Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
Hella G. Kooij
|
Hold
|
2024 DE_B (3g De B, 3g De B (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRO FAG - Opgave D&A-for mig
INDHOLD
Du laver et visuelt udtryk, hvor du viser hvad de(t) vigtigste element(er) i faget D&A er for dig.
Ved slutningen af modulet præsenterer du dit visuelle udtryk med en kort forklaring.
MATERIALER
Egne PP:
. PP-Opgave D&A-for mig
. PP-Program 3g-B_24-25
. PP-Designproces Double Diamond model
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EKSKURSION - Arkitekt- og Designskolen + DAC
INHOLD
. Elever besøger udstillingen med afgangsprojekter af Arkitekt- og Designskolens
studerende på Den Kongelige Akademi.
. Elever besøger udstilling AWARE på Dansk Arkitektur Center (BLOX).
OPGAVER
Udstilling Afgangsprojekter:
- Find 4 projekter du mener bidrager til at skabe er reel forandring.
. Lav en fotoregistrering af dine valgte projekter
(fokuser på designproces, materialer, visualiseringsmetoder)
. Lav en PP hvor du viser og forklarer dine valgte projekter
Udstilling AWARE:
- Lav en fotoregistrering af 4 installationer med fokus på: form, farver, materialer
- Lav en Billedcollage, hvor du viser dine sanseoplevelser af dine valgte installationer
MATERIALER
. Tekst - "Hvad er bæredygtighed?" (2 sider)
(kilde: https://emu.dk/)
Egne materialer:
. Program Ekskursion
. Opgaver Udstilling Afgangsprojekter + AWARE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opgave Portfolio-mappe med navn
INDHOLD
. Elever laver deres egen fysiske portfoliomappe efter givet arbejdstegning.
. Elever designer deres navn på portfoliomappen med selvvalgt typografi, farver og
udsmykning
ØVELSER
. Lave egen fysiske portfoliomappe
. Designe navn på portfoliomappen
MATERIALER
Egne materialer:
. PP-Portfoliomappe
. PP-Navn på portfolio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opgave Arkitektur kritisk
INDHOLD
Du danner dig en kritisk holdning angående arkitektur, baseret på analyse af en bestemt bygning, samt diverse artikler og dokumentar.
Du analyserer bygningen BLOX ved hjælp af analysemodeller.
Du læser teksterne om BLOX, samt ser du en udsendelse omkring BLOX-bygningen.
I en fælles diskussion fremhæver du din kritiske holdning, med udgangspunkt i givne spørgsmål.
MATERIALER
. Tekst - "Den formanalytisk metode" (kilde: dac.dk, 5 sider)
. Tekst - Analyseværktøjer Arkitektur
(Designbogen, Rikke Slot Kristensen oa, 2017, s.275-280)
. Tekst - "Nomineret til Københavns grimmeste bygning: Kynisk, egoistisk, steril glasblok
uden en eneste venlig hånd til nabobygninger" (4 sider)
(kilde: https://www.berlingske.dk/aok/nomineret-til-koebenhavns-grimmeste-bygning-
kynisk-egoistisk-steril-glasblok)
. Tekst - "Hver dag irriterer BLOX-bygningen mig ..." (3 sider)
(kilde: https://www.information.dk/debat/2019/05/hver-dag-irriterer-blox-bygningen-
faar-undre-hvorfor-progressive-kan-vaere-paent)
. Tekst - "Ny bygning i København får nådesløs kritik: Misfoster!" (6 sider)
(kilde: https://www.bt.dk/danmark/ny-bygning-i-koebenhavn-faar-naadesloes-kritik-
misfoster)
. Tekst "BLOX / DAC" (2 sider + billeder)
(kilde: https://oma.eu/projects/dac-blox)
. Video - "Arkitektur som deler vandene -Nyt møder gammelt" - første 14:30 minutter
(kilde: https://www.dr.dk/drtv/se/arkitektur-der-deler-vandene_-nyt-moeder-
gammelt_198179)
Egne materialer
. - PP-Opgave Arkitektur analyse og vurdering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
ARKITEKTUR - Projekt Busskur
Arkitektur
DESIGNBRIEF
Du designer et busskur, som er egnet til og placeret på et bestemt sted på kloden.
Dit busskur er en nyfortolkning og inspireret af den vernakulære arkitektur, som er karakteristisk for stedet.
Dit projekt omfatter design af selve busskur (arkitektur) og et passende siddemøbel til busskuret (produktdesign).
OPGAVER
. Discover: Opgave Collage
. Define: Opgave Visuel Mindmap
. Develope: Opgave Skitsere og Opgave 3D Arbejdsmodel
. Deliver: Opgave endelige design som fysisk model + Visualisering
MATERIALER
. Bog - "Vernacular Architecture" (Michael Petzet, John Ziesemer, 2002 ICOMOS, s.1-76)
. Tekst - "Vernacular Architecture: Learning from the past for the future" (11 sider)
(kilde: https://www.novatr.com/blog/vernacular-architecture)
. Tekst - "What is Vernacular Architecture?" (7 sider)
(kilde: https://www.archdaily.com/951667/what-is-vernacular-architecture)
. Tekst - "Station of Being is an interactive Arctic bus stop" (3 sider)
(kilde: https://www.dezeen.com/2019/12/11/rombout-frieling-lab-arctic-bus-stop-umea-sweden/)
. Video - Busstoppested i Sverige med lyd- og lyssignaler og roterende vindskærme
(kilde: https://www.dezeen.com/2019/12/11/rombout-frieling-lab-arctic-bus-stop-umea-sweden/)
Egne materialer:
. Designbrief Projekt Busskur
. PP-Vernakulær arkitektur + Nyfortolkning
. PP-Double Diamond designproces
. PP-Collage
. PP-Visuel Mindmap
. PP-Skitsere
. PP-Arbejdsmodeller
. Tekst - Instruks SketchUp for Schools (12 sider)
. PP-Visualisering SketchUp model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PRODUKTDESIGN - Projekt CoConf
INDHOLD
Elever deltager i en årlig konkurrence af Corolab. Corolab er et samarbejde af virksomheder og organisationer i og omkring Roskilde med fokus på bæredygtighed. Hvert år bliver der formuleret et antal udfordringer, og deltagere inviteres til at designe og præsentere deres løsningsforslag.
Eleverne valgte den udfordring som fokuserer på at udvikle en cirkulær løsning til fremtidens læring – indenfor eller udenfor skolebygning.
OPGAVER
. Discover: Opgave Sudoku spil
. Define: Opgave Visuel mindmap + Opgave Målgruppe - Minervamodel - Persona
. Develop: Opgave Skitsere
. Deliver: Udarbejde endelige forslag i SketchUp + lave Pitch Video
MATERIALER
. Tekst - "Meeting Denmark’s needs with fewer materials" (3 sider)
(kilde: https://www.circularity-gap.world/denmark)
. Tekst - "Triple Bottom Line Model" (6 sider)
(kilde: https://online.hbs.edu/blog/post/what-is-the-triple-bottom-line)
. Video - Triple Bottom Line"
(link: https://www.youtube.com/watch?v=1-Ct_53XKYY)
. Tekst - "Hvad er Minerva modellen?" (4 sider)
(kilde: https://hhxelev.dk/minerva-modellen/)
Egne materialer:
. Opgave - "Persona - hvem skal jeg designe til?"
. PP-Nudging
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Workshop - Rapid Prototyping
PRODUKTDESIGN
I denne workshop organiseret på RUC (Roskilde Universitets Center) prøver eleverne kræfter med at løse en designopgave (i dette tilfælde: at designe en tandbørsteholder) samt en introduktion til CAD-tegning og laserskæring, som de skal anvende i udviklingen af en fysisk prototype.
MATERIALER
Egne PP:
. PP-Intro Rapid Prototyping Workshop
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
ARKITEKTUR - Opgave Stoflighed
DESIGNBRIEF
Du designer et mønster (= system af linjer, former, farver, motiver el.lign. som danner en regelmæssig struktur) på/med ét A4-ark, som viser stoflighed ved at udforme det i 3D.
ØVELSER
. Designe og udforme mønster med et A4-ark
MATERIALER
. Tekst - "Materialer og Stoflighed" (2 sider)
(kilde: Den rette stemning – stoflige virkninger i LBB arkitektur, Pernille Henriette Wiil, ph.d. afhandling, juli 2016)
. Tekst - "Stoflighed i overflader" (7 sider)
(kilde: https://issuu.com/stelling2/docs/magasinet_arkitektur_design_nr1_201)
Egne materialer:
. PP-Opgave Stoflighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
KOMMUNIKATIONSDESIGN - Projekt Elevbog
DESIGNBRIEF
Du udformer et omslag (for- og bagside) til skolens årlige elevbog.
Opgaven har forskellige krav angående:
farver, titlen, visning af skolens logo og værdier, format og afleveringsform.
OPGAVER
. Discover: Opgave Inspirationscollage
. Define: Opgave Persona
. Develop: Opgave Skitsere
. Deliver: Opgave endelige forslag i Adobe Illustrator eller Word
MATERIALER
. Bog - Designbogen, Rikke Slot Kristensen oa, 2017:
- Case Designbogen (s.169-173)
- Designprocessen (s.101-138)
- Værktøjskassen (s.141-153)
. Tekst - "Hvad er Minerva modellen?" (4 sider)
(kilde: https://hhxelev.dk/minerva-modellen/)
. Eksempler Elevbøger fra tideligere år
Egne materialer:
. PP-Designbrief - Elevbog 24-25
. Opgave Persona
. Skema Målgruppe - Persona
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
KOMMUNIKATIONSDESIGN - Plakat Bæredygtighed
INDHOLD
I forbindelse med skolens aktivitet "Fem Fede Dage", har eleverne designet og lavet en plakat med formål at gøre eleverne på skolen bevidst om bæredygtighed.
OPGAVE
. Lave en plakat som gruppeopgave med to.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
PRODUKTDESIGN - Projekt Lampe
DESIGNBRIEF
Design en lampe inspireret af naturen.
INDHOLD
Første del af projekt Lampe består af, at du analyserer to Dansk Design lamper. Du bruger i din analyse relevante designparametre fra Analyseellipsen Produktdesign.
I den anden del af projekt Lampe, designer du din egen lampe, som er inspireret af naturen.
Du viser i en PowerPoint din designproces med skitser med fagbegreber, en visuel mindmap og billeder, samt billeder fra din modelbyggeri. Desuden laver du en tegning af lysudsendelsen af din armatur og en 1:1 model af din lampe.
OPGAVER
. Discover: Opgave Analyse to selvvalgte Dansk Design lamper
. Discover: Opgave Lysudsendelse
. Discover: Opgave Inspirationscollage
. Define: Opgave Visuel Mindmap
. Develop: Opgave Skitsere
. Develop: Opgave fysiske arbejdsmodeller
. Deliver: Opgave endelige fysisk model 1:1
. Deliver: Præsentation med samlet PowerPoint
MATERIALER
. Tekst - Analyseellipsen Produktdesign (Designbogen, Rikke Slot Kristensen oa, 2017, s.48-54)
. Tekst - "Armaturer" (13 sider)
(kilde: http://www.lysviden.dk/kunstlys)
. Tekst - "Lysudsendelse" (2 sider)
(kilde: http://www.lysviden.dk/kunstlys)
. Tekst - Lysudsendelse fagbegreber (1 sider)
. Tekst - "Farvetemperatur" (2 sider)
(kilde: http://www.lysviden.dk/kunstlys)
. Tekst - kapitel Inspiration Produktdesign (Designbogen s.71-80)
. Tekst - kapitel Case Mondrian (Designbogen s.83-87)
. Video: Danmarks Næste Klassiker
(kilde: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_90580)
. Video - "Vores designikon, IKEA PS loftlampe, tager dig med ud i rummet"
(kilde: https://www.youtube.com/watch?v=qgq7j4iTh-M )
Egne materialer:
. PP-Undersøg 2 Dansk Design lamper fra forskellige stilperioder
. PP-Designbrief Projekt lampe
. PP-Visuel Mindmap
. PP-Skitsere
. PP-Armatur-Lysudsendelse-Farvetemperatur
. PP-Lysudsendelse - eksempler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
KOMMUNIKATIONSDESIGN - Projekt Reklame Lampe
DESIGNBRIEF
Du designer en reklame for din lampe til en selvvalgt tidsskrift.
Din annonce er inspireret af en typografisk stilart.
INDHOLD
Du designer et etiket på din vandflaske for at give den et personligt præg og dermed forebygge smid-ud kulturen. Du analyserer først din vandflaske som produkt, efterfølgende skitserer du forslag til din personlige etiket, som udarbejdes på din vandflaske.
Ved gennemgang af projektet analyserer du en andens vandflaske-etiket.
OPGAVER
. Discover: Analyse tidsskrifter
. Discover: Opgave formål med lampereklame
. Define: Opgave Moodboard
. Develop: Opgave Skitsere
. Deliver: udarbejde endelige reklamedesign
MATERIALER
. Tekst - "Farvernes betydning i plakater" (1 side)
(kilde: https://plakat.shop/plakater/farvecirklen-plakat/)
. Tekst - "Jesus sælger lamper i efterårskatalog" (2 sider)
(kilde: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/jesus-s%C3%A6lger-lamper-i-
efter%C3%A5rskatalog)
. diverse tidsskrifter
Egne materialer:
. PP-Designbrief Projekt Reklame Lampe
. PP-Typologi og stilarter
. PP-Hvad er formål med lampereklame?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
ARKITEKTUR - Projekt Container Ungdomsbolig
DESIGNBRIEF
Udgangspunkt er brug af to standard 20-fod containere
. bevar udvendige form af containere
. der må bygges i to etager
. selvstændig bolig med egne sanitære installationer
. boligen vil være del af et bofællesskab
OPGAVER
. Discover: Opgave Billedcollage iaa besøg Musicon-kvarter
. Define: Opgave træklodser
. Define: Opgave Inspirationscollage indretning
. Develop: Opgave Skitsere
. Deliver: Bygge 1:20 model containerbolig med indretning
. Deliver: Opgave målfast plantegning 1:20
MATERIALER
. Tekst - "Bæredygtighed" (4 sider)
(kilde: containerliving.dk)
. Tekst - "Studerende flytter ind i flyttende containerboliger Urban Rigger (2 sider)
(kilde: www.faod.dk/studerende-flytter-ind-i-flydende-containerboliger/)
. Tekst - "Get into the box", Containerliving Arkitema (30 sider)
. Tekst - "Tiny House: Fremtidens revolutionerende boligform?"
(kilde: https://designerstuen.dk/tiny-house)
. Video - Bolig i London – mikrohus på 13 m2 – (første 10 minutter)
(link: https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-min-multifunktionelle-base_47757)
. Video - AirBNB-bolig af 1 20-fod container
(link: https://www.youtube.com/watch?v=YyyLOupft_4)
Egne materialer:
. PP-Designbrief Projekt Container Ungdomsbolig + aktiviteter
. Mål på 20-fods container
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
EKSAMENSPRÆSENTATION
INDHOLD
Du forbereder en præsentation til den mundtlige eksamen. Du præsenterer visuelt og mundtlig egne og professionelle projekter/opgaver fra de tre genstandsfelter og belyser dem med fokus på et selvvalgt emne.
Du udfylder et skema hvori du gengiver titlen på dit overordnede emne og dine indholdsmæssige valg.
MATERIALER
Egen materialer:
. PP-Eksamenspræsentation 2025
. Skema Eksamenspræsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955472",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955472",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413955472"
}