Holdet 2024 PS_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Claus Bjørn
Hold 2024 PS_C1 (3g ps C1, 3g ps C1 (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro Psykologi
Titel 2 Fra barn til voksen
Titel 3 Digital ungdom
Titel 4 Ekstreme fællesskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro Psykologi

Eleverne skal i dette forløb introduceret til psykologiens områder og metode og igennem gruppearbejde og fremlæggelser på baggrund af casen "Hvorfor ryger Nille", arbejdede de med udvalgte psykologiske teoriretninger. Vi skal arbejdede med forskellen på hverdagspsykologi og videnskabspsykologi, at tage stilling på et fagligt grundlag

Faglige mål:
- Redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
-  Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
- At kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Materialer:
http://www.liv.dk/undervisning/laerere/psykologi/tekster/ - "Hvorfor ryger Nille" tekster

https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ - skumfidustesten
https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 - Awarenesstest - kognitiv
https://www.youtube.com/watch?v=lXLYu3Xxifs - Nikolaj (morder) - ondskab
https://www.youtube.com/watch?v=Btg9PiT0sZg - Still face - Udviklingspsykologi
https://www.youtube.com/watch?v=vHhn7z6BA0w  (TEDtalk om myter og "sandheder")
https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c&t=2s (Den mangfoldige psykologi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fra barn til voksen

Barn til voksen:
I dette forløb har vi set på menneskets udvikling fra barn til voksen. Vi har arbejdet med forskellige teorier herom, og diskuteret fordele og ulemper ved de forskellige anskuelser. Vi har desuden arbejdet med mennesket, i et personlighedspsykologisk perspektiv, trækteori (Big Five), arv/miljø. Foruden personlighed er også identitet blevet behandlet (Sociale arenaer, Gergen, Giddens). Forløbet kan derfor betragtes i to dele (Udviklingspsykologi og personlighed/identitets psykologi)

1).Vi har beskæftiget os med betydningen af barndommen, herunder tilknytning og resiliens. Forløbet forsøger at belyse spørgsmålet: "Kan man komme sig efter omsorgssvigt?". Omdrejningspunktet er forældre-barn relationens betydning for barnets udvikling. Vi har arbejdet med teorier af Stern, Bowlby og Spitz, herunder begreber som tilknytning, RIG’er, affektiv afstemning, ansigtsduetter, selektiv tilknytning, spædbarnsdepression og hospitalisme. Vi har set på hvordan ekstremt omsorgssvigt igennem mange år med (tæt på) ingen stimulering, kan påvirke udviklingen af et menneske.
Denne del af forløbet blev afrundet med fokus på de moderne tilknytningsforskere, hvorfor resiliensbegrebet kommer i fokus herunder risiko- og resiliensfaktorer. Samt begreber som social arv og mønsterbrud.
Vi har arbejdet med fordele og ulemper ved de to personlighedstyper; risikovillig og forsigtig. Som vi har analyseret og forklaret med både en psykoanalytisk (autoritære/demokratiske hjem, vigtigheden af tryghed og tilknytning), eksistentiel psykologisk (livsangst vs. Strukturangst) og neuropsykologisk betragtning (sensorisk deprivation, optimalt stimulationsbehov (OSN) tilgang. Desuden er der redegjort for trækteorien og de 5 grundtræk (The big five), og at kunne forholde sig kritisk til det at tage en sådan personlighedstest.
Desuden er forskernes udsagn fra dokumentaren "Min indre kode" inddraget i en diskussion af henholdsvis arven og miljøets betydning for personligheden og vores evne til at ændre på vores personlighed.
Vigtige begreber:
Daniel Stern: Kerne selv (ansigtsduetter, stimulation (over/under), følelsesmæssig smitte, Empati, RIG'er, Fremmedkaldt ledsager.
John Bowlby: Tilknytningsfaser (Før- begyndende og selektiv tilknytning + udforsk/tilknytningsadfærd)
Mary Aintsworth: Fremmedsituationstesten + 4 typer af tilknytning
Omsorgssvigt: Vanrøgt, fysisk, psykisk og seksuel. Harlows aber, Resiliens, Big Five, Identitet, Sociale arenaer, Mønsterbrud, Risikofaktorer Resiliens faktorer (ydre/indre), social læring (Bandura). Rumænske børnehjem, Kauai undersøgelsen.

Psykologiens veje 3 udgave  
s. 85-99
s. 100-106
s. 117-136
s. 316- 319
s. 328-329
s. 334-336
Celle til Selfie 1 udgave
S 54-55
s. 177-181
s. 148-153
Personligheds psykologi P. Bertelsen
s. 67-72
ialt 58 sider

Artikler:
Om Tilknytningen til andre mennesker, Psykologi nyt nr. 18, 2004
Harlows abeforsøg (YouTube)
Dokumentar: Min indre kode/”Genetic me” med (Lone Frank)
Spædbørn forstår følelsesudtryk! Forskningsnyt Nr. 8 . 2002
Dokumentar: De perfekte piger. DR

