X - Roskilde Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Roskilde Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ID_B4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Jonas Vinzent
Hold
2024 ID_B4 (
3g Id B4
,
3g Id B4 (puljetid)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Floorball, aerobt arbejde og sundhed
Titel 2
Pickleball og befolkningens idrætsvaner
Titel 3
Stepaerobic, motoriske bevægelser og hold og team
Titel 4
Alpinski, muskler og anatomi
Titel 5
Badminton, skader og idrætshistorie
Titel 6
Fodbold, hiphop, idrætshistorie og idrætssociologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Floorball, aerobt arbejde og sundhed
Teori
I teoridelen har vi arbejdet med sundhed samt aerobt og anaerobt arbejde, hvilket har været et godt supplement til træningsprojektet, som de fleste idræt B-elever har gennemført på C-niveauholdet sideløbende. Vi har primært arbejdet med kapitel 2, 4 og 5 fra bogen B – For bedre idræt.
Vi har udført fysiologiske tests, hvor vi har arbejdet med pulsure og pulsmålinger, blodtryksmålinger samt målt elevernes hæmatokritværdi.
I november måned besøgte eleverne også fysioterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, hvor de arbejdede med tests som hoppehøjde, to-punkts cykeltest, step-test og flere andre.
Praktik
Formålet med floorballforløbet er at give en grundlæggende indføring i centrale aspekter af floorball. I de første lektioner var der fokus på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der som udgangspunkt var maksimalt to elever pr. bold. Der blev også arbejdet med kamplignende situationer som 1:1 (her med fokus på intervaltræning), 4:4 og 6:6. Der har været fokus på trækskud og slagskud – nogle af disse er filmet til evaluering.
I de følgende lektioner blev der øvet driblinger, afleveringer og afslutninger samt spiløvelser. De fleste spiløvelser foregik i par, men der blev også arbejdet med spiløvelser i grupper på 3-4 spillere.
Hvad skal jeg kunne?
Aflevere til en makker 5-10 meter væk
Modtage en aflevering fra 5-10 meters afstand
Drible med både for- og bagside af staven, stående og i let tempo
Drible bolden i zigzag mellem kegler uden at miste kontrol
Indgå i samspil med en medspiller under pres fra en modstander
Udføre et trækskud, hvor bolden løftes fra jorden
Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
Følge løbemønstre i øvelser
Deltage i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Have en grundlæggende forståelse for reglerne i floorball – også selvom vi ikke spillede med alle regler undervejs i forløbet
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg glæder mig til at møde jer:) Modulet bliver et teoretisk modul, så I skal ikke medbringe idrætstøj. Dagens program: Udlevering af grundbog, lidt om idræt B og en snak om de praktiske forløb. I året skal vi igennem mindst et forløb i hv
Idræt B start-up.pptx
Kære alle. Mange har valgt floorball, så vi starter op med floorball. I skal derfor medbringe idrætstøj til indendørs. Husk inde-sko og evt. en drikkedunk.
www.youtube.com
Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=y_mNs2lK46c
How to Play Floorball - How to Take a Face-Off
Medbring idrætstøj til floorball
Wolf, Troels: B- for bedre idræt 2.udgave, Gyldendal,2020; sider: 21-22, 24-26, 65-90
Grupper til 4-4.docx
OL 2024 idræt B JV.docx
4.1 Aerobe processer
Arbejdsspørgsmål til bogen s 72-78.docx
Undersøgelse af blodtryk 3gID B4.docx
pulsdata.zip
Teori modul 5.docx
Eksempler_på_en_eksamenscase prøve.pdf
Sundhed i et bioloisk perspektiv.pptx
Arbejdsspørgsmål og gruppearbejde til kap 2 sundhed.docx
Læs følgende regler: Floorball regler - Floorball.pdf
Floorball øvelser der skal filmes 3g Id b.docx
Google Drive: Sign-in
Husk at der er fremlæggelser. Medbring idræt B bogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Pickleball og befolkningens idrætsvaner
Teori
I teoridelen har vi arbejdet med anaerobt arbejde samt befolkningens idrætsvaner. Vi har primært taget udgangspunkt i kapitel 5 og kapitel 12 fra bogen B for bedre idræt.
Praktik: Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til pickleball med fokus på dets særlige regler og karakteristika sammenlignet med andre ketcherspil. Målet er samtidig at opnå både tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
At kunne beherske forskellige slag med korrekt greb og batføring i rimelig grad – herunder serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Der har været særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
At kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden i rimelig grad.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, når chancen byder sig.
At kunne gennemføre simple slagudvekslinger i rimelig grad.
Indhold
Kernestof:
Medbring idrætstøj til Pickleball og se de første 5 minutter af følgende: https://www.youtube.com/watch?v=bPpbiXa-TVU&t=52s
Wolf, Troels: B- for bedre idræt 2.udgave, Gyldendal,2020; sider: 92-103, 126-130, 184-200
Underskriftsark 3.g Idræt B skitur.docx
Arbejdsspørgsmål til træningsplanlægning.docx
Medbring idrætstøj til Pickleball.
HUSK det er i dag man skal betale til ski-ekskursionen, hvis man vi med. Medbrig idrætstøj til pickleball og se nedenstående link samt læs dokumentet om battets svingbane Battets svingbane hedder.docx
How to Play Pickleball: The Ultimate Guide on Pickleball Rules
Par til undervisningen modul 2.docx
Læs de første 4 sider i kap. 5 anaerobt arbejde
Anaerobt arbejde.docx
Teori 8 anaerobt arbejde spørgsmål til teksten.docx
Teori 8 anaerobt arbejde opgave med cykel.docx
Medbring idrætstøj til pickleball. Vi afprøver nogle af jeres spiløvelser fra teoritimen mandag d. 30/9. Derefter fokus på forhånd slag og baghånd slag fra baglinjen. Derefter spiløvelse og kamp. Se de to link
Par - lektion 4.docx
Medbring idrætstøj til Pickleball. Turneringen kan ses her: Turnering.docx
Titel
se link:https://www.idan.dk/
Teori 9 Befolkningens idrætsadfærd.docx
Medbring idrætstøj til pickleball og læs dokumentet Film dine færdigheder fra pickleball forløbet.docx , det er ikke nødvendigt at se alle youtube videoer, men enkelte hvis du er i tvivl om det enkelte slag.
Google Drive: Sign-in
Medbring idrætstøj til pickleball Vi arbejde med pulsure, taktik og spiller meget kamp. Se turneringsplanen Turnering alle mod alle eller.docx og skriv en lectio besked, hvis du ikke kommer til modulet. Maja du er ikke sat på, men hvis du vil spille,
se lectio/opgaver/virtuelt. I må arbejde sammen 2-3 personer
Vi starter med 30 min pickleball. Derefter er det bevægelse til musik. Vi mødes i hal a
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Stepaerobic, motoriske bevægelser og hold og team
Teori
I teoridelen har vi arbejdet med nervesystemet og hjernen samt med begreberne hold og team. Vi har primært taget udgangspunkt i kapitel 8 og kapitel 10 fra bogen "B for bedre idræt", men har også anvendt supplerende materiale fra bogen "Hjerne og motorik".
Praktik
Fokus har været at træne elevernes:
Koordination
Rytmiske forståelse
Kropslige udtryk
Faglige mål – Hvad skal jeg kunne?
Udføre forskellige trin i stepaerobic
Koordinere bevægelser med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
Anvende korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (f.eks. hele foden på brættet, rank kropsholdning, strakte ben)
Kunne vise små koreografier, som læreren har vist
Sammensætte en egen koreografi
Indhold
Grundtrin og variationer i stepaerobic
Stepaerobic-koreografier
Opbygning af koreografier – fra simple bevægelser til mere udfordrende trin
Samarbejde i grupper, hvor der tages hensyn til alle niveauer
Eleverne udarbejder en afsluttende serie, som optages på video
Afprøvning af stilarterne jive og hiphop samt introduktion til moderne dans, hvor vi også har arbejdet med Rudolf Laban
Indhold
Kernestof:
Wolf, Troels: B- for bedre idræt 2.udgave, Gyldendal,2020; sider: 132-142, 144-152, 160-166
teori 12 arbejdsspørgsmål til Nervesystemet s.126-135.docx
Kap._8_Nervecellen.pdf
Medbring idrætstøj til step aerobic
Idræt app: step aerobic (step bænke)
Se evt. link: https://www.dr.dk/sporten/oevrig/snyyydt-svensk-bordtennisspiller-bytter-haand-midt-i-duel-og-vinder-vild-matchbold#!/
Medbring idrætstøj til Step aerobic og se følgende 4 youtube videoer (link 2 er det vigtigste)
Ekskursion til absalon fys 3g Id B4.docx
Forskellig info vi behøver.docx
Skal ikke høres hjemme, men i undervisningen (kun de først 15-20 min.
Læs i dokumentet "Hjerne og motorik.pdf side 70-73 samt side 76-81
Teori 14 Arbejdsspørgsmål til hjernen.docx
case dans.pdf
Ekskursion til absalon fys 3g Id B4.docx og her er grupperne Gruppe 4 AGruppe 4 B til Absalon.docx
idræts app: stepbænke
Opbygning af serier samt grupper og opgave.docx
Medbring idrætstøj til step aerobic.Opbygning af serier samt grupper og opgave.docx
An Unforgettable Marathon Finish - Gabriela Andersen-Schiess | Olympic Rewind
Medbring idrætstøj til stepaerobic
Optagelser
Bevægelse til musik. Medbring idrætstøj til bevægelse til musik. Vi arbejder med hiphop og jive og dem der mangler at filme stepaerobic gør det.
Grundtrin:
Se variation 1-4
Teori 16 Team og hold arbejdsspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Alpinski, muskler og anatomi
Teori:
Teoriundervisningen har omhandlet anatomi med fokus på skelet, led, muskler, muskelarbejde samt bevægelsesanalyse. Vi har primært arbejdet med kapitel 6 og kapitel 3 fra bogen "B for bedre idræt", men også suppleret med udvalgte sider fra bogen Kroppen i fokus.
Praktik:
En flerdages ekskursion til Geilo i Norge, hvor eleverne har modtaget niveauopdelt undervisning i alpinski. Undervisningens fokus har derfor varieret mellem de forskellige hold.
Indhold
Kernestof:
Wolf, Troels: B- for bedre idræt 2.udgave, Gyldendal,2020; sider: 36-42, 110-118
Arbejdsspørgsmål til styrketræning kap 6.docx
Opgaver til mandag 0601.docx
Læs i "Anatomi fra kroppen i fokus-ny.pdf" side 135-140 fra hofteledet til og med bevægelse i knæled og ankelled. Medbring idrætstøj til inde idræt. Vi starter omklædte i fitnesskælderen og mødes der kl 13:35
Opgaver 1 "Muskler.docx" og opgave 2 "Anatomi kort.docx "
Praktik: Styrketræning arbejdspapir.doc
Skitur Hyttefordeling ski januar 2025.docx
Vi mødes kl 8:30
Læs i dokumentet "Anatomi fra kroppen i fokus-ny.pdf" side 141-142 (bemærk at side 143 ved en fejl kommet før side 142).
Pickleball 101: The Basics of a Pickleball Serve
Skitursmøde med elever info sidste.pptx
Genlæs i "Anatomi fra kroppen i fokus-ny.pdf" side 140-142 (bemærk side 143 kommer efter side 141)
Vi arbejder med følgende opgaver "mini bevægelsesanalyse B4.docx" og "Opgaver til en bevægelsesanalyse til en volleyball smash.docx "
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Badminton, skader og idrætshistorie
Teori:
Vi har fortsat arbejdet med anatomi, denne gang i sammenhæng med skader generelt. Eleverne har desuden fremlagt i plenum om skadebehandling og teoretiseret over en selvvalgt skade (fx ankelskade, ledbåndsskade i knæet, skulderskader, fibersprængning eller håndledsskader). Vi har primært arbejdet med kapitel 3 fra bogen "B for bedre idræt samt selvvalgt materiale.
Idrætshistorie:
Vi har arbejdet med Niels Bukh, svensk og dansk/tysk gymnastik, sportens ankomst til Danmark, DIF’s samarbejde med tyskerne under 2. verdenskrig samt sport og politik med særligt fokus på OL.
Praktik – Badminton:
Her har vi arbejdet med benarbejde samt følgende slag: serv, lob, clear, drop og netdrop. Slagene er blevet sat sammen i forskellige spilserier.
Indhold
Kernestof:
Medbring idrætstøj til badminton
Læs Stor undersøgelse blandt 300.000 danskere skudt i gang: Har været med til at fjerne nikotinposer fra idrætshal samt Bevægelsesanalyse til skiløb.docx
Wolf, Troels: B- for bedre idræt 2.udgave, Gyldendal,2020; sider: 64
Google Drive: Sign-in
Vi arbejder i timen med Idrætsskadebogen.pdf
Læs i "Idrætsskader fra C - det er idræt.pdf" side 142-147 Her er den indledende opgave "Skader gruppearbejde ny.docx "
se også følgende Gruppearbejde om skader.docx og dokumenterne om muskellæsion og ledskader "idrætsskader(1).pdf" og "idrætsskader 2.pdf" (begge dokumenter skal IKKE læses i før undervisning. se evt. "Træningsprojekt JV.pptx "
Medbring idrætstøj til badminton. Se "Grupper til badminton modul 3.docx "
Afsnit
Lukas gruppe fremlægger onsdag. I får de først 15 minutter til at klargøre jer til fremlæggelsen.
Gruppearbejde om skader.docx
læs i "Idrætshistorie Krop og Samfund s 17-26.pdf" side 17-26. Side 17 -20 gennemgik vi i mandags
Vi ser følgende: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=030804082030
Medbring idrætstøj til badminton og læs følgende: https://www.dr.dk/sporten/badminton/ikke-alle-i-dansk-badminton-har-fidus-til-nyt-pointsystem.
Medbring idrætstøj til badminton. Se "Badminton modul 6 Turnering.docx". Skriv en lectio/besked, hvis du ved du ikke kommer - også gerne på dagen:)
Vi kommer stærkt tilbage til idrætshistorien, men i modulet arbejder vi med arbejdskravs og kapacitetsanalyse. læs "arbejdskravs-og-kapacitetsanalyse-1.pdf "
Medbring idrætstøj til badminton (også indendørs-sko)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fodbold, hiphop, idrætshistorie og idrætssociologi
Praktik:
Forløbet har fungeret som en repetition af fodbold og hiphop, som eleverne tidligere har arbejdet med på deres Idræt C-hold i 2.g. Der har været to moduler i hver disciplin. Derudover har vi arbejdet med drejebøger og foretaget en generel repetition ud fra elevernes ønsker og behov.
Teori:
I teoridelen har vi arbejdet med arbejdskravs- og kapacitetsanalyse. Vi har undersøgt, hvorfor fodbold er sundt, og i den forbindelse analyseret videnskabeligt arbejde. Derudover har vi beskæftiget os med Pierre Bourdieus teori i relation til sundhed samt arbejdet med kropsidealer, hvor vi har inddraget Bourdieus analyse af menneskelig adfærd og Anthony Giddens’ teorier om det senmoderne samfund. Som grundlag har vi anvendt kapitel 4 i bogen Idræt B – idrætsteori.
Indhold
Kernestof:
Se evt. pulsdata fra badminton "puls-data.zip "
Medbring idrætstøj til fodbold (udendørs)
I skal arbejde med følgende opgave "Hvorfor er fodbold sundt.docx " og inddrage følgende artikel "3g Id B4 Fodbold er lige så effektivt som blodtryksmedicin.pdf" og powerpoint "Fodboldfitness Peter Krustrup-1.pdf ". I skal arbejde i grupper af 2-4 pe
Læs i dokumentet "idrættens organisering i danmark.pdf" side 31-36
Vi ser følgende i timen "https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000011069&s=42900902&n=1&o=hits"
Læs i dokumentet "sider om Ol fra Idræt B bogen.pdf" side 1-5 (øverst)
opgave "Opgave om OL og sport og politik.docx "
Medbring idrætstøj til fodbold udendørs
Fremlæggelser om Ol. Alle grupper fremlægger. Her er opgaven "Opgave om OL og sport og politik.docx "
Medbring idrætstøj til dans/hiphop. Se også "Første udkast til grupper til den mundtlige eksamen.docx "
I får hele modulet til at øve jeres hiphop og evt. skrive på en drejebog til hiphop. her er også et eksempel på en drejebog til dans "Drejebog - dans.docx ". JV fraværsregistrer kl 8.12. I skal aflevere i lectio/opgaver
Medbring idrætstøj til pickleball
Eksempel på drejebog til Pickleball (ikke floorball).docx
Læs i "sygt sundt.pdf " side 35-40
Arbejdsspørgsmål til sygt sundt - Pierre Bourdieu.docx
Læs i dokumentet "Kap. 4 Samfund krop identitet_IdrætB.pdf" side 99 (fra: "lad os først.....nederst på siden) til side 113 (Til: Skaber samfundet identiteten). En Lang lektie, men I fik også 25 min fra sidste modul. Dagens opgave "Arbejdsspørgsmål ti
Læs i "Kap. 4 Samfund krop identitet_IdrætB.pdf" side 113 -116
Medbring idrætstøj til floorball og læs de to drejebøger "Eksempel_på_en_drejebog.pdf "for hiphop og floorball. drejebogen til parkour skal i selvfølgelig ikke læse
Vi mødes i hal A kl 8:30. Afslutning med champagne. I får også tid til at øve drejebøger eller også finder vi på noget andet.
Afslutning med champagne.
Kort forklaring av arbeidskrav- og kapasitetsanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955448", "T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955448", "H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955448" }