Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Helene Qvistgaard
|
Hold
|
2024 TY_A (3g TYf A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identität & Gender im Wandel (Eksamen)
Forløbet sætter fokus på køn og Identität i en tysksproget kontekst og med perspektiv til tematiseringen af emnet i Danmark og i øvrigt om opbrud i traditionelle normer.
Kernestof:
Was ist Gender? i Krehan m.fl: Wer bin ich, Gyldendal 2020
„Der Karneval“. I Dahl m.fl: „Schreibfreude“. Tyskforlaget 2023
Antje Lang-Lendorff: „Aufwachsen in Regenbogenfamilien“, Der Tagesspiegel, 2020
Bild: Zwei Väter und Sohn
(https://www.youtube.com/watch?v=Zb9puETJ11Q
Adgang til "Min læring"
Imane Khelif: „Khelif nimmt sich Kritiker vor. Sie greifen mich an“ in Eurosport: https://www.eurosport.de/boxen/olympia-paris-2024/2024/olympia-2024-in-paris-imane-khelif-nimmt-sich-nach-gewinn-der-goldmedaille-ihre-kritiker-vor-sie-greifen-mich-an_vid2213418/video.shtml
Imane Kelif. Alle reden über sie, wer ist Imane Kelif eigentlich?
https://www.nzz.ch/gesellschaft/imane-khelif-hat-an-olympia-eine-debatte-ueber-geschlechter-und-testosteronwerte-ausgeloest-aber-wer-ist-die-boxerin-eigentlich-ld.1842962
Film: „Mein Sohn Helen“, Georg Schnitzler, 2015
Doris Dörrie: Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe, i Wikelsøe m.fl.: Bleib Doch Hier, Systime 1996
Klassenarbeit „Gender und Identität im Wandel“. Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs højt!:) Der Karneval s. 9, 19- S. 20- 5 ( oversæt mundtligt ) Medbring Schreibfreude & Wie Geht´s til modulet.
-
Modulet er virtuelt. Qv er på kursus. I skal ikke aflevere dagens arbejde, men I skal have det godt forberedt til næste modul, hvor vi gennemgår det og skal bruge den viden, I her opnår:) Lav følgende: Genlæs teksten "Karneval" højt for jer selv, el
-
Vi gennemgår arbejdet fra virtuelt modul d. 16. 8. Brug 10 min på lige at genopfriske det, så du er klar:) Arbejder videre med temaet. Fokus på regelmæssige & uregelmæssige verber. Medbring Wie Geht´s og Schreibfreude til modulet.
-
Wie Geht´s: Lav opgave 3. side 120 helt færdig:) Schreibfreude side 13. Opg. 2. 2.1 Præteritum. Omskriv følgende sætninger fra præsens til præteritum. Lav sætninger a-k - Husk at læse højt, så du øver din mundtlighed og skriv dem gerne ned, så du kan
-
Vi repeterer præpositionerne:) Wie Geht´s s. 132. Læs om præpositionerne øverst på siden. du skal kunne fortælle, hvad en præpositionsforbindelse er + øv de tre remser over de hppigst anvendte præpositioner i Akkusativ / Dativ / Akkusativ-Dativ. + læ
-
Vi repeterer præpositionerne:) Wie Geht´s s. 132. Læs om præpositionerne øverst på siden. du skal kunne fortælle, hvad en præpositionsforbindelse er + øv de tre remser over de hyppigst anvendte præpositioner i Akkusativ / Dativ / Akkusativ-Dativ. + l
-
Lektien er, at du skal læse Qv´s hjælpeslidet "Lav en god Personkarakteristik" (Din googledrev-mappe "Redemittel & die Prüfung:) Læs slidet og noter dig nyttige informationer, når du skal lave en personkarakteristik. Se også den lille video på tysk,
-
Wie Geht´s s. 143 - 145. Læs og noter dig teori s. 143 om de dobbeltstyrende præpositioner + lav opg. 2 s. 144 + opg. 3 s. 145. Skriv ned og sig sætningerne højt, så du træner mundtligt også. Medbring "Schreibfreude & Wie Geht´s".
-
Grammatik: Løst sammensatte verber og possessive pronomener.
-
Forbered teksten "Was ist Gender?" idet du læser smukt højt:) + oversæt teksten og marker usikkerheder, så du er klar til at arbejde med "Richtig & Falsch" og ordkort til teksten fra modulets start i fællesskab. Du finder teksten i din GoogleDrev-map
-
Ingen lektier:) Men medbring jeres to grammatikbøger.
-
Læs "Die Regenbogenfamilie" s. 2, linje 29-43, idet du læser smukt højt derhjemme og øver din udtale og oversætter mundtligt. Brug dernæst et par min. på at øve at fortælle på tysk, hvad tekststykket omhandler. Brug gerne de gloser, du har til rådig
-
Lav opg. 3 om relative pronominer færdig. Wie Geht´s s. 101. Hav blik for teorien og skema over bøjningen s. 98, så du arbejder bevidst med sætningerne - husk også at læse dine sætninger højt, så du løbende træner din mundtlighed - også når du laver
-
Læs "Die Regenbogenfamilie" s. 3, idet du læser smukt højt derhjemme og øver din udtale og oversætter mundtligt. Brug dernæst et par min. på at øve at fortælle på tysk, hvad tekststykket omhandler. Brug gerne de gloser, du har til rådighed i tekstst
-
Medbring dit hæfte, skriveredskaber, Wie Geht´s, din bærbar og evt. lille forfriskning til arbejdet, hvis du har brug for det:)
-
Medbring dine grammatikker, gode skriveredskaber og lille forfriskning, hvis du har brug for det:)
-
Medbring jeres grammatikbøger. Ellers ingen lektier.
-
Ingen lektier:) Medbring Grammatikker:)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk Stil 1 Der Karneval
|
25-09-2024
|
Klassenarbeit Identität & Gender
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erster Weltkrieg. (Eksamen)
Forløbet sætter fokus på 1. verdenskrig og de menneskelige konsekvenser af krig. Vi indleder med at tale om krig og inddrager et personligt ståsted i forhold til krig og om aktuelle krige (Ukraine, Rusland, Israel, Palæstina) og Danmarks og Tysklands ståsted i forhold herti) og den virkelighed, at bl.a. unge mennesker kæmper i krig.
Kernestof:
Læreroplæg på tysk om første verdenskrig - "Wan, wer, wie"? / Qv 2024
Film: „Im Westen nichts Neues“, Edward Berger, 2022
Supplerende:
Indledende søgning Google og ChatGPT og udarbejdelse af kort tysk tekst om Eric Maria Remarques roman "Im Westen Nichts Neues" og filmatiseringen af denne i 2022.
Film. I Egendal: Gattungen, Systime 2017
Georg Trakl: Grodeck, 1916
Supplerende:
http://www.rhetoriksturm.de/grodek-trakl.php
http://gedichte-werkstatt.de/Trakl/Interpretationen.html
Bilder: Le Mitrailleuse. Gemälde des britischen futuristischen Künstlers C.R.W Nevinson, 1915.
Udvalgte fotos af soldater under og efter 1. verdenskrig
Arbejdsformer:
Der indgår ” Klassenarbeit „Erster Weltkrieg. Konsequenzen des Krieges". Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.
Derudover arbejder vi i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. "rikcafe med malerier inspireret af digtet Grodeck, ”Samtalecafe om udvalgte scener”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” Redewendungen til film- og billedanalyse" ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg.
Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Theo:) du skal lige checke slidet " ERSTER Weltkrieg" igennem. Det ligger i din googleDrev-mappe. Qv gennemgik det i mandagsmodulet, og vi arbejde med ordforråd til at forklare Wann, wer, wie? Blot så du lige har set det forud for timen. Prøv at læse
-
Modulet er virtuelt. Check ind på Meet kl. 13.30 ved modulets start. Vi gennemgår dagens lektie sammen kort, idet I deler skærm med mig. Derefter er I frie til at lave lektier før weekenden:)
-
Link til Meet
-
Medbring jeres grammatikker til modulet. Ingen lektier:) Vi arbejder indledningsvist med fem fakts til romanen "Im Westen nichts Neues" og begreber til filmanalyse. Dernæst øvesætninger til oversættelse med fokus på de grammatiske emner, vi løbende h
-
Theo & Ida. Se de første 33 min. af filmen Im Westen nichts Neues fra 2022. Medbring jeres grammatikker:) Thomas TUS kommer i løbet af modulet og ser med, hvad vi laver i Tysk A:)
-
Vi ser filmen færdig sammen. Arbejder videre med grammatik og indholdsanalyse af filmen:) Medbring jeres grammatikker til modulet.
-
Læs om adjektivernes bøjning i Sort Grammatik § 156- 159. Lav en sætning, der vedrører filmen "Im Westen nichts Neues", idet du viser, at du kan anvende de tre bøjninger § 156-158. Lav også en sætning, der viser § 159 om to sidestillede adjektiver.
-
Arbejd 20 min. på "Eine Filmrezention", hav også fokus på, om du bruger adjektiver, og i så fald bøj dem korrekt:)
-
Vi indleder med at forberede en personkarakteristik af Poul Bäumer og Kat til den mundtlige samtale på tysk i små grupper med Qv. Derfor skal du hjemme bruge 15 min. på at gense dit hjælpedokument til "Lav en god personkarakteristik" og heri udvælge
-
Vi skal arbejde med lyrik i dag;) Medbring jeres grammatikker. Ellers ingen lektier.
-
Modulet er virtuelt efter aftale:) I finder opgaven i jeres Google Drevmappe under "Grammatik". Øvelsen i dag handler udelukkende om Adjektiver. Følg slidet, og hyg jer med at være grundige til denne øvelse. Vi gennemgår det sammen på fredag. Skriv n
-
Vi gennemgår " Grammatikøvelser Adjektiver Virtuelt modul". Derudover arbejder vi mundtligt med beskrivelse af billeder og opsamler forløb med henblik på nyt "Klassenarbeit" i næste uge:)
-
Medbring dit hæfte og din grammatik og evt. lille forfridknk g, hvis du haf brug for det:)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk stil 2 Eine Filmrezention schreiben
|
12-11-2024
|
Klassenarbeit "Erster Weltkrieg"
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Wohlsein & Probleme der Jugend
Forløbet har fokus på unge og trivsel. Vi indleder med samtaler om unges trivsel anno 2024/25 i DK og i Tyskland. Forløbet har en bred vifte af perspektiver på unges trivsel, f.eks. hjemløshed blandt unge, spiseforstyrrelser og overpræstation hos unge, afhængighed og utilpassethed og kriminalitet.
Kernestof:
Sandras Angst vor einem zuhause: Thore Schröder: www.bz-berlin.de/aktuell/berlin/sandras-angst-vor-einem-zuhause-article1633618.html, 03.02.2013
Cora und der grosse Druck, Johannes Seemüller: Cora Bögeholz – Diagnose Magersucht, www.athletes-in-mind.de, 2022
Svend und die Spielsucht: Paulina Würminghausen: „Sven, 23, Student und Spielsüchtig“, Kurt, 2019
[http://kurt.digital/2019/07/02/sven-23-student-und-spielsuechtig/]
Bild. Gemälde: Reiner Kuttenberger: Obdachloser, http://reinerkuttenberger.de/galerie/
Film: Knallhart. Detlev Buck, 2007
Film: Wir Kinder vom Bahnhof ZOO,1981
Supplerende: Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk stil 3 Wohlsein & Probleme der Jugend
|
16-12-2024
|
Terminsprøve Skriftlig Tysk A
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Valg i Tyskland
Kort forløb med det aktuelle fokus, at der er valg i Tyskland. Forløbet introducerer til den politiske situation i Tyskland helt aktuelt og med særligt fokus på nogle af de problemer Tyskland står overfor, herunder Migration. Vi arbejder senere med et forløb om Migration in Deutschland.
supplerende:
foredrag v. Mirco Reimer Elster. Det tyske valg 2025
Vejen til Berlin. Er AFD på vej ind i varmen? DR.TV
Samtaler på tysk om "dagens aktuelle nyhed om situationen i Tyskland" - eleverne holder sig ajour på de medier, de modtager nyheder fra, og hvis de ikke har noget, så opretter de muligheden for at modtage nyheder, der hvor de foretrækker. søgningen kan være fra danske medier.
Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TrueCrime & Krimi (Eksamen)
Forløbet har fokus på: TrueCrime & Krimigenren
Kernestof:
Angelika Mechtel: Marthas Kleine Reise, 1976, In Alle Woche Wieder
Klaus Konjetzky: Der Fall in Oberblauberg, aus: „Perlo pei ist eine isländische Blume.“ München 1971
Film: Fahthi Akin, Aus dem Nichts, 2017
Supplerende stof:
Mordlust. Kann TrueCrime uns schaden: https://www.zdf.de/video/talk/13-fragen-102/true-crime-124
Drop TrueCrime. Lysten til morbid underholdning skal ikke stilles ved andres tragedie: https://www.information.dk/debat/2019/07/drop-true-crime-lysten-morbid-underholdning-stilles-andre-menneskers-tragedie
Lærerpræsentation über die Gattung / Qv
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mordlust, ZEIT Verbrechen & Co: Kann uns True Crime schaden?
-
Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie
-
Afsnit
-
Medbring grammatik:)
-
Forsøgsopgave Tysk A. Opgaven skrives på skolen over 2 moduler. Der indgår Skriveworkshop som del af opgaven. Anvisning følger:)
-
Check det sted, hvor du henter nyheder og bidrag med en lille nyhed om situationen i Tyskland:) Se også din respons til din lille fritekst om TrueCrime igennem forud for modulet. Medbring jeres grammatik:) Derudover får I på forsøgsopgave og vi har
-
Lav tekstopgave og grammatisk opgave på Slide 2 i "Arbeitsblatt Marthas kleine Reise" færdig. Bemærk, at I kun skal læse højt og oversætte s. 39-41 som forberedelse + den grammatiske repetitionsøvelse. I nåede til s. 40 midt. i mandags, men det er en
-
Ingen lektier:)
-
Vi arbejder med resten af novellen:) Læs højt og smukt derhjemme s. 42 og resten af novellen. Oversæt let mundtligt, f.eks. ved at se gloserne i bunden. Men det vigtigste er, at I har læst højt og dannet jer et overblik + evt. passager, I finder vans
-
Ingen lektier:) Fokus på mundtligt oplæg til studentereksamen i Tysk A:) Medbring grammatik
-
Brug 30 min. på at gøre jeres øveeksamensoplæg færdigt. I får lidt tid i starten af modulet til at øve det. Medbring jeres grammatikker. Vi øver eksamensoplæg i par med Qv. Derefter mundtlige øvelser. Medbring jeres grammatikker.
-
Brug 30 min. på øveeksamensoplæg
-
Mundtligt forsvar SRP. Du skal have læst dit resume, indledning og konklusion igennem. Medbring din SRP:)
-
Lasse og Zakarias: I skal læse højt, så I træner udtale og oversætte S. 4, 9. Juni - S. 6 22. Juni (Zeile 220) En overfladisk oversættelse er ok:) Ida, Anna, Mona & Theo gennemgår afsnittet for os på tysk. Bruger gode "Redemittel" og indbygger et ci
-
I skal have set filmen "Aus dem Nichts" til dette modul. Den ligger på Filmstriben. Du skal derfor oprette dig som låner på Roskilde bibliotek eller dit lokale bibliotek, hvis du ikke allerede har en låneradgang:) Mundtlige og skriftlige øvelser til
-
Vi forbereder til Klassenarbeit mandag. Opsamler tema, ordforråd og grammatik:)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TrueCrime&Krimi
|
14-02-2025
|
Tysk stil 6
|
26-02-2025
|
Klassenarbeit
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Migration in Deutschland (Eksamen)
Migration in Deutschland
Forløbet har fokus på at få viden om og perspektiver på Tyskland som et af Europas største indvandringslande. Tyskland har siden 2012 været det største indvandringsland i verden næst efter USA. I den forbindelse arbejder vi med at få fakta om Tyskland som indvandringsland, de mange kulturelle forandringer landet gennemgår i disse år og helt aktuelt de politiske ståsteder, der eksisterer netop nu i det splittede Tyskland omkring det tyske valg 2025.
Kernetekst:
• Kevin-Prince Boateng. Das ist die Hölle.
• Angela Merkel. Rede. Die goldene Victoria für Integration an Klose, 2014.
• Film: Almanya - Willkommen in Deutschland
Supplerende: Mirco Reimer Elster: Foredrag om det tyske valg 2005
løbende samtaler om "situationen i Tyskland før og efter valget" på baggrund af egen mediebrug af nyheder - vi samtaler på tysk - søgningen kan være fra danske medier.
Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.
Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel opgave. Efterbehandling af Klassenarbeit
|
05-05-2025
|
Repetition til Skriftlig Tysk
|
15-05-2025
|
Tysk stil 7
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955461",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955461",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955461"
}