologi
Aerobt og anaerobt arbejde
I undervisningen har der været fokus på grundlæggende fysiologi og træningsfysiologi. Følgende emner er blevet gennemgået:
-Energiomsætningen
-Lungernes opbygning og funktion
-Hjerte opbygning og funktion
-Aerob træning
-Anaerob træning
-Styrketræning
-Arbejdskravsanalyse
-Sundhed med fokus på overvægt, type 2 diabetes og hjertekarsygdomme
Teoretiske læringsmål: Eleverne skal kunne forstå og forklare diverse fysiologiske og træningsfysiologiske grundbegreber og anvende disse i en forståelsesmæssig sammenhæng. Eleverne skal desuden kunne tilrettelægge et træningsprogram på deres c-niveau-hold og kunne gøre rede for, hvilke fysiologiske adaptationer programmet giver.
Materiale
B - for bede idræt s. 63 - 104
https://sport.tv2.dk/atletik/2017-04-03-dansk-loebe-teenager-chokerer-ekspert-med-ekstrem-fysik
Film fra CFU:
48 timers løb
Beskrivelse:
Programmet forklarer detaljeret, hvorledes ultraløb i 48 timer og eliteroning på kort distance påvirker kroppen. Mens eliteroeren skal yde sit maksimale over en ganske kort tidsperiode, kan ultraløberen løbe langsomt i dele af løbet eller helt slappe af. Der gøres rede for, hvad der sker i kroppen, når ultraløberen kæmper mod mælkesyre eller møder "muren". Forskellen på aerob og anaerob forbrænding anskueliggøres grafisk, og det forklares, hvorledes eliteidræt påvirker hjertets størrelse og ydeevne.
Udsendelsesdato:
21. oktober 2008
Udgiver:
DR2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filmdans og performance
I grupper får eleverne tildelt et klip fra en film, hvori der indgår en dans, som eleverne skal blive inspireret af til at udarbejde deres egen koreografi. Forløbet afsluttes med, at eleverne fremviser filmklippet samt deres dans foran resten af klassen. Eleverne har haft fire moduler lave en koreografi som varer i min. 2 minutter, hvormed der er fokus på indøvning og kvalitet. Eleverne skal tage trin/moves fra det klip, som de har fået tildelt, men de skal også supplere med “originale” trin, disse må meget gerne være inspireret af deres forløb på idræt C, men det kan også være trin, eleverne selv udvikler. Eleverne skal danse til musikken fra det tildelte klip, men de må også godt inddrage andet musik undervejs.
Udover de praktiske færdigheder har elevene i forløbet arbejdet med Labans bevægelseskvaliteter. Eleverne har primært arbejdet med Labans effort-kategori, hvilket eleverne skal benytte i tilrettelæggelsen af egen dans.
Bedømmelseskriterier:
I bedømmes på:
- Om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet.
- Om koreografien er blevet indstuderet og øvet.
- Om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken.
- Kvaliteten af jeres bevægelser
- Sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi
- Hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi.
- Laban; tydelige overvejelser omkring brugen af kroppen og rummet.
- Dansens udtryk med udgangspunkt i følelser, narrativ og stemnninger
- Jeres gruppeopgave; forståelse af Laban i analyse af egen dans samt overvejelser omkring dansen.
- Jeres performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Muskler og styrke
Forløbet undersøger hvordan musklerne arbejder, hvordan de er opbygget og hvad der gør at de kan trække sig sammen ( Motorisk område, tværbrodannelse, aktin og myosin), samt hvilke typer af muskler kroppen besidder (type 1 og 2a + 2x) samt, hvilke muskelfibrer der arbejder ved en given belastning. Ydermere inddrages træningsprincipperne muskelstyrke, Maksimal muskel styrke samt muskel udholdenhed.
Materiale: B- for bedre idræt s. 107 - 124
Eleverne udarbejder træningsprogrammer for hhv.:
Muskel styrke
Eksplosivitet
Spændstighed
Udholdenhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Anatomi
Eleverne skal i dette forløb have kendskab til de overordnede muskler, som påvirker vores knogler og led, når vi bevæger os.
Eleven skal kende til de enkelte muskler for at kunne beskrive den store variation af bevægelser som idrætsudøvere benytter sig af. Her er det også vigtigt at kende til musklernes hæfte og udspring (musklernes funktion), som er basis for at kunne lave bevægelsesanalyser.
Eleverne starter med at lærer om skellettet, herunder knoglernes navne på dansk og latin. Eleverne arbejder med rygsøjlens form og opbygning og skal kunne redegør for de forskellige typer af led der findes.
Eleverne skal have en forståelse for hvornår musklerne arbejder excentrisk, koncentrisk og statisk
Der arbejdes løbende med bevægelsesanalyser relateret til styrketræning.
Læringsmål:
- Redegøre for de tre typer af knogler skellettet inddeles i
- Redegør for rygsøjlens form og funktion.
- Forklare hvorledes ægte led er opbygget og adskiller sig fra uægteled.
- Anvende viden om de forskellige typer af led på skellettet og i bevægelsesanalyser
- Forklare hvornår en muskel arbejder excentrisk, koncentrisk, statisk
- Overordnet forståelse for de forskellige musklers hæfte og udspring.
- Redegør for og anvende musklernes funktion (hvorledes musklen bevæger leddene) i bevægelsesanalyser
- Udfærdige bevægelsesanalyser på simple idrætsbevægelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sundhed, motivation og identitet
Vi ser på hvornår idræt er godt og hvornår idræt er skadeligt for krop og individ.
Under idrætspsykologi har eleverne arbejdet med forskellige teoretiske elemeter såsom, motivation herunder målsætning og spændingsregulering.
Der har været fokus på toppræstationernes idrætspsykologi. Vi ser på, hvordan motivation kan bruges både positivt og negativt, og hvilke miljøer som kan fremme en usund kultur herunder begreber som konkurrence klima og mestringsklima.
I starten af forløbet havde vi fokus på, hvilke biologiske konsekvenser inaktivitet har.
Derfor har eleverne fået indsigt i livsstilssygdomme forårsaget af inaktivitet, eleverne skal kunne redegør for de forskellige livsstilsygdomme og kommer med forklaringer på hvorledes fysisk aktivitet kan forebygge og/eller afhjælpe livsstilsygdomme.
Eleverne vil primært arbejde med sygdomme såsom: hjertekar, diabetes og knogleskørhed.
B for bedre idræt s. 143 - 152 og 153 - 158
Svømmestjerner under overfladen (DR dok)
Syg af fodbold (DR Søndag) 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ski (alpin)
Forløbet er en skitur til Geilo i uge 4 samt efterfølgende teori.
Praktisk:
Eleverne inddeles i fire niveauer:
Begynder
Letøvet
Øvet
Haj
Teorien der kobles på handler om højdetræning, og desuden inddrages træningsfysiologien fra tidligere forløb. Hvad kræver det at være en god alpin-skiløber?
Materiale:
"Træning i højderne"
(Kroppen i fokus s. 52 - 55) Nucleus 2012
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
Spillet ligner tennis, lyder som bordtennis og spilles på en badmintonbane, så det kan med rette siges at være et hybridspil! Mest af alt minder spillet dog om minitennis/skumtennis, dvs. tennis på en lille bane.
6 modulers forløb med fokus på:
Teknik:
Serv – skal være underhånd. Udføres som regel i forhånd
Grundslag/returnering – både forhånd og baghånd
Drop – baghånd og forhånd. Fra baglinje og ind i modstanders kitchen
Dink – baghånd og forhånd. Når man spiller bolden fra eget kitchen og ind i modstandernes kitchen, hedder det et ”dink”. Man må gerne træde ind i the kitchen og spille bolden, når den har ramt gulvet. Oftest unødvendigt at træde ind
Flugtning – forhånd og baghånd
Lob – spilles over modstanderen mod dennes baglinje
Smash – god idé at sigte mod modstanders fødder.
Regler og taktik
Materiale:
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
• I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
• Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling (åben i forhånd, lukket i baghånd).
Taktiske delmål:
• I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
• At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
• I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamenstræning praktiske forløb
Vi arbejder med case-opgaver og inddrager kapitlet: Befolkningens idrætsadfærd
I den praktiske del laves drejebøger og repetition af alle forløb
Materiale:
B- For bedre idræt s. 181 - 200
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955446",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955446",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955446"
}