Film: Mit Barn (Kortfilm fra TUBA)
”Hvorfor er piger så ondskabsfulde mod hinanden” (Videnskab.dk 6/1 2020) af A. Ringgaard.
”Piger fra lavindkomstfamilier bryder den sociale arv. Det gør drengene ikke” (Information 2019/09) af
I.A. Alminde
”Hvorfor er det sådan? Middelklassens unge er de nye udsatte i samfundet” (Politikken 24/11) af K. Nilsson

Relevante problemstillinger til forløbet:

- Hvad betyder arv og genetik for personligheden?
- Hvad betyder miljøet for personligheden?
- Hvor afgørende er det for børn at få en tryg tilknytning tidligt?
- Hvad betyder de tidlige år og relationerne til forældrene for ens personlighed og trivsel på længere sigt?
- Hvad kendetegner ”god” opdragelse?
- Hvilke egenskaber ønsker vi at skabe i vores børn og hvordan kan man skabe det?
- Hvordan påvirkes børn af omsorgssvigt og hvordan kan det ”ses” og opdages?
- Er der forskel, herunder kønsforskelle på, hvordan børn og unge reagerer på omsorgssvigt?
- Hvad kendetegner de børn, der klarer sig godt på trods af et dårligt opvækstmiljø?
- Kan denne tendens skabes hos andre børn?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Digital ungdom

Vi har arbejdet med Opdragelsesstile, kognitionspsykologi (Hukommelse, tækning, neuroanatomi, hjernens plasticitet. Derudover læringsstille, hvor vi arbejde med klassiske og operante reflekser, social indlæring og imitation, Vygotskys ZNU, motivation, indlært hjælpeløshed (Seligman), samt betydningen af ros og mindsetteori. Som en opsamling så vi ”9 Z mod Kina” (del 1) (53:00min).
Vi har arbejdet med Køn, Stress og livsforandringer, digital identitet og mobning (både virtuel og real live).
I forlængelse af mobning, arbejdede vi med ondskab også i lidt større om mere diffus målestok (Svendsens former for ondskab, Bandura og Moralsk frakobling, Goldberg og destruktiv adfærd, Cohen og fravær af empati, Milgrams lydigheds eksperiment, og Zimbardos Prison experiment (sidstnævnte og socialpsykologiske forsøg generelt) er blevet behandlet kritisk, med udgangspunkt i Deadline fra DR om Zimbardo (14:05-33:08). Ydermere er der ud fra dokumentaren ”Hængt ud på nettet” (DR2), blevet forsøgt at samle trådende desangående.
Hvad er stress, samt hvorfor og hvem får stress ? Kan man konkludere at personlighed og stress hænger sammen
fokus på definitionerne på stress, som noget biologisk, socialt og psykologisk. Lazarus´ definition på stress, krav -kontrolmodellen, den forsigtige type og den risikovillige type, ydre og indre faktorer, samt Aaron Antonovskys teori om oplevelse af sammenhæng (OAS) (oplevelse af sammenhæng)


Psykologiens veje:
s. 57-70
s. 130-140
s. 141-144
s. 149-150
s. 152-154
s. 160-164
s. 167-174
s. 176-199
s. 236-238
s. 459-487
Celle til Selfie:
s. 84-94 (Køn)
LIKE Digital identitet:
s. 42-54
Ialt: 115 sider

TV – Dokumentar – TEDtalks:
Is Social Media Hurting Your Mental Health? | Bailey Parnell | TEDxRyersonU (14:00min)
Enhancing the plasticity of the brain: Max Cynader at TEDxStanleyPark (17:22)
9Z mod Kina
Hængt ud på nettet
Carol Dweck: The Effect of Praise on Mindsets (3:25min)

Artikler:
Det jeg sanser husker jeg
Kan ros være skadeligt for intelligens

Se i øvrigt "Kernestof" for eventuelt ikke nævnte artikler, opgivelser eller lign.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ekstreme fællesskaber

Vi har arbejdet med Grupper: Ind/ud grupper (robbers cave) + primær/sekundær, formel/uformel, medlem og referencegrupper. Foruden Konformitet: (Gruppe press), gruppe tænkning og polarisering.
Milgrams lydighedforsøg, autoritet og ansvarsforskydning og Zimbardo: Stanford prison experiment: Roller og Dehumanisering, kritik af forsøget (Bias) Har vi gennemgået mere detaljeret i et tidligere forløb, og kan derfor sætte dem i spil her.
Ti sidst arbejdede vi med Magt (empati) og magtformer (Raven og French) og Uformel gruppe opbygning (leder, aktive mv) + roller (forventning, oplevelse, accept/distance og udførsel). Vi perspektiverede til Incels-problematikken, ekkokamre og anden uheldig adfærd (eksempelvis køns adfærd i forbindelse med formering…Frivilligt enlige mødre, mændenes position usikker)

Psykologiens veje:
s. 378-386
s. 391-392

Artikler:
Socialpsykologisk tema- grupper og konflikt (Hannibal 2012)
Neurobiologisk forklaring på fordomme
Tidligere pressechef står frem: Fock kan råbe, så man kan smage, hvad hun har fået til frokost
Følelsen af magt gør os mindre empatiske
French and Raven's Five Forms of Power
Et kig ind i incel-ekstremisternes forskruede verden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer