Holdet 2024 ID_B4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jonas Vinzent
Hold 2024 ID_B4 (3g Id B4, 3g Id B4 (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Floorball, aerobt arbejde og sundhed
Titel 2 Pickleball og befolkningens idrætsvaner
Titel 3 Stepaerobic, motoriske bevægelser og hold og team
Titel 4 Alpinski, muskler og anatomi
Titel 5 Badminton, skader og idrætshistorie
Titel 6 Fodbold, hiphop, idrætshistorie og idrætssociologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Floorball, aerobt arbejde og sundhed

Teori
I teoridelen har vi arbejdet med sundhed samt aerobt og anaerobt arbejde, hvilket har været et godt supplement til træningsprojektet, som de fleste idræt B-elever har gennemført på C-niveauholdet sideløbende. Vi har primært arbejdet med kapitel 2, 4 og 5 fra bogen B – For bedre idræt.
Vi har udført fysiologiske tests, hvor vi har arbejdet med pulsure og pulsmålinger, blodtryksmålinger samt målt elevernes hæmatokritværdi.
I november måned besøgte eleverne også fysioterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, hvor de arbejdede med tests som hoppehøjde, to-punkts cykeltest, step-test og flere andre.

Praktik
Formålet med floorballforløbet er at give en grundlæggende indføring i centrale aspekter af floorball. I de første lektioner var der fokus på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der som udgangspunkt var maksimalt to elever pr. bold. Der blev også arbejdet med kamplignende situationer som 1:1 (her med fokus på intervaltræning), 4:4 og 6:6. Der har været fokus på trækskud og slagskud – nogle af disse er filmet til evaluering.
I de følgende lektioner blev der øvet driblinger, afleveringer og afslutninger samt spiløvelser. De fleste spiløvelser foregik i par, men der blev også arbejdet med spiløvelser i grupper på 3-4 spillere.

Hvad skal jeg kunne?

    Aflevere til en makker 5-10 meter væk

    Modtage en aflevering fra 5-10 meters afstand

    Drible med både for- og bagside af staven, stående og i let tempo

    Drible bolden i zigzag mellem kegler uden at miste kontrol

    Indgå i samspil med en medspiller under pres fra en modstander

    Udføre et trækskud, hvor bolden løftes fra jorden

    Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander

    Følge løbemønstre i øvelser

    Deltage i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

    Have en grundlæggende forståelse for reglerne i floorball – også selvom vi ikke spillede med alle regler undervejs i forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball og befolkningens idrætsvaner

Teori
I teoridelen har vi arbejdet med anaerobt arbejde samt befolkningens idrætsvaner. Vi har primært taget udgangspunkt i kapitel 5 og kapitel 12 fra bogen B for bedre idræt.

Praktik: Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til pickleball med fokus på dets særlige regler og karakteristika sammenlignet med andre ketcherspil. Målet er samtidig at opnå både tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
At kunne beherske forskellige slag med korrekt greb og batføring i rimelig grad – herunder serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Der har været særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
At kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden i rimelig grad.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, når chancen byder sig.
At kunne gennemføre simple slagudvekslinger i rimelig grad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stepaerobic, motoriske bevægelser og hold og team

Teori
I teoridelen har vi arbejdet med nervesystemet og hjernen samt med begreberne hold og team. Vi har primært taget udgangspunkt i kapitel 8 og kapitel 10 fra bogen "B for bedre idræt", men har også anvendt supplerende materiale fra bogen "Hjerne og motorik".

Praktik
Fokus har været at træne elevernes:

    Koordination

    Rytmiske forståelse

    Kropslige udtryk

Faglige mål – Hvad skal jeg kunne?

    Udføre forskellige trin i stepaerobic

    Koordinere bevægelser med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier

    Anvende korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (f.eks. hele foden på brættet, rank kropsholdning, strakte ben)

    Kunne vise små koreografier, som læreren har vist

    Sammensætte en egen koreografi

Indhold

    Grundtrin og variationer i stepaerobic

    Stepaerobic-koreografier

    Opbygning af koreografier – fra simple bevægelser til mere udfordrende trin

    Samarbejde i grupper, hvor der tages hensyn til alle niveauer

    Eleverne udarbejder en afsluttende serie, som optages på video

    Afprøvning af stilarterne jive og hiphop samt introduktion til moderne dans, hvor vi også har arbejdet med Rudolf Laban
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Alpinski, muskler og anatomi

Teori:
Teoriundervisningen har omhandlet anatomi med fokus på skelet, led, muskler, muskelarbejde samt bevægelsesanalyse. Vi har primært arbejdet med kapitel 6 og kapitel 3 fra bogen "B for bedre idræt", men også suppleret med udvalgte sider fra bogen Kroppen i fokus.

Praktik:
En flerdages ekskursion til Geilo i Norge, hvor eleverne har modtaget niveauopdelt undervisning i alpinski. Undervisningens fokus har derfor varieret mellem de forskellige hold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Badminton, skader og idrætshistorie

Teori:
Vi har fortsat arbejdet med anatomi, denne gang i sammenhæng med skader generelt. Eleverne har desuden fremlagt i plenum om skadebehandling og teoretiseret over en selvvalgt skade (fx ankelskade, ledbåndsskade i knæet, skulderskader, fibersprængning eller håndledsskader). Vi har primært arbejdet med kapitel 3 fra bogen "B for bedre idræt samt selvvalgt materiale.

Idrætshistorie:
Vi har arbejdet med Niels Bukh, svensk og dansk/tysk gymnastik, sportens ankomst til Danmark, DIF’s samarbejde med tyskerne under 2. verdenskrig samt sport og politik med særligt fokus på OL.

Praktik – Badminton:
Her har vi arbejdet med benarbejde samt følgende slag: serv, lob, clear, drop og netdrop. Slagene er blevet sat sammen i forskellige spilserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fodbold, hiphop, idrætshistorie og idrætssociologi

Praktik:
Forløbet har fungeret som en repetition af fodbold og hiphop, som eleverne tidligere har arbejdet med på deres Idræt C-hold i 2.g. Der har været to moduler i hver disciplin. Derudover har vi arbejdet med drejebøger og foretaget en generel repetition ud fra elevernes ønsker og behov.

Teori:
I teoridelen har vi arbejdet med arbejdskravs- og kapacitetsanalyse. Vi har undersøgt, hvorfor fodbold er sundt, og i den forbindelse analyseret videnskabeligt arbejde. Derudover har vi beskæftiget os med Pierre Bourdieus teori i relation til sundhed samt arbejdet med kropsidealer, hvor vi har inddraget Bourdieus analyse af menneskelig adfærd og Anthony Giddens’ teorier om det senmoderne samfund. Som grundlag har vi anvendt kapitel 4 i bogen Idræt B – idrætsteori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer