Holdet 2024 RT_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Tina Bødker
Hold 2024 RT_C1 (3g rt C1, 3g rt C1 (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den retoriske situation
Titel 2 Forarbejdningsfaser og processkrivning
Titel 3 Appelformsforløb
Titel 4 Argumentation
Titel 5 Skriftlig retorik
Titel 6 Faglig formidling
Titel 7 Mundtlig retorik - den sidste tale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den retoriske situation

SITUATION:
- Analysere og vurdere kvaliteten af autentiske ytringer.
- Forstå de funktioner og den magt ytringer kan have.
- Bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer.

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forarbejdningsfaser og processkrivning

Introduktion til faget, processkrivning, forarbejdningsfaser, imitatio, genrer og situation

LÆRINGSMÅL for forløb:
- eleverne skal kunne gengive retorikkens historie, retorikken som fag.
- eleverne skal kunne gengive og identificere karakteristika ved det mundtlige sprog og det mundtlige rum
- eleverne skal kunne gengive og identificere de karakteristika der er ved det skriftlige sprog og det
skriftlige rum
- eleverne skal kunne gengive, integrere og analysere tekstkvaliteter
- eleverne skal kunne integrere til feedback og konstruktiv kritik i gruppearbejder
- eleverne skal kunne analysere og vurdere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne gengive, integrere og reflektere over den retoriske situation
- eleverne skal kunne klassificere de forskellige retoriske genrer
- eleverne skal kunne indgå i et konstruktivt gruppearbejde
- eleverne skal kunne arbejde procesorienteret

TIL PORTEFØLJEN:
- Hver elev har skrevet en tale hvor de anbefaler noget (valgfrit) til retorikholdet.

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Appelformsforløb

Appelformsanalyser af (primært) kampagner og reklamer

LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal kunne analysere og evaluere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne forklare og analysere de funktioner og den magt ytringer kan have
- eleverne skal kunne anvende grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer (skriftligt og mundtligt)
- eleverne skal kunne beskrive og anvende etos, patos og logos
- eleverne skal kunne gengive, integrere og reflektere over den retoriske situation
- eleverne skal kunne indgå i et konstruktivt gruppearbejde
- eleverne skal kunne arbejde procesorienteret

TIL PORTEFØLJE:
- moverende eller docerende reklame eller kampagne, inkl. en reflekterende øvelse efter fremlæggelser af ytring
- refleksion

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Argumentation

Argumentation og modargumentation - gruppearbejde om en paneldiskussion.

LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal kunne argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
- eleverne skal kunne anvende mundtlig og skriftlig modargumentation
- eleverne skal kunne analysere og vurdere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne forklare og analysere de funktioner og den magt ytringer kan have
- eleverne skal kunne argumentere for konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
- eleverne skal kunne anvende grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer (skriftligt og mundtligt)

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftlig retorik

LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal kunne analysere og evaluere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne forklare og analysere de funktioner og den magt ytringer kan have
- eleverne skal kunne anvende grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer (skriftligt og mundtligt)
- eleverne skal kunne ytre sig skriftligt på en måde, der er egnet til at være debatskabende, interessere og oplyse
- eleverne skal kunne definere og anvende de skriftlige genrer - blodindlæg, læserbrev og debatindlæg

TIL PORTEFØLJE
- Hver elev skal skrive enten et læserbrev, debatindlæg eller blogindlæg

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig ytring 13-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Faglig formidling

Formål:
Eleverne skal opnå kendskab til - og kunne anvende - de redskaber de har til rådighed, når de skal arbejde med læreplanens punkt om at skriftlig formidling af faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse.

ELEVERNE HAR LÆST:
- Dansk Noter 3/2010: Tema om skriftlig faglig formidling, "Faglig formidling er ikke kun en skriveteknik" side 8-13

TIL PORTEFØLJE:
- udkast til egen SRP-indledning

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indledning 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mundtlig retorik - den sidste tale

LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal anvende den viden de har tilegnet sig gennem tidligere forløb til at producere en mundtlig ytring
- eleverne skal kunne evaluere andres og egen præstationer

TIL PORTEFØLJE
- En moverende eller docerende tale
- refleksion over egen præstation (video-filmet) og den feedback der er givet

Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion: Sidste tale 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer