Holdet 2024 DE_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Hella G. Kooij
Hold 2024 DE_C1 (3g de C1, 3g de C1 (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er design
Titel 2 Designproces - Designparametre
Titel 3 Portfolio-mappe med navn
Titel 4 KOMMUNIKATIONSDESIGN - Projekt PLAKAT
Titel 5 ARKITEKTUR - Projekt BOLIG
Titel 6 Workshop - Rapid Prototyping
Titel 7 PRODUKTDESIGN: Projekt  Skulpturelt Siddemøbel
Titel 8 Arkitektur - Opgave Arkitektoniske Stilarter
Titel 9 ARKITEKTUR - Projekt BY-BYRUM
Titel 10 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er design

INTRO D&A-FAGET og DESIGN
.Elever bliver introduceret til D&A-faget.
.Elever danner sig en mening om hvad (godt) design er.
.Elever lærer om designfagets Genstandsfelter.

OPGAVER
. Hvad er (ikke) design?
. Genkende genstandsfelter i designeksempler

MATERIALER
. Tekst - Genstandsfelter (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 10, 28, 46)

Egne PP:
. PP-Intro fag Grundforløb-regler
. PP-Hvad er design?
. PP-Genstandsfelter
. PP-Godt design
. PP-Godt design-Dieter Rams
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Designproces - Designparametre

. Elever lærer Double Diamond designprocesmodellen, de forskellige faser i designprocessen og det iterative aspekt af designprocessen.
. Elever lærer designparametre og deres funktion til at kunne analysere (og designe) objekter og arkitektur.

OPGAVER
. Designproces - Genkende tilgang til designprocessen fra forskellige designere (iaa Video Danmarks Næste Klassiker)
. Designparametre - Benævne designparametre ved billeder fra eksempler ad de 3 genstandsfelter

MATERIALER
. Tekst - Analysemodeller (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 146-155)
. Tekst - "Kruseduller, diamanten og bølger"
(https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136, 2 sider)
. Tekst - Kapitel Designparametre (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s. 72-80)
. Video - Danmarks næste klassiker
  (https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_84919)

Egne materialer
. PP-Designproces
. Billeder Designparametre - Eksempler fra genstandsfelter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Portfolio-mappe med navn

. Elever laver deres egen fysiske portfoliomappe efter givet arbejdstegning.
. Elever designer deres navn på portfoliomappen med selvvalgt typografi, farver og
  udsmykning

OPGAVER
. Lave egen fysiske portfoliomappe
. Designe navn på portfoliomappen

MATERIALER
Egne materialer:
. PP-Portfoliomappe
. PP-Navn på portfolio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 KOMMUNIKATIONSDESIGN - Projekt PLAKAT

DESIGNBRIEF
Du designer en plakat til at annonce en selvvalgt begivenhed eller produkt.
Din plakat er inspireret af en typografisk stilart.

OPGAVER
. Typografi - udtrykke stemning af ord ved brug af typografi
. Farvecirkel - farvecirklen repræsenteres digitalt med designeksempler
. Farvekontraster - håndtegnet objekt gengives i fire farvekontraster
. Målgruppe - Minervamodellen og udarbejdelse Persona
. Croquis + Quickdraw - hurtigtegning for at fokusere på hovedformer
. Mini skitser - samspil mellem titel, brødtekst og illustration
. Midi skitser - undersøgelse af farvebrug
. A3 plakat - udarbejdelse af endelige plakat i hånden

MATERIALER
. Tekst - "Hvad er typografi?"
  (https://aproposbureau.dk/artikler/hvad-er-typografi/, 5 sider)
. Tekst - kapitel Kommunikationsdesign
  (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, 2017, s. 10-25)
. Tekst - Analysemodel af Kommunikationsdesign
  (Design og Arkitektur Grundbog, Jesper Bek, s.147-149)
. Tekst - Farveteori (systime.dk-Design og Arkitekturbogen, 4 sider)
. Tekst - Minervamodellen (https://hhxelev.dk/minerva-modellen, 4 sider)
. Tekst - "Farvens betydning i plakater"
  (https://plakat.shop/plakater/farvecirklen-plakat/, 1 side)
. Tekst - ”Rough teknik” (Henrik Birkvig, 1989, s. 17-29)

Egne tekster:
. Tekst - Opgave Typografi
. Tekst - Arbejde i PowerPoint (1 side)
. Tekst - Opgave Persona
. Tekst - Skema Målgruppe - Persona

Egne PP:
. PP-Designbrief Projekt Plakat
. PP-Typografi og Stilart
. PP-Typografiske plakateksempler Ægget
. PP-Intro Eksempler farver og funktion
. PP-Farveteori + Opgave Farvecirkel med designeksempler
. PP-Farvekontraster på portfoliomappe
. PP-Opgave Croquis + Quickdraw
. PP-Opgave Miniskitser - Midiskitser
. PP-Gennemgang Projekt Plakat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 ARKITEKTUR - Projekt BOLIG

DESIGNBRIEF
Du designer en bolig til et bestemt (given) målgruppe på 4 personer. Boligens areal er ca. 100 m2 og der anvendes bæredygtige materialer til  bygningen.

OPGAVER
. Formanalyse - ved hjælp af træklodser
. Behovsanalyse - Moodboard baseret på målgruppen
. Boligform i SketchUp - udvalgt sammensætning træklodser bygges i SketchUp
. Skitsere - af bygningens plan
. Målfast Plantegning og Opstalt - af det endelige boligdesign
. SketchUp-model - af boligen
. Materialecollage - materialer som tænkes til boligen og indretning vises i en collage
. Visualisering - bolig SketchUpmodel vises på en selvvalgt grund
De samlede materialer præsenteres i en PowerPoint.

MATERIALER
. Bog: "Design og Arkitektur - grundbog" (Jesper Bek, 2017)
  - kapitel Arkitektur: s.46-61
  - Designanalyse - Analysemodel til arkitektur: s.153-155
. Tekst - "Form" (dac.dk, 5 sider)
. Tekst - "Typehuse 1960-1980"
  (https://www.bolius.dk/typehuset-fra-1960-til-1980-18800, 5 sider)
. Tekst - "Er fremtidens bolig lavet af halm"
  (https://dac.dk/viden/artikler/er-fremtidens-bolig-lavet-af-halm/, 4 sider)
. Video - "Getting started with SketchUp for School"
  ( https://www.sketchup.com/products/sketchup-for-schools#edu-s4s-curriculum)
. Video - "Ski ind-ski ud" - serie Vilde Huse 2014 af Mads Arlien-Søborg
  (https://www.dr.dk/drtv/se/vilde-huse_-vilde-huse-_-norge_85103)
. Video - "Fremtids Drømmeboliger - min bæredygtige oase" med Sonja Stockmarr
  (https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-min-baeredygtige-oase_47736)

Egne tekster:
. Instruks SketchUp For Schools

Egne PP:
. PP-Designbrief - Stedbestemt bolig
. PP-Form-Bygning-Funktion
. PP-Opgave Træklodser
. PP-Collage-Moodboard
. PP-Opgave Målgruppe Moodboard
. PP-Opgave Beliggenhed
. PP-Opgave Træklodser i SketchUp
. PP-Opgave Skitsere bolig plan
. PP-Opgave Målfast Plantegning
. PP-Opgave Målfast Opstalt
. PP-Opgave Materialecollage
. PP-Opgave Bolig SketchUp model + Visualisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Workshop - Rapid Prototyping

PRODUKTDESIGN

I denne workshop organiseret på RUC (Roskilde Universitets Center) prøver eleverne kræfter med at løse en designopgave (i dette tilfælde: at designe en tandbørsteholder) samt en introduktion til CAD-tegning og laserskæring, som de skal anvende i udviklingen af en fysisk prototype.


MATERIALER

Egne PP:
. PP-Intro Rapid Prototyping Workshop

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 PRODUKTDESIGN: Projekt Skulpturelt Siddemøbel

DESIGNBRIEF
Du designer et siddemøbel, som kan indgå i et moderne museumsinteriør.
Dit siddemøbel skal være skulpturelt og lavet af/med bæredygtige materialer.

OPGAVER
. Undersøgelse - analyse af to selvvalgte Dansk Design siddemøbler
. Imageboard - billedcollage som inspiration
. Opmåling - af egne relevante mål ved hjælp af Le Corbusiers Modulor
. Visuel mindmap - som start af designprocessen
. Skitsere - i 10 minutter lave 10 skitser som udvikling af et skulpturelt siddemøbel
. Arbejdsmodeller - bygge to fysiske arbejdsmodeller, som viser videreudvikling i 3D
. Endelige design - udarbejdelse af endelige fysiske siddemøbeldesign og
  fotovisning à la Finn Juhl
. Visualisering - endelige design bliver vist i en reelt museum omgivelse
. Udstilling - som gruppeopgave bliver de fysiske modeller vist i en udstilling.

MATERIALER
- Bog: "Design og Arkitektur - grundbog" (Jesper Bek, 2017)
  . kapitel Produktdesign - Møbler: s.33-39
  . Designanalyse - Analysemodel til produktdesign: s.150-152
. Tekst - "Nanna Ditzel" (https://dac.dk/viden/artikler/nanna-ditzel/, 3 sider)
. Tekst - "Fem principper for en ny moderne arkitektur"
  (https://ka.systime.dk/?id=156, 2 sider)
. Video - "Danish Furniture" 2015
  (https://www.youtube.com/watch?v=Fl0_-PRr-hs&t=1606s)
. Video - "Nanna Ditzel - Den legesyge designer"
  (https://www.dr.dk/drtv/program/nanna-ditzel-_-den-legesyge-designer_411160)

Egne tekster:
. Opgave Modulor - skema

Egne PP:
. PP-DESIGNBRIEF Projekt Skulpturelt Siddemøbel
. PP-Eksempler Dansk Design Siddemøbler
. PP-Opgave Undersøg to Dansk Design siddemøbler
. PP-Opgave Imageboard
. PP-Le Corbusier - Modulor
. PP-Opgave Visuel Mindmap
. PP-Opgave Skitsere
. PP-Opgave Arbejdsmodeller
. PP-Opgave Endelig model Skulpturelt Siddemøbel
. PP-Opgave Visualisering Skulpturelt Siddemøbel
. PP-Opgave Præsentation gruppe-udstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Arkitektur - Opgave Arkitektoniske Stilarter

BRIEF
Du analyser forskellige bygninger med henblik på at bestemme deres arkitektoniske stilart.

OPGAVE
. Undersøgelse - analyse af 11 bygninger i Roskilde og København

MATERIALER
. Tekst: "Arkitektoniske Stilarter fra 1750-nu"
  (dac.dk, 12 sider)
. Bog: "Design og Arkitektur - grundbog" af Jesper Bek, 2017
  kapitel "Efter 1970, efter Modernismen", s.118-132

Egne materialer
. Skema: Arkitektoniske Stilarter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 ARKITEKTUR - Projekt BY-BYRUM

DESIGNBRIEF
Du får tildelt et byrum. Du besøger byrummet og registrer dit byrum med billeder og analyserer med fokus på designparametre og Jan Gehls 12 kvalitetskriterier (ca. 250 ord).

OPGAVER
. Byudvikling - organiske og geometriske former af byer
. Byer for mennesker - besvarelse af spørgsmål, iaa video om forvandling af
  New York (Jan Gehl) og forvandling af København (Mikael Colville-Andersen)
. Byrumanalyse - besøg og analyse af et byrum i Roskilde


MATERIALER
. Bog: "Design og Arkitektur - grundbog" af Jesper Bek, 2017
  - Designanalyse - Analysemodel til byrum: s.156-158
. Tekst - "Organisk By" (dac.dk, 2 sider)
. Tekst - "Geometrisk By" (dac.dk, 5 sider)
. Video - "Byernes Mester: New York"
  (https://www.dr.dk/drtv/se/byernes-mester_-den-danske-forvandling-af-new-york_403863)
. Video - "Det fantastiske byliv: København"
  (https://www.dr.dk/drtv/episode/det-fantastiske-byliv_-koebenhavn_373132)

Egne materialer:
. Opgave Collage Organisk-Geometrisk by
. Opgave Good City - Fantastisk By
. Opgave Byrum Analyse
. Oprindelige billeder af byrum i Roskilde

Egne PP:
. PP-Byudvikling Organisk-Geometrisk
. PP-12 kvalitetskriterier - Jan Gehl
. PP-Opgave Analyse Byrum i Roskilde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamenspræsentation

Eleverne forbereder deres præsentation til den mundtlige eksamen.

MATERIALER

Egne tekster:
. Skema Eksamenspræsentation 24-25

Egne PP:
. PP-Introduktion Eksamen Præsentation 24-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer