Holdet 2024 BK_C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Aida Ümit Dönmez
Hold 2024 BK_C (3g bk C)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til billedkunst
Titel 2 Indtryk og udtryk i kunsten
Titel 3 Fotokunst
Titel 4 Moderne arkitektur
Titel 5 Menneskekroppen i kunsten
Titel 6 Samtidskunst
Titel 7 Eksamensprojekt - Identitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til billedkunst

Målsætningen med grundforløbet er, at introducere til de mange forskellige kunstarter, vi betragter som kunst i dag. Derfor tages der udgangspunkt i samtidskunsten.
I forløbet introduceres der til performancekunst, billede på flade (tegning og maleri), installationskunst, fotokunst, videokunst og skulptur.
Undervejs er der både teoretisk gennemgang, praktiske øvelser og analyseøvelser


Litteratur og andet undervisningsmateriale

Andersen og Porse, TAP, 2021, s. 195-199
Holdt Eriksen, Strøm og Oxvig, Grundbog i kunst og arkitektur -
kunstens rum, Systime, 2013, s. 169-200
Jonas Wolter, Kunst i teori og praksis, 2022, s. 259-265
Lærerproducerede slides


Øvelser:
* Performativt kunstværk om aktuelle samfundsforhold, henvendt til gymnasieelever
* Statisk og dynamisk komposition
* Komposition - Tæt på kunsten
* Rum i tegning: Lys/skygge
* Perspektiv
* Rumskabende virkemidler: Collage
* Farvebrug - Tæt på kunsten
* Komplementær kontrast - Farvellægning af Apolonia Sokols billede.
* Fotografi med forskellige virkemidler (beskæring, skygge, uklarhed, farver)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Indtryk og udtryk i kunsten

Faglige mål:
- Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag
- Skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier som realistisk gengivelse, ekspressiv gengivelse og impressionistisk gengivelse og praktisk og teoretisk arbejde med sidde tre gengivelsesstrategier.
Billedanalyse med fokus på formalanalyse.
Opgaver:
1. Realistisk portræt
2. Ekspressiv portræt
3. Det frit fortolkende seævportræt
4. Impressionistisk storbymaleri
Materiale:
Ekspressionisme i: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfag/fag-paa-tvaers/billedkunstbogen/tidslinje
Jonas Wolter: Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst 2. 2019. Side 75-81, 81-89.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fotokunst

Der arbejdes med dokumentarfotografi og kunstfotografi siden fotografiets opfindelse og frem til samtiden. Der arbejdes med formanalyse, betydningsanalyse og kontekstanalyse. Eleverne arbejder undervejs med digital fotoredigering.



Praktiske øvelser og opgaver

FEMO-principperne (med digital billedredigering)
Skarphed og dybde
Lys, skygge og bevægelse
Samfundskritisk digital foto-collage
Parafraseopgave i grupper



Litteratur og andet undervisningsmateriale

Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, Forlaget Columbus, iBog 2024, kapitel 7: Fotografi
Birkvig og Pedersen, Grundbog i grafisk design, Grafisk Litteratur, 2015, s. 59-65
Lærerproducerede slides/docs om fotografiske genrer og parafrase, FEMO-principperne og redigeringsprogrammet pixlr



Faglige mål

- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Moderne arkitektur

Dette forløb har omhandlet moderne arkitektur, hvor målet har været at opbygge færdigheder i forhold til analytisk tilgang til arkitektur og opnå grundlæggende forståelse for arkitekturens virkemidler. Derudover har eleverne arbejdet med at opbygge evner til at se og vurdere arkitekturens form og funktion.

Materiale:
Jørgen Holdt Eriksen, Sophie Holm Strømog Henrik Oxvig. Grundbog i kunst og arkitektur – kunstens rum. 1. Udgave, 1. Oplag, 2013, side 37-46.
Internetsider
Le Corbusier
https://dac.dk/viden/artikler/le-corbusier/
Modernismen
https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/

Praktsike opgaver:
- Moodboard over modernisme i grupper.
- Moderne arkitektur af mælkekartoner.
- Dokumentere Roskilde Katedralskoles modernistiske træk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Menneskekroppen i kunsten

Formålet med forløbet er at undersøge, hvad en skulptur er og skulpturens virkemidler. Eleverne skal kunne skildre mellem de forskellige stiludviklinger i skulpturer og kropsidealeridealer og fremstillingen af menneskekroppen fra Grækenland, renæssancen, modernismen/ekspressionismen, og i grupper fremlægge en bestemt stilperiode for hele klassen og kunne analysere en skulptur ved hjælp af analyseskema for formalanalyse af skulpturer.

Praktisk opgave:
1.  Naturalistisk skulptur af ler.

Materialer:
Lærerforfattet materiale.
Katrine Busk. Billedkunstbogen, 2022. Om skulptur.
Jørgen Holdt Eriksen, Sophie Holm Strøm og Henrik Oxvig. Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Systime, Århus 2013. Pp. 76-77 105-112.
Jonas Wolter. Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst. 2014, side 59-63.
Jonas Wolter. Temaer i kunsten Grundbog til billedkunst. 2023, side 128-131.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Samtidskunst

Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige samtidskunstere og fremlagt .
Fokuspunkter:
- Forstå samtidskunst i en samfundsmæssig og kunsthistorisk kontekst
-  At kunne analysere og fortolke samtidskunst
-  At få kendskab til værker og kunstnere uden for den traditionelle vestlige verden

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Elevoplæg
Klassediskussion

Opgave:
Performance i grupper

Materiale:
Jesper Bek et.al. For Øjeblikket 1. Samtidskunst til billedkunst C. København 2009 pp. 23-37.
Jørgen Holdt Eriksen, Sophie Holm Strømog Henrik Oxvig. Grundbog i kunst og arkitektur – kunstens rum. 1. Udgave, 1. Oplag, 2013 pp. 145-152.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensprojekt - Identitet

Eksamensprojekt:
Eleverne har undersøgt hvordan nogle kunstnere behandler temaet identitet i deres værker og brugte deres iagttagelser af kunstnernes værker som afsæt for, hvordan de selv vil skabe et værk om deres egen identitet.
Eleverne bestemte selv materialer og udtryksform, og skabte ud fra deres overvejelser et værk, som udtrykker (eller skjuler) deres identitet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer