Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Heuseler
|
Hold
|
2024 NG_C3g (3g ng C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand og vejr - regionalt og globalt
I dette først forløb arbejdes der først med vandets kredsløb. Herunder ses der nærmere på:
- Selve vandets kredsløb, endvidere på grundvandsdannelse i Danmark samt på vandressourcespørgsmålet. Sidstnævnte dækker over vandforbruget og vandforurening i Danmark. I denne forbindelse ser vi dokumentaren "Er vores grundvand i fare", S1: E11 i serien Jorden kalder på dr.dk.drtv
- Vejret, nedbør og vindsystemer, eksemplificeres med ITK-zonen. Men også klimazoner og plantebælter ses der på. Endelig præsenteres bæredygtighedsbegrebet.
- Endelig laves feltarbejde ved Kornerup Å og der ses på nogle af de lokale istidslandskaber
I dette forløb er der særligt fokus på:
- Det empiriske arbejde med afrapportering (jf. nedenstående skriftlige afleveringer).
-Tillige indgår der anvendelsen af digitale kort samt øvelsen i at benytte fagtermer til at forklare grundlæggende geografisk processer og sammenhænge.
Praktiske øvelser:
- Forsøg mm om grundvand (se journalaflevering)
- Øvelser og forsøg om nedbør (se journalaflevering)
- Forsøg om tropiske orkaner og vind (se journalaflevering)
- Feltarbejde ved Kornerup Å (se journalaflevering)
- Feltarbejde ved lokale istidslandskaber (se journalaflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær: Naturgeografi - vores verden, Geografforlaget; sider: 211-223, 231-233, 235-237, 240-263, 265-277
-
AN2 2019nedboer.pdf
-
Titel
-
Naturgeograf, s. 265-68mm.docx
-
oplandsopmåling-kornerup.docx
-
Vejledning_til_sigteanalyse.docx
-
Naturgeograf, s. 272-77.docx
-
Naturgeograf, s. 268-72.docx
-
Naturgeograf, s. 212-18.docx
-
notat-om-geologi-og-landskaber-nationalpark-skjoldungernes-land (1) (4).pdf
-
Naturgeograf, s. 218-23.docx
-
Nationalpark Skjoldungernes Land
-
Istidslandskabet i Skjoldungernes land (2).docx
-
Naturgeograf, s. 240-46.docx
-
Spørgsmål til dagens lektie om nedbør.docx
-
Hvordan_opstaar_vinde .docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om Kornerup Å
|
03-09-2024
|
Diverse grundvandsforsøg
|
17-09-2024
|
Journal om istidslandskabet
|
02-10-2024
|
Nedbør - et par forsøg mm.
|
30-10-2024
|
Journal om vinde
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kampen om ressourcerne
I dette forløb tager vi afsæt i klimaet, den globale opvarmning og intentionerne om en såkaldt grøn omstilling. I fokus er:
- Klimaet, drivhuseffekten, kulstofkredsløbet og lidt bæredygtighed.
- Vi er til foredag med Micki Gjerris om etik og håb i fbm. klimaforandringerne (11.11.2024)
- Grøn omstilling med fokus på de forskellige løsninger (fx vindmøller)
- Konsekvenserne af klimaforandringerne med fokus på de store forandringer i det arktiske område.
- Vi ser på olieindvinding i nordsøen.
- Vi besøger energitårnet ARGO
Vi øver fortsat i at arbejde eksperimentielt og med data. Endvidere er der et særligt fokus på at se på nogle af verdens store problemstillinger med geograføjne.
Praktiske øvelser:
- Ekskursion til Roskildes kraftvarmeværk
- Forsøg og øvelser om sammenhæng imellem CO2 og Temperatur
- Forsøg og øvelser om Isens afsmeltning på nordpolen
- Øvelser og småforsøg i fht. kulstofkredsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær: Naturgeografi - vores verden, Geografforlaget; sider: 15-35, 61-72, 240-243, 280-293, 295-299, 308-311
-
Klima-1.gang, s. 15-19 og 240-43.docx
-
Journal om temperatur og CO2.docx
-
Naturgeografi s. 32-35.docx
-
Kampen om nordpolen - kap. 4 fra geodetektiven (2).pdf
-
Ice on fire - FULL DOCUMENTARY - VO ENG. + ESP SUB.
-
Klima og energi - kampen om nordpolen (9).docx
-
Hvordan_har_isen_aendret_sig_i_Polhavet ved Arktis (2) (3) (2) (6).docx
-
Delopgave 2 om anomalier - eksempel(1) (2) (2).docx
-
2 forsøg om Is-albedo-tilbagekoblingsmekanismen (2).docx
-
Forsøg med grønlandspumpen (1).docx
-
Kan_Nordpolen_blive_dansk (3) (7).docx
-
https://krigsvidenskab.dk/emne/arktis-i-historisk-belysning-en-kort-historisk-og-geografisk-praesentation-af-omradet
-
Titel
-
Energikilder
-
Handleplan 2021-2022 for Strategisk Klima- og Energiplan
-
Energi_og_baeredygtighed (3) (1).docx
-
energistatistik_2023.pdf
-
Bioenergi og affaldforbrænding i Roskilde (1) (4) (10) (1).docx
-
Argo-præsentation.pptx
-
Energiforbrug i Verden
-
Råstofferne i Grønland og arktis - 1.gang (5).docx
-
https://www.greenmin.gl/
-
Råstofferne i Grønland og arktis -1.fortsat.docx
-
MIneralske raastoffer baeredygtighed innova
-
Råstofferne i Grønland og arktis - 2.gang (3).docx
-
kul-fossilbrændstof (1).pdf
-
Kulstofkredsløbet-ngc (1).docx
-
Olie og naturgas - begrebsafklaringc-bogen.docx
-
Opgave 1 - Find olie-c-bogen.doc
-
Olie og naturgas-sidste gang..docx
-
Illuminate: Climate change simulation game | Waterloo Climate Institute | University of Waterloo
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om tropiske orkaner
|
13-11-2024
|
Journal om temperatur og CO2 - 1. og 2. del
|
27-11-2024
|
Opgaverne i kampen om det arktiske
|
08-01-2025
|
Aflevering omkring ARGO
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den dynamiske jord
I dette forløb arbejdes der med den dynamiske jord, herunder geologi og landskaber. Herunder ses der på følgende:
- De grove træk af jordens udvikling. Endvidere på kontinentaldrift, pladetektonik, jordskælv og vulkaner.
- De geologiske kredsløb med fokus på de forskellige bjergartstyper, sedimentære, metamorfe og magmatiske.
- Et geomorfologisk dansk perspektiv på den dynamiske jord i form af et besøg ved den lokale grusgrav
Fokus i vores arbejde er arbejde med grundbogens baggrundsteori og viden i en praksis sammenhæng. Således er der knyttes en del eksperimentielt arbejde til forløbet (se journaler), ligesom der løbende arbejdes med alt fra håndstykker og tegneøvelser til film og animationer for at forstå dette emne. Endelig fomidles der i form af oplæg om vulkaner.
I dette forløb er de faglige mål flere, om end særligt arbejdes der med modeller og rumlige mønstre, fx i forhold til kontinentaldrift og pladetektonik.
Praktiske øvelser:
- Forskellige opgaver om pladetektonik, jordskælv og vulkaner (se aflevering i lectio)
- Bjergarternes kredsløb
- Virtual eartquake, øvelser på nettet
-Tsunamiforsøg
- Vulkaner på nettet, undersøg egne vulkaner
- Div. digitale øvelser med miljoegis' kortmateriale
- Ekskursion i lokalområdet, hvor vi ser på råstoffet grus og hvordan der ser ud i det tidligere grusgravsområde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i pladetektonikken
|
22-04-2025
|
Opgave i jordskælv og tsunamier
|
06-05-2025
|
Opgave i vulkaner
|
06-05-2025
|
Journal om det grusgravslandskabet
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955457",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955457",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955457"
}