Holdet 2024 NG_C3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jakob Heuseler
Hold 2024 NG_C3g (3g ng C)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand og vejr - regionalt og globalt
Titel 2 Kampen om ressourcerne
Titel 3 Den dynamiske jord

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand og vejr - regionalt og globalt



I dette først forløb arbejdes der først med vandets kredsløb. Herunder ses der nærmere på:

- Selve vandets kredsløb, endvidere på grundvandsdannelse i Danmark samt på vandressourcespørgsmålet. Sidstnævnte dækker over vandforbruget og vandforurening i Danmark. I denne forbindelse ser vi dokumentaren "Er vores grundvand i fare", S1: E11 i serien Jorden kalder på dr.dk.drtv

- Vejret, nedbør og vindsystemer, eksemplificeres med ITK-zonen. Men også klimazoner og plantebælter ses der på. Endelig præsenteres bæredygtighedsbegrebet.

- Endelig laves feltarbejde ved Kornerup Å og der ses på nogle af de lokale istidslandskaber

I dette forløb er der særligt fokus på:
- Det empiriske arbejde med afrapportering (jf. nedenstående skriftlige afleveringer).
-Tillige indgår der anvendelsen af digitale kort samt øvelsen i at benytte fagtermer til at forklare grundlæggende geografisk processer og sammenhænge.

Praktiske øvelser:
- Forsøg mm om grundvand (se journalaflevering)
- Øvelser og forsøg om nedbør (se journalaflevering)
- Forsøg om tropiske orkaner og vind (se journalaflevering)
- Feltarbejde ved Kornerup Å (se journalaflevering)
- Feltarbejde ved lokale istidslandskaber (se journalaflevering)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal om Kornerup Å 03-09-2024
Diverse grundvandsforsøg 17-09-2024
Journal om istidslandskabet 02-10-2024
Nedbør - et par forsøg mm. 30-10-2024
Journal om vinde 12-11-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kampen om ressourcerne

I dette forløb tager vi afsæt i klimaet, den globale opvarmning og intentionerne om en såkaldt grøn omstilling. I fokus er:

- Klimaet, drivhuseffekten, kulstofkredsløbet og lidt bæredygtighed.

- Vi er til foredag med Micki Gjerris om etik og håb i fbm. klimaforandringerne (11.11.2024)

- Grøn omstilling med fokus på de forskellige løsninger (fx vindmøller)

- Konsekvenserne af klimaforandringerne med fokus på de store forandringer i det arktiske område.

- Vi ser på olieindvinding i nordsøen.

- Vi besøger energitårnet ARGO


Vi øver fortsat i at arbejde eksperimentielt og med data. Endvidere er der et særligt fokus på at se på nogle af verdens store problemstillinger med geograføjne.

Praktiske øvelser:

- Ekskursion til Roskildes kraftvarmeværk

- Forsøg og øvelser om sammenhæng imellem CO2 og Temperatur

- Forsøg og øvelser om Isens afsmeltning på nordpolen

- Øvelser og småforsøg i fht. kulstofkredsløbet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal om tropiske orkaner 13-11-2024
Journal om temperatur og CO2 - 1. og 2. del 27-11-2024
Opgaverne i kampen om det arktiske 08-01-2025
Aflevering omkring ARGO 28-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den dynamiske jord

I dette forløb arbejdes der med den dynamiske jord, herunder geologi og landskaber. Herunder ses der på følgende:

- De grove træk af jordens udvikling. Endvidere på kontinentaldrift, pladetektonik, jordskælv og vulkaner.

- De geologiske kredsløb med fokus på de forskellige bjergartstyper, sedimentære, metamorfe og magmatiske.

- Et geomorfologisk dansk perspektiv på den dynamiske jord i form af et besøg ved den lokale grusgrav


Fokus i vores arbejde er arbejde med grundbogens baggrundsteori og viden i en praksis sammenhæng. Således er der knyttes en del  eksperimentielt arbejde til forløbet (se journaler), ligesom der løbende arbejdes med alt fra håndstykker og tegneøvelser til film og animationer for at forstå dette emne. Endelig fomidles der i form af oplæg om vulkaner.

I dette forløb er de faglige mål flere, om end særligt arbejdes der med modeller og rumlige mønstre, fx i forhold til kontinentaldrift og pladetektonik.

Praktiske øvelser:
- Forskellige opgaver om pladetektonik, jordskælv og vulkaner (se aflevering i lectio)
- Bjergarternes kredsløb
- Virtual eartquake, øvelser på nettet
-Tsunamiforsøg
- Vulkaner på nettet, undersøg egne vulkaner
- Div. digitale øvelser med miljoegis' kortmateriale
- Ekskursion i lokalområdet, hvor vi ser på råstoffet grus og hvordan der ser ud i det tidligere grusgravsområde



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave i pladetektonikken 22-04-2025
Opgave i jordskælv og tsunamier 06-05-2025
Opgave i vulkaner 06-05-2025
Journal om det grusgravslandskabet 14-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer