Titel
4
|
Tema 3: Ungdommens glæder og udfordringer
I dette forløb skal vi undersøge ungdommen som en livsperiode, hvor der sker mange forandringer og hvor der er gang i meget. Vi skal både undersøge hvilken rolle familie, venner, ensomhed , sociale medier, uddannelse påvirker identitetsdannelsen, samt hvordan man lærer i denne livsperiode, med særligt fokus på motivation og stress.
Fokuspunkter (læringsmål):
- Hvad er identitet og hvad er personlighed?
- Hvilken rolle spiller kultur /natur for vores identitetsdannelse, når man er ung?
- Redegørelse for forskellige teorier for , hvordan identitet dannes i ungdomsårene
- Hvilken rolle spiller ensomhed /venskaber på identitetsdannelsen?
- Hvilken rolle spiller forskellige undervisningsformer effekt på læring ?(kulturelle forskelle, ude-inde skole,)
- sammenhængen mellem hukommelse og læring
- Hvad er bedst, læring alene eller med andre
-Hvad der motiverer den enkelte og hvorledes det påvirker trivslen på uddannelsesinstitutionen (Gymnasiet)-her kommer vi ind på stress?
- Du kan anvende din psykologiske viden på aktuelle cases ved at opstille problemstillinger og begrunde disse ved hjælp af din psykologiske viden.
- Du kan kritisk forholde dig til psykologiske undersøgelser ved at undersøge undersøgelsens metode, procedure, sample,den afhængige og uafhængige variabel, validitet, reliabilitet, samt resultat og konklusion,
-Du kan redegøre for hvordan hukommelsen er opbygget og hvilken betydning den første forskning inden for hukommelse har haft.
-Du kan redegøre for begreberne opmærksomhed og perception og forstår, hvordan disse psykologiske mekanismer former tankeprocesser og opfattelse af omgivelserne
- du kender både Maslows behovspyramide og kender forskellen på indre og ydre motivation
Kernestof:
-personlighed og identitet
-Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
- kognition og læring
Supplerende stof:
-hukommelseseksperimenter i klassen
Arbejdsformer:
læreroplæg, klasse-diskussion, pararbejde og gruppearbejde, individuelt arbejde, videooplæg, rollespil
Faglige mål ( fra UVM læreplan)
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Materiale:
pp.309-312: The big 5 og personlighedstyper.
p 321-325: Ungdom og senmodernitet
pp.328-334 (identitet, krop,køn identitet, frigørelse
fra forældre)
pp.439-447+ Stress, indre og ydre faktorer, krav-kontrolmodel
pp.457-459- Coping og copingstrategier
pp.334-335 (Det multiple selv og Gergen)
pp.335-336 (Anthony Giddens)
pp.176-181 (opmærksomhed)
pp. 189-199 (hukommelse, genkandelse)
pp.236-238 ( motivationsprocesser)
pp.232-234 (Vygotskys teori om "Zonen for nærmeste udvikling")
pp. 227 (Piagets kognitive læringsteori)
pp.439-442 + 455 ( "Stress" og coping")
"Psyk C" 2023 (M. Riisager ) :
pp.184-188 ("Ungdom og ensomhed" )
pp.155-158 ("Identitetsskabelse og sociale medier")-se 11/2
Brinkmann, Sven, Zetland, 21/1-2021 "Det er løgn ,at vi kan alt" se 5/2 ca. 3 ns
"En guide til erindringen" Videnskab.dk- se 5/3 ca. 4ns
Big5 test:https://bigfive-test.com/da
TV-dokumentarer: (4-7 min= 1ns):
"Teenagedyret - identiteten " Sæson 1- ep.3 : (28 min: 4 ns.)
https://www.dr.dk/drtv/se/teenagedyret_-identiteten_47249
- "Fremtidsdrømme nord for polarcirklen"- DR1- (30 minutter= 4,1 ns)
-HjernEvask Dr2: Tør du stole på din hukommelse? (40 min.= 5, 4 ns.)
- " the man with the 7 second short memory"- https://www.youtube.com/watch?v=SO-3Ruw61Sg&t=176s
-"Historien om menneskehjernen- hukommelsen" https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-menneskehjernen_-hukommelsen_392038
DR. (28 min = 4 ns)
-"Who are you really" Ted Talk 2015m https://www.youtube.com/watch?v=qYvXk_bqlBk
(15 min: 2,2 ns )
-"Mesterhjerner: Viljestyrke"- Dr-dokumentar - se 4/4 (28 min= 4 ns)
https://www.dr.dk/drtv/se/mesterhjerner_-viljestyrke_281142
Undersøgelser, vi har arbejdet med:
- hvad kan du huske - se side 191 i PV
-Bartlett - " Åndernes krig" (s.169-170 i PV)
-"Lost in the mall"- s. 196 i PV
- Simon og Chabris eksperiment om blind opmærksomhed: The awarenesstest (5 min= ca 1,5 ns)
- "Flertalsmisforståelsen" s.157 i " Identitetsskabelse og sociale medier" -se 11/2
I alt ca. 70 ns
Nøglebegreber::
Personlighed, identitet, jeg><vi identitet(Erik Erikson), ontologisk sikkerhed (A. Giddens), refleksiv selvidentitet (A. Giddens) sociale arenaer, selvmonitorering, selviscensættelse, like-afhængighed, anerkendelse, kognitiv psykologi, kognitivt skema, perception, opmærksomhed, sensorisk hukommelse, kort-tids hukommelse, arbejdshukommelse,langtids-hukommelse,implicit,eksplicit hukommelse, episodisk-,semantisk-, procedure-, perceptuel hukommelse, samt hukommelsen for emotionelle begivenheder/erfaringer, genkaldelse,den konteksafhængige genkaldelse,cues,motivation,læring akut og kronisk stress, coping (emotions og problemfokuseret coping- strategi), assimilation, akkommodation
Problemstillinger:
-Hvordan påvirker sociale relationer (eller mangel på dette)på den unges identitetsdannelse?
-I hvor høj grad påvirker sociale relationer læringen?
- Hvilken rolle spiller sociale relationer motivationen for at lære?
|