Holdet 2024 TY_A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Helene Qvistgaard
Hold 2024 TY_A (3g TYf A)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identität & Gender im Wandel (Eksamen)
Titel 2 Erster Weltkrieg. (Eksamen)
Titel 3 Wohlsein & Probleme der Jugend
Titel 4 Valg i Tyskland
Titel 5 TrueCrime & Krimi (Eksamen)
Titel 6 Migration in Deutschland (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identität & Gender im Wandel (Eksamen)

Forløbet sætter fokus på køn og Identität i en tysksproget kontekst og med perspektiv til tematiseringen af emnet i Danmark og i øvrigt om opbrud i traditionelle normer.

Kernestof:

Was ist Gender? i Krehan m.fl: Wer bin ich, Gyldendal 2020

„Der Karneval“. I Dahl m.fl: „Schreibfreude“. Tyskforlaget 2023

Antje Lang-Lendorff: „Aufwachsen in Regenbogenfamilien“, Der Tagesspiegel, 2020

Bild: Zwei Väter und Sohn
(https://www.youtube.com/watch?v=Zb9puETJ11Q

Adgang til "Min læring"

Imane Khelif: „Khelif nimmt sich Kritiker vor. Sie greifen mich an“ in Eurosport: https://www.eurosport.de/boxen/olympia-paris-2024/2024/olympia-2024-in-paris-imane-khelif-nimmt-sich-nach-gewinn-der-goldmedaille-ihre-kritiker-vor-sie-greifen-mich-an_vid2213418/video.shtml

Imane Kelif. Alle reden über sie, wer ist Imane Kelif eigentlich?
https://www.nzz.ch/gesellschaft/imane-khelif-hat-an-olympia-eine-debatte-ueber-geschlechter-und-testosteronwerte-ausgeloest-aber-wer-ist-die-boxerin-eigentlich-ld.1842962

Film: „Mein Sohn Helen“, Georg Schnitzler, 2015

Doris Dörrie: Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe, i Wikelsøe m.fl.: Bleib Doch Hier, Systime 1996

Klassenarbeit „Gender und Identität im Wandel“. Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.

Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk Stil 1 Der Karneval 25-09-2024
Klassenarbeit Identität & Gender 07-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Erster Weltkrieg. (Eksamen)

Forløbet sætter fokus på 1. verdenskrig og de menneskelige konsekvenser af krig. Vi indleder med at tale om krig og inddrager et personligt ståsted i forhold til krig og om aktuelle krige (Ukraine, Rusland, Israel, Palæstina) og Danmarks og Tysklands ståsted i forhold herti) og den virkelighed, at bl.a. unge mennesker kæmper i krig.


Kernestof:
Læreroplæg på tysk om første verdenskrig - "Wan, wer, wie"? / Qv 2024

Film: „Im Westen nichts Neues“, Edward Berger, 2022
Supplerende:
Indledende søgning Google og ChatGPT og udarbejdelse af kort tysk tekst om Eric Maria Remarques roman "Im Westen Nichts Neues" og filmatiseringen af denne i 2022.
Film. I Egendal: Gattungen, Systime 2017

Georg Trakl: Grodeck, 1916
Supplerende:
http://www.rhetoriksturm.de/grodek-trakl.php
http://gedichte-werkstatt.de/Trakl/Interpretationen.html
Bilder: Le Mitrailleuse. Gemälde des britischen futuristischen Künstlers C.R.W Nevinson, 1915.
Udvalgte fotos af soldater under og efter 1. verdenskrig


Arbejdsformer:
Der indgår ” Klassenarbeit „Erster Weltkrieg. Konsequenzen des Krieges". Analog skriftlighed som opsamling på emnet, efterfulgt af mundtlig samtale på baggrund af det skriftlige oplæg i ”Lernstationen”.
Derudover arbejder vi i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. "rikcafe med malerier inspireret af digtet Grodeck,  ”Samtalecafe om udvalgte scener”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” Redewendungen til film- og billedanalyse" ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg.

Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk stil 2 Eine Filmrezention schreiben 12-11-2024
Klassenarbeit "Erster Weltkrieg" 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Wohlsein & Probleme der Jugend

Forløbet har fokus på unge og trivsel. Vi indleder med samtaler om unges trivsel anno 2024/25 i DK og i Tyskland. Forløbet har en bred vifte af perspektiver på unges trivsel, f.eks. hjemløshed blandt unge, spiseforstyrrelser og overpræstation hos unge, afhængighed og utilpassethed og kriminalitet.
Kernestof:
Sandras Angst vor einem zuhause: Thore Schröder: www.bz-berlin.de/aktuell/berlin/sandras-angst-vor-einem-zuhause-article1633618.html, 03.02.2013

Cora und der grosse Druck, Johannes Seemüller: Cora Bögeholz – Diagnose Magersucht, www.athletes-in-mind.de, 2022

Svend und die Spielsucht: Paulina Würminghausen: „Sven, 23, Student und Spielsüchtig“, Kurt, 2019
[http://kurt.digital/2019/07/02/sven-23-student-und-spielsuechtig/]

Bild. Gemälde: Reiner Kuttenberger: Obdachloser, http://reinerkuttenberger.de/galerie/

Film: Knallhart. Detlev Buck, 2007

Film: Wir Kinder vom Bahnhof ZOO,1981

Supplerende: Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. ”Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.


Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk stil 3 Wohlsein & Probleme der Jugend 16-12-2024
Terminsprøve Skriftlig Tysk A 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Valg i Tyskland

Kort forløb med det aktuelle fokus, at der er valg i Tyskland. Forløbet introducerer til den politiske situation i Tyskland helt aktuelt og med særligt fokus på nogle af de problemer Tyskland står overfor, herunder Migration. Vi arbejder senere med  et forløb om Migration in Deutschland.

supplerende:
foredrag v. Mirco Reimer Elster. Det tyske valg 2025
Vejen til Berlin. Er AFD på vej ind i varmen? DR.TV
Samtaler på tysk om "dagens aktuelle nyhed om situationen i Tyskland" - eleverne holder sig ajour på de medier, de modtager nyheder fra, og hvis de ikke har noget, så opretter de muligheden for at modtage nyheder, der hvor de foretrækker. søgningen kan være fra danske medier.

Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 TrueCrime & Krimi (Eksamen)

Forløbet har fokus på: TrueCrime & Krimigenren

Kernestof:
Angelika Mechtel: Marthas Kleine Reise, 1976, In Alle Woche Wieder
Klaus Konjetzky: Der Fall in Oberblauberg, aus: „Perlo pei ist eine isländische Blume.“ München 1971
Film: Fahthi Akin, Aus dem Nichts, 2017

Supplerende stof:
Mordlust. Kann TrueCrime uns schaden: https://www.zdf.de/video/talk/13-fragen-102/true-crime-124
Drop TrueCrime. Lysten til morbid underholdning skal ikke stilles ved andres tragedie: https://www.information.dk/debat/2019/07/drop-true-crime-lysten-morbid-underholdning-stilles-andre-menneskers-tragedie

Lærerpræsentation über die Gattung / Qv

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.


Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TrueCrime&Krimi 14-02-2025
Tysk stil 6 26-02-2025
Klassenarbeit 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Migration in Deutschland (Eksamen)

Migration in Deutschland
Forløbet har fokus på at få viden om og perspektiver på Tyskland som et af Europas største indvandringslande. Tyskland har siden 2012 været det største indvandringsland i verden næst efter USA. I den forbindelse arbejder vi med at få fakta om Tyskland som indvandringsland, de mange kulturelle forandringer landet gennemgår i disse år og helt aktuelt de politiske ståsteder, der eksisterer netop nu i det splittede Tyskland omkring det tyske valg 2025.

Kernetekst:
• Kevin-Prince Boateng. Das ist die Hölle.
• Angela Merkel. Rede. Die goldene Victoria für Integration an Klose, 2014.
• Film: Almanya - Willkommen in Deutschland
Supplerende: Mirco Reimer Elster: Foredrag om det tyske valg 2005
løbende samtaler om "situationen i Tyskland før og efter valget" på baggrund af egen mediebrug af nyheder - vi samtaler på tysk  - søgningen kan være fra danske medier.

Arbejdsformer:
Vi arbejder i hvert modul både skriftligt og mundtligt med emnet i en variation af arbejdsformer, f.eks. " øvesituationer til mundtlig eksamen", Samtalecafe”, ”udevandringer og samtale med og uden tematisk benspænd” ”samtale med ordkort” ” højtlæsning og samtale om tekstafsnit” ”grammatiske emner kombineret med temarelevante formuleringer mundtlig og skriftligt” ”refleksionskrivning” ” Rigtig/Falsk” – ChatGPT som studieværktøj, læreroplæg, individuelle elevoplæg.

Hjælpemidler i de daglige arbejde i undervisningen: Gyldendals ordbøger Online / ordbogen.com / MinLæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel opgave. Efterbehandling af Klassenarbeit 05-05-2025
Repetition til Skriftlig Tysk 15-05-2025
Tysk stil 7 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer