Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Tina Bødker
|
Hold
|
2024 RT_C1 (3g rt C1, 3g rt C1 (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den retoriske situation
SITUATION:
- Analysere og vurdere kvaliteten af autentiske ytringer.
- Forstå de funktioner og den magt ytringer kan have.
- Bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer.
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forarbejdningsfaser og processkrivning
Introduktion til faget, processkrivning, forarbejdningsfaser, imitatio, genrer og situation
LÆRINGSMÅL for forløb:
- eleverne skal kunne gengive retorikkens historie, retorikken som fag.
- eleverne skal kunne gengive og identificere karakteristika ved det mundtlige sprog og det mundtlige rum
- eleverne skal kunne gengive og identificere de karakteristika der er ved det skriftlige sprog og det
skriftlige rum
- eleverne skal kunne gengive, integrere og analysere tekstkvaliteter
- eleverne skal kunne integrere til feedback og konstruktiv kritik i gruppearbejder
- eleverne skal kunne analysere og vurdere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne gengive, integrere og reflektere over den retoriske situation
- eleverne skal kunne klassificere de forskellige retoriske genrer
- eleverne skal kunne indgå i et konstruktivt gruppearbejde
- eleverne skal kunne arbejde procesorienteret
TIL PORTEFØLJEN:
- Hver elev har skrevet en tale hvor de anbefaler noget (valgfrit) til retorikholdet.
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Appelformsforløb
Appelformsanalyser af (primært) kampagner og reklamer
LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal kunne analysere og evaluere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne forklare og analysere de funktioner og den magt ytringer kan have
- eleverne skal kunne anvende grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer (skriftligt og mundtligt)
- eleverne skal kunne beskrive og anvende etos, patos og logos
- eleverne skal kunne gengive, integrere og reflektere over den retoriske situation
- eleverne skal kunne indgå i et konstruktivt gruppearbejde
- eleverne skal kunne arbejde procesorienteret
TIL PORTEFØLJE:
- moverende eller docerende reklame eller kampagne, inkl. en reflekterende øvelse efter fremlæggelser af ytring
- refleksion
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksion
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Argumentation
Argumentation og modargumentation - gruppearbejde om en paneldiskussion.
LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal kunne argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
- eleverne skal kunne anvende mundtlig og skriftlig modargumentation
- eleverne skal kunne analysere og vurdere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne forklare og analysere de funktioner og den magt ytringer kan have
- eleverne skal kunne argumentere for konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
- eleverne skal kunne anvende grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer (skriftligt og mundtligt)
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlig retorik
LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal kunne analysere og evaluere kvaliteten af autentiske ytringer
- eleverne skal kunne forklare og analysere de funktioner og den magt ytringer kan have
- eleverne skal kunne anvende grundlæggende retoriske begreber om produktion og reception af autentiske ytringer (skriftligt og mundtligt)
- eleverne skal kunne ytre sig skriftligt på en måde, der er egnet til at være debatskabende, interessere og oplyse
- eleverne skal kunne definere og anvende de skriftlige genrer - blodindlæg, læserbrev og debatindlæg
TIL PORTEFØLJE
- Hver elev skal skrive enten et læserbrev, debatindlæg eller blogindlæg
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig ytring
|
13-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Faglig formidling
Formål:
Eleverne skal opnå kendskab til - og kunne anvende - de redskaber de har til rådighed, når de skal arbejde med læreplanens punkt om at skriftlig formidling af faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse.
ELEVERNE HAR LÆST:
- Dansk Noter 3/2010: Tema om skriftlig faglig formidling, "Faglig formidling er ikke kun en skriveteknik" side 8-13
TIL PORTEFØLJE:
- udkast til egen SRP-indledning
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indledning
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mundtlig retorik - den sidste tale
LÆRINGSMÅL:
- eleverne skal anvende den viden de har tilegnet sig gennem tidligere forløb til at producere en mundtlig ytring
- eleverne skal kunne evaluere andres og egen præstationer
TIL PORTEFØLJE
- En moverende eller docerende tale
- refleksion over egen præstation (video-filmet) og den feedback der er givet
Tilladte elektroniske hjælpemidler: Google Drev/google docs, ordnet.dk, ordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksion: Sidste tale
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955462",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955462",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955462"
}